
 

Organization for Security and Co-operation in Europe 
The Representative on Freedom of the Media   

Miklós Haraszti 
 

16 December 2004 
 
 

Assessment Visit to Moldova 
Observations and Recommendations 

 
 
The OSCE Representative on Freedom of the Media Miklos Haraszti, accompanied by 
Adviser Alexander Ivanko, and Research Officer Ilia Dohel, visited Chisinau, Moldova, 
from 18 to 21 October 2004. This was the Representative’s second assessment visit since 
taking over his post. The trip was made at the invitation of the Government of Moldova 
and was organised by the Ministry for Foreign Affairs and by the OSCE Mission to 
Moldova. The purpose of the trip was to assess the current state of media freedom in the 
country and to provide the authorities with recommendations. The Representative 
appreciates the co-operative approach of Moldova, and he has prepared this Report in the 
same spirit. The Report was prepared with the assistance of the OSCE Mission to 
Moldova. 
 
Miklos Haraszti met with government officials, parliamentarians, journalists, and 
representatives of non-governmental organisations. Among those he had talks with were, 
in order of the meetings: 
 

• Foreign Minister Andrei Stratan; 
• Minister for Reintegration Vasile Sova; 
• Former Prime Minister and Parliament faction leader Dumitru Braghis; 
• Leader of the faction of the Christian Democratic Peoples Party Iurie Rosca; 
• Chairman of the Audio-visual Co-ordination Council Ion Mihailo; 
• Speaker of Parliament Eugenia Ostapciuc; 
• Head of the Parliament Commission on Culture and Media Vladimir Dragomir; 
• Leader of the Communist Party faction Victor Stepaniuc; 
• Meetings with Parliamentarians; 
• Meetings with journalists, editors and managers from different media outlets, 

including former and active journalists, the Board Chairman, and the CEOs of the 
TV and radio branches at Tele-radio Moldova (TRM); 

• Meetings with several NGOs, including the Committee for the Defence of Human 
and Professional Dignity (CADUP), and the Independent Journalism Centre, 
Union of Journalists; 

• Meetings with journalists from Transdniestria. 
 
 

FOM.GAL/30/04/Rev.1 
14 December 2004  
RESTRICTED 
ENGLISH only 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Moldova 

16 December 2004 
 

2 

 
Positive developments – pluralism and decriminalised libel 

 
There are a number of estimable developments in the situation of the Moldovan media.  
 
Overall, media pluralism is highly developed in Moldova, both in terms of quantity of 
media outlets and of different views that are represented (albeit diversity on both counts 
is more present in the print press than in the broadcast media). Politicians of all ranks are 
regularly criticised in the media; independent TV and radio stations are very outspoken in 
their comments on the authorities. There is also an open debate regarding the 
development of the media itself; this debate was described by the Foreign Minister as 
“transparent.” Newspapers that support the Transdniestrian separatist authorities are 
freely distributed in Moldova.   
 
Moldova, like few other OSCE participating States, has decriminalised libel. The Office 
of the Representative has been advocating libel decriminalisation in the OSCE region for 
almost four years. 
 
Moldova was also one of the first countries in the region to transform its state broadcaster 
into a public service one.  
 
Nevertheless, most interlocutors agreed that there were several outstanding media 
problems that needed to be dealt with in the foreseeable future. Some of the 
shortcomings, as parliamentarian opposition leader Braghis put it “were the result of a 
growing democracy.” In his view the OSCE needed to get more involved in media 
matters. The Foreign Minister also stated that “Moldova has some shortcomings in the 
media field, but these are not intentional. Other European states also have shortcomings. 
We do not want to take a wrong way and that is why we are grateful for any 
recommendations coming from the OSCE, and other international organisations.”  
 
The purpose of this report is to offer such recommendations based on observations made 
during the visit. 
 

The General State of Broadcasting 
 
There can be no true pluralism when there are no competing domestic nationwide 
channels. In this situation, a transparent tender is needed for another nationwide 
frequency. 
 
Currently, there are only three nation-wide broadcasters in Moldova, and only one of 
them – the public company Teleradio Moldova (TRM) – is a Moldovan channel in terms 
of content. The other two channels re-broadcast programming from neighbouring 
countries: Romania and the Russian Federation.  
 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Moldova 

16 December 2004 
 

3 

It seems to be clear that a fourth nationwide frequency exists; however the issuing of this 
frequency was stopped by the licensing authority in 2002. The tender for the third 
nationwide channel – the one re-broadcasting a Russian network – was announced on 15 
October 2004; however, a tender for the forth has not been re-announced. For additional 
information on problems of transparency in licensing, see the chapter on the Audio-
Visual Council.   
 

The Situation around TRM 
 

Too much Government, too few other voices 
 
TRM, although legally transformed from state broadcaster into an autonomous public 
service institution, in reality continues to tilt towards the Government. Most of the 
political programming is reported to be news on and by the ruling party. In this 
situation, when TRM is the only domestic nationwide broadcaster, balanced coverage 
of political events is even more important. TRM still has to live up to its commitments 
as a public service broadcaster. 
 
No content monitoring is conducted by TRM itself despite the fact that it is prescribed by 
the new Law on the National Public Broadcasting Company Teleradio Moldova. The 
explanation given by TRM management was a lack of resources to produce the needed 
tapes. But in fact it was the Supervisory Board (SB) which at least should have tried to 
enforce such monitoring. The SB, explaining their lack of concern for monitoring, said 
that in the initial period when TRM has only started its public way of functioning, it 
would have been misleading to produce any monitoring.   
 
As a result, only the NGO community did such monitoring. Their findings were heavily 
disputed by the TRM management, the SB, and ruling party officials. It is true that the 
NGO monitoring was done on a quantitative basis. The 'stopwatch' method is 
unquestionably crude, and cannot reveal the nuances of programming. Still, this method 
is good enough, and the results were overwhelming enough to show that the news 
coverage at TRM since the transformation was disproportionately about the Government 
and by the Government. 
 

Labour Dispute 
 
Both TRM management and CADUP that represents journalists who were not hired as 
part of the transformation process from state to public broadcaster should agree on a 
compromise through negotiations. 
 
The OSCE Representative and his staff had several meetings with TRM management and 
with representatives of former TRM journalists who were not re-hired after TRM was 
officially transformed from a state to a public broadcaster. Alexander Ivanko observed 
the work of the Conciliation Committee of Teleradio Moldova that was established to 
deal with this labour dispute.   
 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Moldova 

16 December 2004 
 

4 

 
Background 

 
In February 2002 strikes and protests against alleged censorship at TRM supported 
by more than 300 TRM employees started a debate in Moldova on the need to 
transform TRM into a public broadcaster. The required legal framework was 
established under Council of Europe guidance. 
 
The Law on the National Public Broadcasting Company Teleradio Moldova was 
adopted by parliament on 26 July 2002. The Law was revised on 13 March 2003 
after it was criticised by the Council of Europe. On 13 November 2003 the law was 
changed again; this time with the aim of liquidating the previous state broadcaster. 
This meant that the newly established public company would not be under any 
obligation to hire all of the staff from the state broadcaster. According to several 
sources, there was fear among TRM staff that the selection process would make 
redundant those employees who had been most active during the February 2002 
protests and who had campaigned for the transformation of TRM into an 
independent public broadcaster. 
 
A selection commission formed by three members proposed by the Administrative 
Board, three members proposed by the Supervisory Board and one member elected 
by the staff of TRM was established on 30 April 2004. The commission selected new 
staff by 7 August 2004. 
 
907 persons were offered contracts, 890 signed them. 140 positions are still vacant. 
The selection commission therefore has not concluded its work. Approximately 190 
staff members have been laid off. 
 
After the selection results for the news departments had been announced on 27 
July, discontent among TRM employees about the way the process was conducted 
turned into public protests. On 27 July a group of TRM employees founded the 
Committee for Protection of Human and Professional Dignity and occupied the 
room in which the selection commission held its meetings. In response, TRM 
management suspended the contracts of 19 employees and on 30 July the police 
removed the protestors from the building.  
 
These demonstrations, at one point involved thousands of people, started in protest 
against the results of the selection process. The main demand was therefore to re-
run the process. This demand was later modified to ‘returning to the situation 
before the selection procedure started.’ The modified demand could be 
theoretically satisfied without a re-run by offering contracts to all the 190 laid of 
staff.  
 

All interlocutors agreed that the situation around TRM was the most pressing media issue 
in the country. All seemed to agree that the only way to proceed was through a 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Moldova 

16 December 2004 
 

5 

negotiating process. As Foreign Minister Stratan put it: “We want the transformation of 
TRM to be done in a democratic way.” Nevertheless, several questions should be raised. 

 
• The whole selection process seems to be marred by lack of understanding of the 

demands of such a process. Although it is clear that some of the staff would 
probably have to be made redundant, the selection criteria were not clearly 
defined, and the selection itself was not transparent. Charges of political bias 
can not be refuted given the lack of transparency in the selection process.   

 
• The attitude of the TRM management, at least initially, was not constructive 

and led to massive protests and to a stalemate that is still not resolved. 
 
• On the other hand, CADUP, formed originally to defend the rights of the laid-

off staff, started adding political demands to their original labour ones. 
 
In this situation, the OSCE Representative, together with the Head of the OSCE Mission 
in Moldova and the Special representative of the Secretary General of the Council of 
Europe suggested to the above-mentioned Conciliation Committee that a new selection 
commission should be created according to the following formula: 
 
- Two members of the selection commission to be appointed by the administration of 

Teleradio Moldova; 
- Two members of the commission to be appointed by CADUP; 
- Three members of the commission to be appointed by consensus by the Conciliation 

Commission. Alternatively, one of these three members could be a foreign expert, 
seconded by the OSCE or the Council of Europe. 

 
At time of writing, this issue is still pending. The Conciliation Commission at TRM held 
only two meetings in November. On both sessions the commission discussed the joint 
proposal on a new selection commission, put forward on 21 October by the Office of the 
Representative, the OSCE Mission and the Council of Europe. The Commission failed to 
come to a decision concerning this joint proposal. Referring to a lack of progress in the 
work of the Commission and having accused TRM management of “simulating a 
dialogue” the representatives of the protesting journalists withdrew from the Conciliation 
Commission on 25 November. 
 
 

TRM Supervisory Board 
 
The current TRM Supervisory Board (SB), although in theory its majority is formed by 
civil society, does not represent the whole spectrum of views prevalent in society, and in 
fact allows for political one-sidedness. The current law should be changed to allow for 
a different composition of the SB. 
 
Several opposition parliamentarians, journalists and NGOs complained about the current 
set-up of the SB which includes two representatives from Parliament (one from the 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Moldova 

16 December 2004 
 

6 

opposition), two - from Government, two appointed by the President, and nine from 
different organisations. However, the President, the Government and Parliament are 
controlled by one party, and so are the majority of civil organisations represented on the 
board.  
 
The leader of the Communist Party faction Victor Stepaniuc acknowledged that not all 
civil society was represented on the board, but only “the main civic organisations” which 
leaves open the question of who and, more importantly, how defines an organisation as 
being “main.” In the highly politicised climate in Moldova a highly politicised SB is seen 
as undermining the credibility of the public broadcaster. One of the proposals coming 
from opposition leader Braghis would provide for a 12 member SB, six people from the 
ruling party, six from the opposition, and the board working strictly on a consensus basis. 
Although this idea may sound appealing it might also lead to a stalemate where the board 
would not be able to agree on anything leaving TRM management without any 
supervisory control. 
 
The OSCE and the Council of Europe should be encouraged to come up with a proposal 
on the structure of the SB that would have the approval of all political sides in Moldova. 
Several proposals, especially the one prepared by the Association of Electronic Media 
(APEL), should be carefully analysed.  

 
The Audio-visual Co-ordination Council 

 
Tenders for frequency allocations are offered at very short notice, and do not provide 
enough time for potential applicants to prepare all the necessary documents. The 
composition of the Council does not guarantee its objectivity. Also, there is a lack of 
transparency in the decision-making process regarding the allocation of frequencies.  
 
Complaints about political bias in frequency allocation could not be substantiated. But 
when looking into these complaints, the Representative established that the process 
allows for subjectivity when evaluating and voting on tenders for frequency allocation. 
 
Broadcasting licenses are allocated by the Council. In a system that can only be described 
as ‘two-headed’, the actual frequencies to be used by the licensee are provided to the 
Council by the Ministry of Communications. As one senior official said: “We do not 
know when these frequencies become available.”  
 
The Council, which consists of nine people, is appointed respectively by the Government, 
the President, and the Parliament. In a situation like today's, when the majority in all the 
executive and legislative branches are controlled by one party, this system leads to total 
political control of the Council. Several interlocutors complained that they did not have 
any trust in the Council's objectivity when issuing licenses for channels. 
 
It should also be noted that the tender for the very important fourth nationwide channel 
was not re-issued after years when there was absolutely no movement on this matter. On 
the other hand, the tender for the third nationwide network, the license of which was 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Moldova 

16 December 2004 
 

7 

running out, had been issued on 45 days notice, and was only announced in three 
newspapers in a small print advertisement.  
 
To ensure the independence of the Council, the election procedure should not be 
politically oriented, and should focus on employing as members of the Council 
individuals who are reputable experts in the broadcasting field. 
 
The method of frequency allocation has to be changed. Only one agency should be in 
charge of both establishing and allocating the frequencies. This would correct the current 
‘two-headed’ system when the Council is at the mercy of the Ministry, not knowing when 
(and why) a frequency might be offered for tender. 
 

National Register for Periodicals 
 
Parliamentarians should be urged to refuse to pass a law that provides for the re-
registration of newspapers.  
 
Leader of the Communist Party faction Victor Stepaniuc informed the OSCE 
Representative that Parliament plans to pass a law that would require all print media to 
re-register. He explained that the reason for this new procedure would be “to distinguish 
pure commercial ventures from publishing ones.” 
 
Several journalists and editors have voiced their concerns that such a procedure might 
lead to the ‘weeding out’ of opposition newspapers.  
 
The Representative questioned the mere reason for such a procedure and underlined that 
it was not the job of any state agency to “distinguish” between different media outlets. He 
called on Parliamentary Speaker Eugenia Ostapciuc, the leaders of the Communist 
majority faction, and the Commission for Mass Media not to go ahead with plans to force 
periodicals to re-register as non-profit organizations. 

The distinction between commercial and journalistic activities is difficult and such a 
move might negatively effect the economic base of a newspaper. Such a move might be 
perceived as politically motivated, especially in a pre-election period.  

 
 

The Print Press in Moldova 
 
The Representative can not recommend a forced privatization of all government- 
owned newspapers although the concept of a tax-payer supported print media  is 
incompatible with advanced democracy. However, as a minimum requirement, the 
number of these newspapers should not grow, and there should be no administrative or 
advertising  discrimination against the non-governmental print press. There is no need 
to re-establish the so-called 'rayonnie gazeti', that is, the district newspapers paid for by 
local government.  
 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Moldova 

16 December 2004 
 

8 

Most politicians in Moldova agree that there was no censorship in the print media. But 
they also agree that there are no truly independent newspapers or magazines. As 
opposition leader Braghis put it “The print press is free, however since they depend on 
money, and the advertising market is too small in Moldova, there are no independent 
newspapers in the country…All are influenced by political figures.”  
 
Government newspapers also exist in Moldova, financed through the budget and thus 
putting at a competitive disadvantage the print press that is privately owned. Several 
journalists complained that advertising agencies were “encouraged” to direct ads to the 
government media. Also, government media benefited from not paying rent and from a 
monopoly on distribution by Posta Moldova. At the local level, authorities started re-
establishing the old pre-democracy practice of the so-called rayonnie gazeti (local 
newspapers) that are funded from the local budget.    
 
 The fact of a government owning a newspaper is a questionable one. It is neither 
compatible with accountable democracy, nor with independent journalism, nor with 
market reform. This practice should be in the long-term abolished.  
 

Civil Libel Cases 
 
Civil defamation penalties remain high and are often misused by public officials. A 
reasonable ceiling could be introduced for such penalties. Courts should expose public 
figures to a higher degree of criticism, as endorsed by relevant rulings of the European 
Court of Human Rights (ECtHR).  
  
Although Moldova decriminalized libel, civil defamation suits remain a problem for 
privately owned newspapers. The amount of damage that a plaintiff can claim for 
defamation is not limited in Moldova. Excessive sums for moral damages can not be paid 
by most newspapers that are not financed from the state budget.  
 
Each year Moldovan courts adjudicate approximately 600 civil defamation cases. A 
considerable number of these cases are filed by public officials. A newspaper was 
recently sentenced to a 150,000 Euro fine that has not been paid yet.  
 
A reasonable ceiling should be introduced for such penalties. When reviewing civil 
defamation cases filed by public officials, courts, as endorsed by the ECtHR, must 
observe the principle of offering less protection to the latter than to private individuals.��

Media in Transdniestria 
 
The Transdniestrian media are under severe pressure and international organisations 
should define ways on how to try to help independent journalists in the region.  
 
The Representative, as part of his trip to Moldova, also planned to visit Transdniestria 
where he had arranged to have several meetings with journalists from the region. On his 
behalf, the OSCE Mission in Moldova approached the so-called ‘Transdniestrian 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Moldova 

16 December 2004 
 

9 

Ministry of Foreign Affairs’ requesting also meetings with the authorities. A day before 
the planned visit, the Mission received a letter from ‘Deputy Minister’ V. Yankovsky 
informing that according to information received from “the Ministry of State Security, 
the OSCE Representative on Freedom of the Media Miklos Haraszti plans to visit 
Transdniestria on 21 October.” The letter holds that because "the meetings would exclude 
objectivity and a healthy debate we do not consider the above-mentioned visit advisable.” 
 
Nevertheless, a meeting was organised with independent Transdniestrian journalists in 
Chisinau. They described an atmosphere of repression that prevailed in the local media. 
The majority of the media was published by the authorities. According to a leading local 
independent editor Grigoriy Valovoi, only 10-15 percent of all publications could be 
considered non-governmental. There was almost no debate on any issues of public 
interest.  
 
The only existing independent newspapers are frequently harassed, their print-runs 
arrested, they are sued for libel, their staff often threatened. A complete government 
monopoly exists in the electronic media. According to Transdniestrian journalists, all 
contacts with Moldovan reporters are strictly forbidden.    
 
Recently, broadcasts of the Moldova 1 channel has been suspended in Transdniestria. 
Journalists from both Moldova proper and Transdniestria suggested that an exchange of 
programmes, information, etc., would be beneficial but warned that these exchanges 
would probably be curtailed by the Transdniestrian authorities. 
 

Background 
 
The official news agency Olvia Press and official newspapers such as Pridnestrov’e 
serve only as propaganda tools of the ruling authorities. Official Transdniestrian 
television and radio stations are also under tight control by the so-called ‘Ministry 
of Information.’ The private TV Company TCB (TSV), which belongs to a private 
entity Sheriff, is also close to the region’s leadership.  
 
Several journalists who were critical towards the authorities decided to leave the 
region in the beginning and the middle of the 1990’s. In 2004 the only media 
outlets which have managed to establish a certain independence are Profsouyznye 
Vesti, Novaja Gazeta, Dobriy Den’ from Ribnita and Celovek i ego prava from 
Tiraspol. The owners of Novaja Gazeta plan to establish an independent radio 
station. 
 
Novaja Gazeta, which was founded in 1998 and which is the most prominent 
independent paper in the region, has faced pressure from the Transdniestrian 
authorities from the outset. In January 1999 the entire print-run of Novaja Gazeta 
was confiscated by Transdniestrian security services and the paper was forced to 
close down. The paper won a court case and re-started in August 1999, but the 
print run was confiscated again.The newspaper then started publishing under a 
new name and with a smaller print run, but remained under pressure. In March 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Moldova 

16 December 2004 
 

10 

2000 the print run of this new Samaja Novaja Gazeta was confiscated. The paper 
was eventually able to operate under its original name later that year, but 
continued to face pressure. 
 
On 20 April 2004 the editors of Novaja Gazeta were questioned by an investigator 
from the Transdniestrian Security Service. The subject of the interrogation was an 
article on freedom of consciousness published in the 11 February 2004 edition of 
Novaja Gazeta. The article was apparently critical to a leading official responsible 
for religion in the region. 
 
The Ribnita based newspaper Dobriy Den’ faced several libel cases in 2000, 2003 
and 2004 that threatened its existence. All libel charges were made by local 
businessmen close to the authorities and the city council. However, no court 
decisions were enforced. 
 
After the ‘Supreme Court of Transdniestria’ upheld earlier court decisions to 
liquidate the left wing opposition movement Power to the People – for Social 
Justice, the newspaper Glas Naroda lost its legal “owner” and was forced to cease 
publication. The leader of Power to the People Alexander Radcenko managed 
eventually to start a new paper, Celovek i ego prava. However, the print run of this 
newspaper is much smaller and Radcenko himself as well as Celovek i ego prava 
are under constant pressure by Transdniestrian authorities. 
 
Journalists from outside Transdniestria can operate in the region only when 
registered with the so-called Ministry of Information in advance. In case they 
operate without registration they face the threat of arrest. In 2003 Dutch and US 
journalists had been detained by the Transdniestrian militia and on 6 September 
2004 a cameraman from TV Moldova 1 was arrested and convicted to a 15 day 
prison term for filming the take-over of the Moldovan railway station in Benderi by 
Transdniestrian militia. 
 

Recommendations 
 
• Moldova should be encouraged, both regionally and among all OSCE participating 

States, to publicise the fact that it is one of the few countries in the world that has 
decriminalised libel.  

 
• There can be no true pluralism when there are no competing domestic nation-wide 

channels. In this situation, a transparent tender is needed for another nation-wide 
frequency. 

 
• TRM, although legally has been transformed from state broadcaster into an 

autonomous public service institution, in reality continues to tilt towards the 
Government. Most of the political programming is reported to be news on and by the 
ruling party. In this situation, when TRM is the only domestic nationwide 



The Representative on Freedom of the Media 
Assessment Visit to Moldova 

16 December 2004 
 

11 

broadcaster, balanced coverage of political events is even more important. TRM still 
has to live up to its commitments as a public service broadcaster. 

 
• Both TRM management and CADUP that represents journalists who were not hired 

as part of the transformation process from state to public broadcaster should agree on 
a compromise through negotiations. 

 
• A new TRM selection commission should be created. 
 
• The current TRM Supervisory Board (SB), although in theory its majority is formed 

by civil society, does not represent the whole spectrum of views prevalent in society, 
and in fact allows for political one-sidedness. The current law should be changed to 
allow for a different composition of the SB. 

 
• Tenders for frequency allocations are offered at very short notice, and do not provide 

enough time for potential applicants to prepare all the necessary documents. The 
composition of the Council does not guarantee its objectivity. Also, there is a lack of 
transparency in the decision process regarding the allocation of frequencies.  

 
• Parliamentarians should be urged to refuse to pass a law that provides for the re-

registration of newspapers. 
 
• The Representative can not recommend a forced privatization of all government- 

owned newspapers although the concept of a tax-payer supported print media is 
incompatible with advanced democracy. However, as a minimum requirement, the 
number of these newspapers should not grow, and there should be no administrative 
or advertising discrimination against the non-governmental print press. There is no 
need to re-establish the so-called 'rayonnie gazeti', that is, the district newspapers paid 
for by local government.  

 
• Civil defamation penalties remain high and are often misused by public officials. A 

reasonable ceiling could be introduced for such penalties. Courts should expose 
public figures to a higher degree of criticism, as endorsed by relevant rulings of the 
European Court of Human Rights (ECtHR).  

 
• The Transdniestrian media are under severe pressure and international organisations 

should find ways to try to help independent journalists in the region.  
 


