
   

 

 

 
 
 *  This publication has been prepared with assistance of the European Union and the Netherlands                                                         
Ministry of Foreign Affairs (MFA). The contents of this publication are the sole responsibility of the    
the organizations issuing it and can in no way be taken to reflect the views of the European Union         

or the Netherlands MFA.         
                  

2012 OSCE Human Dimension Implementation Meeting 

Written Intervention by Turkmen Initiative for Human Rights, International Partnership for 

Human Rights and the Netherlands Helsinki Committee     

Working Session 1 (Fundamental Freedoms I), Monday 24 September 2012: 

Freedom of expression under continued threat in Turkmenistan 

Freedom of expression remains seriously limited in Turkmenistan. In the global 2011-2012 Press 

Freedom Index published by Reporters Without Borders (RSF)
1
, Turkmenistan was ranked 177

th
 out of 

179 countries. All state media in the country are tightly controlled, there are no independent media 

outlets, and internet use is subject to far-reaching restrictions. During the UN Human Rights Committee 

(HRC) review of Turkmenistan in March 2012, the Turkmen delegation claimed that people in 

Turkmenistan are allowed to freely collect and disseminate information.
2
 However, in reality, anyone who 

dares to express and share views that differ from state propaganda risks being harassed and 

persecuted.   

 

Harassment of critics of the regime 

Individuals who exercise their freedom of expression to criticize official policies in Turkmenistan are 

subject to intimidation and harassment. This is only one example from the period leading up to the 

February 2012 presidential elections, where incumbent President Berdymukhamedov was re-elected with 

an overwhelming majority after being only formally contested by seven other candidates: 

 

 On 2 February 2012, ten days before the presidential elections, human rights defender Nataliya 

Shabunts gave an interview to Radio Azatlyk (the Turkmen Service of Radio Liberty) criticizing 

the Turkmen authorities for gross violations of fundamental rights in the country. A day later a 

bloodstained sheep’s head was put at her door, presumably by the Turkmen secret services with 

a view to intimidating her.
3
  

 

Internet restrictions 

During the March 2012 UN HRC review session, the Turkmen delegation claimed that the Turkmen 

government only takes restrictive measures against internet sites that promote pornography. However, in 

a report published the same month, RSF concluded that Turkmenistan is “imposing drastic censorship” 

on the internet.
4
  

 

Administrator
Text Box
HDIM.NGO/0011/12
24 September 2012



 

2 

Foreign-based news sites providing alternative information about developments in Turkmenistan such as 

gundogar.org and ferghana.ru are blocked in the country, and social networks such as LiveJournal, 

Facebook, Twitter and YouTube are often unavailable. The website of Austria-based Turkmen Initiative 

for Human Rights (“Chronicles of Turkmenistan”, chrono-tm.org), which is well-known for its independent 

reports and analyses of developments in Turkmenistan, is also blocked inside the country. Moreover, 

since 2010, the organization’s website has been exposed to numerous cyber attacks. Only in 2012 it has 

been attacked more than six times.   

 

 On 2 February 2012, the “Chronicles of Turkmenistan” website was attacked by unknown 

hackers and remained offline for nine days. Turkmen Initiative for Human Rights (TIHR) believes 

that this attack was intended to prevent it from posting critical coverage on the 12 February 

Turkmen presidential elections. While the website was down, TIHR continued to publish 

information on its blog and Twitter.
5
  

The TIHR website had previously been subjected to two attacks that similarly disabled it for 

several days. The first one of these took place on 29 September 2010.
6
 TIHR chairman Farid 

Tuhbatullin believes that it was provoked by the critical comments he made about Turkmen 

President Berdymukhamedov’s policies in an interview he gave to the Kazakh satellite TV 

channel K+ shortly before the attack. After publishing a number of articles on the July 2011 

explosions at the Abadan weapons depot, which the Turkmen authorities tried to cover up, the 

website was again attacked and disabled for several days.
7
  

 

Internet forums are under close surveillance by the Turkmen authorities. In the following case, TIHR 

believes that the security services may have resorted to a repressive measure against a popular online 

forum due to the increase in posts on politically and religiously related issues made by its users: 

  

 Access to the Turkmen Internet forum Ertir.com, which has become one of the most popular web 

resources among Turkmen youth since it was launched in 2009 and features discussion on a 

broad range of topics, was blocked in Turkmenistan for most of June 2012. After being targeted 

by a series of hacker attacks on 1 June, the forum became inaccessible and remained so until 13 

June, when it briefly reappeared online before access to it was curtailed again on 14-15 June.  

Since then it has been online. During the time the forum was unavailable, Turkmen visitors were, 

however, able to access it via proxy servers.
8
 

 

The authorities also interfere with electronic correspondence.
9
 As of 16 February 2012, Gmail accounts 

could not be accessed in Turkmenistan for ten days. TIHR believes that access was blocked by the 

Turkmen security services in order to prevent users from reporting to the outside world about the 

inauguration of re-elected President Berdymukhamedov on 17 February and the National Flag Day 

celebrations that took place a day later.
10

 In the wake of the July 2011 Abadan events, when Turkmen 

citizens used their internet connections to channel first-hand information about these events abroad, the 

Turkmen aithorities have grown increasingly concerned about preventing similar challenges to 

government propaganda.   

 

When first taking office, President Berdymukhamedov promised to promote internet access. However, 

while 15 internet cafes were opened in 2007, no additional ones have been opened since. Moreover, all 

internet café visitors are required to provide ID information, register in a logbook and indicate Internet 

surfing time, while security services monitor what internet content is accessed.
11

  



 

3 

Private internet connections remain costly and the services of the Turkmen internet state provider Altyn 

Asyr, which gained monopoly after the expulsion of the Russian Mobile TeleSystems (MTS) operator in 

December 2010, have been unsatisfactory: access speed has been chronically slow, which has caused 

problems in particular with respect to downloading images and videos
12

. In May 2012, MTS signed a new 

contract with the Turkmen authorities
13

, and as of late August, it resumed its services in Turkmenistan 

following announcements to this end in the country’s state-owned newspapers. In one of these 

announcements, MTS warned that “customers might initially experience poor quality connections”
14

. 

 

Concerns in the area of print media 

Turkmen authorities tightly control the country’s state-run newspapers, which are used as outlets for 

ideological propaganda. These newspapers glorify the president and report in detail on different state-

promoted events in the country, while ignoring everyday issues of interest to the population, such as 

price increases on basic necessities.
15

 

 

Interest in state-owned print media is generally limited among Turkmen readers due to the rigid 

censorship to which these publications are subjected and the low quality of them. The weekly newspaper 

Turkmen Dili (“Turkmen Language”) is the most popular, with 117,500 subscribers. The only available 

Russian-language newspaper, Neutralny Turkmenistan (“Neutral Turkmenistan”), has a circulation just 

over 49,000.
16

  

 

In a questionable practice used to boost subscription rates, employees of different state institutions are 

required to take money from their own pocket to subscribe to state-owned periodicals issued in their field 

of work. For example, employees of schools and universities must subscribe to at least four newspapers 

and one magazine, while postal service employees must fork out some EUR 30 a year for the newspaper 

Turkmenistan, a publication they may already have read when they receive it as they enjoy free access 

to all state-owned newspapers distributed by the postal service.
17

 As the average monthly salary in 

Turkmenistan is only about EUR 200, the forced subscriptions pose a significant financial burden for 

those affected.
18

 

  

The country’s only privately-owned newspaper Rysgal, launched in October 2010, publishes semi-official 

information targeted at the members of the Union of Industrialists and Entrepreneurs, to whom it caters. It 

is owned by Aleksander Dadaev, a wealthy and powerful entrepreneur with close ties to the current 

president. Dadaev was also engaged in the formation of the new Party of Industrialists and 

Entrepreneurs, which held its founding convention in Ashgabat on 21 August 2012
19

. While the 

establishment of this party formally has brought an end to Turkmenistan’s one-party system, there are 

serious doubts that the party will be advocating any independent positions as it was set up at the 

president’s initiative and Turkmen political life remains fully controlled by President Berdymukhamedov. 

Since May 2012, the weekly Rysgal has regularly published announcements encouraging entrepreneurs 

to submit applications for membership in the new party.
20

 

 

Other forms of state propaganda and censorship in media  

While several new state TV channels were launched in 2011, no programs can be shown on these 

channels without President Berdymukhamedov’s direct or indirect interference.  

 



 

4 

 For the first time since the country’s independence, Turkmen state TV broadcasted directly from 

a major international sports event during the June 2012 European football championships. The 

games were aired on the recently launched Turkmenistan Sport channel. In previous years, 

Turkmen TV has only broadcasted pre-recorded reports from similar events. During all the 

matches aired, the sport commentators (who were reporting from an Ashgabat studio) repeatedly 

expressed gratitude to the president for making it possible for Turkmen fans to follow the games. 

Before the start of the championships, promotional video clips were shown to inform viewers that 

the games would be broadcasted live thanks to the president.
21

  

     

This is another example illustrating the efforts of authorities to ensure compliance with the government 

line in state media:  

 

 In connection with this year’s 9 May holiday, which is celebrated to commemorate the end of 

World War II, the Turkmen Ministry of Culture instructed editors of Turkmen media outlets to start 

describing the war as the “war of 1941-1945”. Since the Soviet-time, this war has been known as 

the “Great Patriotic War” in Turkmenistan, as well as in other former Soviet republics. The 

reference to the war had to be changed in accordance with the new instructions in TV- and radio-

broadcasts made on 10 May to convey well-wishes to the Turkmen president from different 

government ministries and agencies on the occasion of the holiday.
22

   

 

Recommendations to the authorities of Turkmenistan: 

 Stop intimidating and harassing civil society activists and other representatives of civil society 

(including those in exile) who criticize official policies.  

 Stop conducting systematic monitoring of internet use and refrain from blocking websites simply 

because they contain information that does not please authorities, such as information critical of 

current policies. 

 Take effective measures to promote internet access, ensuring that access is widely available, 

affordable and meets reasonable quality standards. 

 Abolish excessive control of the work of state media, refrain from using these media as tools of 

ideological propaganda and abolish the practice of compulsory subscriptions to state publications. 

 Promote the growth of privately owned media and ensure that such media can operate 

independently of the state. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

5 

 

 

                                                 
1
 Reporters Without Borders, Press Freedom Index 2011/2012, http://en.rsf.org/press-freedom-index-2011-2012,1043.html  

2
 Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL): "Turkmenistan Says RFE/RL Working Without Accreditation", 17 March 2012, 

http://www.rferl.org/content/turkmenistan_says_rferl_has_no_accreditation/24518858.html 
3
 TIHR, Chronicles of Turkmenistan: "Black mark. Burning news", 3 February 2012, http://www.chrono-tm.org/en/archives/343 

4
 Reporters Without Borders, Internet Enemies Report 2012, http://en.rsf.org/IMG/pdf/rapport-internet2012_ang.pdf 

5
 TIHR, Chronicles of Turkmenistan: "Очередная атака на сайт", 2 February 2012, http://www.chrono-

tm.org/2012/02/ocherednaya-ataka-na-sayt/ 
6
 TIHR Press release: "Human rights website ’Chronicles of Turkmenistan’ hacked", 18 July 2011, 

http://www.iphronline.org/files/iphr.moogo.com/Press_release_/tihr_press_release_18_july_2011.doc 
7
 TIHR, Chronicles of Turkmenistan: "К читателям”, 24 July 2011, http://www.chrono-tm.org/2011/07/%d0%ba-

%d1%87%d0%b8%d1%82%d0%b0%d1%82%d0%b5%d0%bb%d1%8f%d0%bc/  
8
 TIHR, Chronicles of Turkmenistan: "Popular forum blocked in Turkmenistan", 5 June 2012, http://www.chrono-

tm.org/en/archives/465; Blog Ruslana T.: "Ertir.com ожил", 13 June 2012, http://chrono-tm.blogspot.co.at/2012/06/ertircom.html; 

Blog Ruslana T.: "Еще раз об Ertir.com", 15 June 2012, http://chrono-tm.blogspot.co.at/2012/06/ertircom_15.html 
9
 TIHR, Chronicles of Turkmenistan: "What is to be done? Or what has been done?", 25 January 2012, http://www.chrono-

tm.org/en/archives/330 
10

 TIHR, Chronicles of Turkmenistan: "Gmail disabled in Turkmenistan", 21 February 2012, http://www.chrono-

tm.org/en/archives/376; TIHR, Chronicles of Turkmenistan: "Короткие сообщения", 26 February 2012, http://www.chrono-

tm.org/2012/02/korotkie-soobshheniya-2/   
11

 TIHR, Chronicles of Turkmenistan: "What is to be done? Or what has been done?", 25 January 2012, http://www.chrono-

tm.org/en/archives/330 
12

 Ground Report, "Russia Telecoms Firm Heads Back to Turkmenistan", 29 May 2012, 

http://www.groundreport.com/Media_and_Tech/Russia-Telecoms-Firm-Heads-Back-to-Turkmenistan/2946437 
13

 HT Podcast: "МТС получил все разрешения на возобновление работы в Туркменистане", 26 May 2012, 

http://chrono.podfm.ru/my/5/; TIHR, Chronicles of Turkmenistan: "What is to be done? Or what has been done?", 25 January 2012, 

http://www.chrono-tm.org/en/archives/330 
14

 The Washington Post, "Russian mobile communications company set to resume services in isolated Turkmenistan", 20 August 

2012, http://www.washingtonpost.com/business/technology/russian-mobile-communications-company-to-return-to-isolated-

turkmenistan/2012/08/20/8eef37ea-eaf5-11e1-866f-60a00f604425_story.html 
15

 For a discussion of the content of the state-owned Neutralny Turkmenistan, see  TIHR, "Chronicles of Turkmenistan": 

"Идолопоклонство (взгляд изнутри после временного отсутствия)", 21 July 2012, http://www.chrono-

tm.org/2012/07/idolopoklonstvo/ 
16

 Eurasianet.org, "Turkmenistan Finds Oppressive Solution for Waning Newspaper Circulations”, 14 June 2012, 

http://www.eurasianet.org/node/65543 
17

 TIHR, Chronicles of Turkmenistan: "Turkmenistan’s unpopular print media", 24 June 2012, http://www.chrono-

tm.org/en/archives/482; Eurasianet.org, "Turkmenistan Finds Oppressive Solution for Waning Newspaper Circulations”, 14 June 

2012, http://www.eurasianet.org/node/65543 
18

 TIHR, "Chronicles of Turkmenistan", "Идолопоклонство (взгляд изнутри после временного отсутствия)", 21 July 2012, 

http://www.chrono-tm.org/2012/07/idolopoklonstvo/ 
19

 State Information Agency of Turkmenistan (TDH), "В Туркменистане создана Партия промышленников и 

предпринимателей", 21 August 2012, http://www.tdh.gov.tm/?id=5420 
20

 TIHR, Chronicles of Turkmenistan: "Political party to be set up in Turkmenistan", 24 May 2012, http://www.chrono-

tm.org/en/archives/453 
21

 TIHR, Chronicles of Turkmenistan: "Спасибо Аркадагу за футбольные трансляции!", 18 June 2012, http://www.chrono-

tm.org/2012/06/spasibo-arkadagu-za-futbol/ 
22

 TIHR, "Chronicles of Turkmenistan": "No longer great and patriotic", 21 May 2012, http://www.chrono-tm.org/en/archives/445 




