HDIM.NGO/0324/13
27 September 2013

Appeal to the Participants of the 16th annual OSCE Human Dimension Implementation
Meeting

RFE/RL’s Turkmen Service is losing its noble mission
September 23, 2013
Dear friends,

My name is Dowletmyrat Yazkuliyev, and I am an independent journalist from Turkmenistan, as well
as a recipient of the 2012 Hellman/Hammet Grant.

I am deeply grateful to all colleagues, friends and personally to HFHR President of the Board, Danuta
Przywara, for an invitation to take part in the OSCE annual Human Dimension Implementation
Meeting. I am also sad that I am not able to participate at this conference. That is why I decided to
appeal to the conference in writing.

I urge you to intervene hastily and help save the noble mission of Radio Azatlyk, the Turkmen Service
of Radio Free Europe/Radio Liberty, the only source of free information in the Turkmen language that
broadcasts to Turkmenistan: one of the most repressed countries in the world, along with North Korea
and Eritrea, with the poorest records of press freedom.

Despite this, I am a witness of how U.S. corporate officials have been destroying this unique Turkmen
language radio. It is a well-known fact that U.S.A. advocates democracy all around the world.
Moreover, with the support of the U.S. Congress and its soft power policy, Radio Free Europe/Radio
Liberty's broadcasts in 28 languages contributed much to the fall of the repressive dictatorship and
authoritarian regime that was the Soviet Union. I am thankful that its reports on human rights issues
have helped bring about the release of activists and journalists in Turkmenistan from prison, including
myself. I am very grateful to American taxpayers for their support of RFE/RL’s mission.

However, I am deeply concerned about the fact that Radio Azatlyk has been losing its noble mission
of promoting democratic values to the underprivileged people of Turkmenistan. Its current editorial
policy contradicts to RFE/RL’s mission statement, which states that “RFE/RL's mission is to promote
democratic values and institutions by reporting the news in countries where a free press is banned by
the government or not fully established. Our journalists provide what many people cannot get locally:
uncensored news, responsible discussion, and open debate”. In the summer of 2011, Radio Azatlyk
stopped its special radio debate programs about human rights violations in Turkmenistan and left the
people of Turkmenistan face to face with an authoritarian regime. Since then, Radio Azatlyk has
distanced itself from the principles of broadcasting “responsible discussion” to people that are
suffering under a dictatorship.

The Turkmen listeners have been disappointed about the fact that analysis and commentaries about the
political and economic situation of the country are banned in the Turkmen Service. Moreover, the
reporters were ordered, “to do only news-reports on local issues, such as poor and dirty streets,
shortages of electricity, delayed salaries...". As a result, RFE/RL’s Turkmen Service, once famous for
its journalistic analysis, comments, and debates, has turned into a tabloid media outlet. Its news stories


kkarimova
Typewritten Text
HDIM.NGO/0324/13
27 September 2013


are far from the listener's real life and based on discredited information. Now almost 50% of the
programs of the Turkmen Service are illiterate translations of the material of other media outlets. The
audience’s cooperation, which has been established for a long time, has been fully destroyed. I would
be correct to state that Radio Azatlyk has lost a drastic majority of its target listeners in an
unprecedented short period of time.

Mass firing of experienced staff members and freelancers at the Turkmen Service in 2012 has
completely destroyed this once unique platform for information about Turkmenistan. It is unclear as
to why the Turkmen journalists, all with a deep understanding of the political, economic and cultural
situations in Turkmenistan and the former Soviet Union, were forced to resign and most of the jobs at
the Turkmen Service’s Prague operation centre were annulled. Moreover, the Turkmen Service is
silencing the advocators of free thought in its broadcasts. Experienced journalists and local activists
with thousands of listeners were side-lined and cooperation with them was totally suspended.

The currently laid-off colleagues have served for the mission of RFE/RL for many years and sacrificed
the safety of their families in Turkmenistan in order to provide alternative information to the people
who live under the repressive regime of Turkmenistan, where there is no press freedom and where
journalists put their lives at great risk to write a story. I believe that this mass firing is an inhumane
action on RFE/RL’s behalf towards its dedicated employees. Radio Azatlyk abuses the rights of its
journalists and this should be strongly condemned.

In the early months of this year we, the thirteen journalists, activists and friends of Radio Azatlyk from
Turkmenistan had signed a letter of concern about the latest irregularities at the Turkmen Service and
sent it twice to Mr. Kevin Klose, respected President of RFE/RL, who has been recently appointed to
improve the damaged reputation of RFE/RL. Unfortunately, we haven't received any response. Why?
We don't know. Does RFE/RL's management support such a destructive policy at the Turkmen
Service? We don't know either.

On behalf of thousands of my countrymen I urge you to intervene and help restore Radio Azatlyk that
once served as the only source of alternative information in the Turkmen language. I believe the
people of Turkmenistan deserve a free flow of information.

Thank you.
Sincerely on behalf of thousands of Turkmen listeners,
Dowletmyrat Yazkuliyev

Independent journalist, recipient of the 2012 Hellman/Hammet Grant
Address: Buzmeyin St., 86, Anew, Turkmenistan, 744000





