
Kärntner Ring 5-7, 2.DG Telephone Telefax E-mail
A - 1010 Vienna, Austria +43-1-512 21 45-0 +43-1-512 2145-9 pm-fom@osce.org

Organization for Security and Co-operation in Europe
The Representative on Freedom of the Media

Freimut Duve

Report on media in Croatia

Introduction

1. Since becoming an independent state, Croatia has committed itself to establish and
uphold democratic standards regarding the freedom of media, information and expression,
and also regarding public service broadcasting. These standards are specified in
international conventions and agreements which Croatia has signed. They are also partly
reflected in domestic legislation.

2. Among relevant international conventions and agreements, mention should be made of
the European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms,
the International Covenant on Civil and Political Rights, the Declaration on the Freedom
of Expression and Information as adopted by the Committee of Ministers of the Council of
Europe (April 1982), the Resolutions of the Fourth European Ministerial Conference on
Mass Media Policy (December 1994), and Recommendation no. R of the Committee of
Ministers of the Council of Europe on guaranteeing the independence of public service
broadcasting (September 1996). The Dayton Peace Agreement (1995) also contains
provisions that Croatia has, as a signatory and guarantor of the Agreement, accepted as
commitments.

3. In view of these commitments, the Government has also undertaken to introduce
specific reforms. Some of these are contained in Opinion no. 195 (1996) of the
Parliamentary Assembly of the Council of Europe: "to implement the recommendations of
Council of Europe experts on legislation relating to the media", and "to comply, well
before the next elections, with the recommendations made by the election observers of the
Council of Europe and other international organisations […] with regard to […] the need
to increase the independence of the state broadcasting corporation (HRT)". In view of the
above, the following recommendation by the OSCE/ODIHR Observation Mission to
Croatia in June 1997 has the status of an obligation upon the Government: "The Croatian
authorities should consider taking immediate steps to ensure that the governing board of
HRT [i.e. the HRT Council] becomes a truly depoliticised and independent body, in order
to prevent future abuses of access to the state media." Much remains to be done if these
commitments and obligations are to be fulfilled.

4. The period since 1997 has seen certain changes in the situation and performance of the
mass media. These changes do not point in only one direction. For example, the volume of
'hate speech' in the main media has certainly reduced. Yet, recent months have brought a
resurgence of hate speech in the news programming of Croatia's most significant medium:
the state-controlled broadcaster, Croatian Television (Hrvatska televizija, HTV, which
forms part of Croatian Radio-Television, Hrvatska radio-televizija, HRT). Likewise, the
reappearance of several 'banned' journalists on HTV is a positive development; yet some
of these journalists' programmes have been subject to blatant political censorship. Another
positive development was the appearance of a new, independently owned daily newspaper
in April 1998; yet, at time of writing (March 1999), the difficulties facing independent
newspapers - as also for independent broadcasters - are formidable.

Broadcasting: HTV

5. HTV is the biggest and most influential mass medium in Croatia. Broadcasting on all
three of Croatia's ITU-allotted television channels, HTV forms Croatia's only television
network and the only television at the state (national) level. Surveys show that around half
the adult population regularly watches the 19.30 evening news bulletin. Other news and



Page 2 of 6

current affairs programmes shown at prime-time slots also attract audiences that are
beyond the reach of any other medium.

6. During 1998, several improvements were introduced in these programmes. For
example, the programme Hrvatski spomenar, shown before the 19.30 news bulletin each
weekday, had added to the sense of insecurity in war-affected parts of the country. Under
pressure from the United Nations and the OSCE, this programme's concept was eventually
amended in March 1998, removing most of the controversial content. Later in the year, the
quality and variety of several other political programmes was improved. These changes
can be partly attributed to the launch in autumn 1997 of a lobby group, 'Forum 21',
comprising journalists who argued for democratic reform of electronic media. They are
also the result of efforts by Mr Ivica Vrkic, who became HRT's director in August 1998.

7. However, as already mentioned, political censorship is sometimes imposed by the HRT
leadership, allegedly acting on direct instruction from high-level officials. For example,
the results of an opinion-poll survey were banned from a programme on 21 December -
reportedly because the results favoured the SDP and its leader, Mr Ivica Racan. Another
programme in this series was bowdlerised on 1 March 1999. In February 1999, the
presenter of HTV's highly popular farming programme, Mr Ivo Loncar, was removed for
political reasons: the ruling party resented his criticism of agricultural policy. On 10
February, Mr Mirko Galic resigned as Vrkic's assistant. Galic, widely regarded as the
leading reformist at HRT, stated that his resignation was a response to biased reporting,
interventions in programming, and Loncar's removal. He added that the political
atmosphere at HRT was unfavourable to free and creative work as well as to standards of
public television and objective journalism.

8. Nor has aggressive propaganda been eliminated from the screen; on 17 February 1999,
HTV broadcast at prime time a documentary programme that incited hatred against
Bosniaks (Bosnian Muslims). This film depicted individual Bosniak victims of the Croat-
Bosniak conflict as if they were Croat victims of Bosniak forces. On 16 December 1998,
HTV broadcast a programme in a regular series that was replete with hate speech ("…In
our corner, a select group has grown close to Soros. The disgusting Serb-Jewish lobby
which always re-emerges so that Croatia can be battered down. These are prudent masons,
many of whom are sexually peculiar. They are corrupted foreigners and Croats who have
been fed so luxuriously by Skadarlija [i.e. Belgrade]", etc. etc.). Croatia's Jewish
community has announced a legal action against the author of this programme.

9. The 19.30 news bulletin remains essentially unaffected by the limited improvements
noted above. Government or ruling party officials are still granted virtually unlimited
access to the bulletin. Far from questioning these officials, the journalists either make no
comment or endorse the officials' arguments and assessments. Opposition politicians are
rarely given an opportunity to comment directly on these officials' statements. Information
and views which reflect poorly on the Government or ruling party are often distorted or
omitted. The bulletin continues to include editorial commentaries which have no place in
public service broadcasting. One such commentary, on 7 January 199, accused the US
ambassador to Croatia of hypocrisy; another commentary in the same bulletin accused the
international war crimes tribunal in The Hague (ICTY) of "superficiality". Reporters, too,
openly take sides; on 30 January 1999, a reporter covering the aftermath of a traffic
accident apparently caused by a SFOR vehicle observed that "the arrogance of
UNPROFOR [sic] has draped this area in black. … For these people, this is an example of
brutality by individuals in SFOR which is turning Croatian roads into an execution
ground".

10. In light of these practices, the OSCE Mission to Croatia expressed the view, in its 26
January 1999 report on Croatia's progress in meeting international commitments, that
HRT's compliance with its legal obligation "to inform the public truthfully, objectively
and promptly about political, economic … and other events" (Law on HRT, Art. 6) is
seriously in question.

11. Particular mention should be made of HTV's refusal to provide coverage of efforts to
encourage reconciliation among Croatian citizens. Such coverage is not merely desirable
in a context where communities remain deeply divided by recent conflict; it is an explicit
commitment in the Government's Programme on Establishment of Trust (October 1997).



Page 3 of 6

Despite this commitment, HTV's masters do nothing to encourage a "general climate of
tolerance and security" or "the establishment of trust between all citizens". Opportunities
to report on positive, trust-building initiatives are rarely taken. Indeed, HTV's output
reflects antagonism or at best indifference to the return of refugees and displaced persons
to their homes - unless these persons happen to be ethnic Croats.

12. It is important to point out the connection between the HTV programming on one
hand, and the legislation that governs HRT on the other hand. The key legislation is the
Law on HRT. Since its original adoption in 1992, this law has twice been amended. The
first set of amendments (1996) served to tighten the ruling party's control in HRT, for
example by raising the number of members of Parliament on the HRT Council - the
network's nearest equivalent to a governing body - to an absolute majority. The second set
of amendments (1998) was relatively progressive, though without threatening the capacity
of the ruling party to dominate HRT. The fact that the latter amendments ignored a
number of concrete suggestions for reform provided by the Council of Europe in March
1998, caused particular concern both to the international community and to the activists in
'Forum 21'. In short, the Law on HRT ensures that HRT cannot attain the level of
institutional autonomy which is a precondition of public service broadcasting. The
credibility of the Government's stated intention to convert HRT from a state to a public
service broadcaster was further harmed in February 1999 when Mr Zlatko Canjuga, a
deputy president of the ruling HDZ party, was appointed as head of the new HRT Council.

13. Before leaving the topic of HRT, mention must be made of another highly
controversial aspect of its operations: namely, its activity in the neighbouring state of
Bosnia and Hercegovina (BiH). During the armed conflict, Croat forces seized a number
of transmitter facilities belonging to RTVBiH, the state broadcaster. These facilities,
together with others imported for the purpose, are used for the illegal re-broadcasting of all
three HTV channels inside the neighbouring country. This activity provides the HDZ-BiH,
the dominant party of Croats in BiH - which happens also to be an offshoot of the ruling
party in Croatia - with an invaluable propaganda tool. It also obstructs in the most literal
sense the restructuring of RTVBiH in line with public service norms, as envisioned by the
international community. Lastly, this activity amounts to a form of double theft: firstly,
theft from the foreign production companies whose programmes are purchased by HRT
for showing in Croatia, not in BiH; and secondly, from Croatian citizens whose monthly
subscription payments to HRT are used to subsidise HTV's operations in the neighbouring
state. The Office of the High Representative and the Independent Media Commission are
currently leading international efforts in Sarajevo to regulate and legalise HTV's presence
in BiH. These efforts are fiercely resisted in Zagreb as well as in the Bosnian Croat
stronghold of western Mostar.

Broadcasting: independent

14. The 1998 amendments to the Law on HRT confirmed that HRT retains occupation of
Croatia's three state television and radio frequencies. The subsequent opening of a tender
for a fourth (actually non-existent) television channel, in November 1998, was revealed as
a somewhat cynical gesture when a Government official admitted that start-up costs for
such a channel would include DEM 20 to 25 million to construct a network of 120
transmitters. It is indicative that Mr Ninoslav Pavic, who is widely regarded as Croatia's
only media entrepreneur with the resources to establish a fourth channel, has stated that
the terms of the tender are "absolutely unacceptable" (Jutarnji list, 02 December 1998). In
sum, there is little prospect that a fourth channel will broadcast within the next few years,
and no guarantee that when it starts, it will provide a real alternative in terms of news and
information.

15. By law, concessions for private television and radio stations may be awarded to each
of Croatia's 20 counties and 121 cities. The licensing procedure is overseen by the
Telecommunications Council, established under the Law on Telecommunications (1994).
Five of its nine members, nominated by the Government and appointed by Parliament, are
senior figures in HDZ, including two vice presidents of the party who serve as advisors to
President Tudjman. To date, the Council has dispensed 110 radio concessions, including
three at state (national) level, and 11 television concessions, including four at county level.
Since the closure of the news-room at TV Mreza in autumn 1998, only one of these



Page 4 of 6

broadcasters, Zagreb's Radio 101, provides a serious alternative to HRT's news
programming. The licensing procedure has on occasion been manipulated to the advantage
of the ruling party, especially in areas where the party has not gained power through
elections. The costs of applying, purchasing and retaining a broadcast licence are
extremely high. Payments are scheduled arbitrarily, with little or no room for negotiation.
Notwithstanding the discouraging economic situation in Croatia, the legal and political
conditions for independent broadcasters are unfairly restrictive.

Printed media: distribution

16. The daily and weekly newspapers provide a wide range of political information and
views. The most welcome recent addition is Jutarnji list, a daily newspaper launched in
April 1998. This paper has set a quite consistently high standard in covering sensitive
political issues. It is not too much to say that Jutarnji list is Croatia's first 'normal'
newspaper, reflecting (for the most part) actual news values rather than a political agenda.
One corollary is that the highest-selling daily paper, Vecernji list, has been obliged to
improve somewhat the quality of its own political coverage, if not the objectivity of its
editorial commentaries. However, it has been estimated that less than half the adult
population now reads newspapers. Circulation figures have fallen in recent years, due
above all to impoverishment. The objective reporting and commentary provided by a few
newspapers does not compensate for the one-sidedness and sensationalism of others, let
alone for the HRT news programming.

17. At present, newspaper publishers face a grave problem with distribution. The printed
media distribution market is dominated by the 'Tisak' company, which may control as
much as 75 per cent of the market. In autumn 1998, the withholding of sales revenue by
Tisak forced certain privately-owned newspapers to the brink of closure. One newspaper,
the weekly Nacional, claimed to receive 85 per cent of its revenue through Tisak. Early in
1999, Tisak itself verged on collapse, unable to pay its creditors. With debts amounting to
US$ 1.6 million by mid January, Tisak's crisis threatened the existence of all but the
largest publishing groups. At the same time, Hrvatska Tiskara (HT), Croatia's principal
newspaper printer, which is itself, state-controlled, warned that it would stop servicing
publishers who did not settle their debts.

18. Newspaper publishers demanded payment of outstanding sums, and appealed to Prime
Minister Matesa not to ignore the problem. In late January 1999, Matesa met with the
newspaper publishers and promised to assist in finding an equitable and speedy solution. It
was decided to give control over Tisak to a number of creditor banks, and to exclude
foreign investment. The publishers agreed to a repayment schedule. The new arrangement
was announced as being in place on 22 February. On 26 February, the publishers wrote
again to Matesa, warning that - despite some initial disbursements to creditors in late
January - Tisak's undertaking to pay half its debts for newspaper sales during November
and December 1998 within ten days, and the balance within 20 days, had not been
fulfilled. By early March, Tisak's total debt to publishers was estimated at over DEM 26
million. The future of Tisak remains uncertain. Moreover, even if the restructuring plan
can be successfully implemented, and state-controlled banks control Tisak, the potential
for political manipulation will remain.

19. Although Tisak has denied any political dimension to its non-payment of debts, it is
the smaller and more editorially independent publishers who suffer most. Besides, Tisak's
difficulties are the direct and entirely avoidable consequence of politically motivated
corruption. Tisak, whose cash income from newspaper and tobacco sales had placed it
among Croatia's 10 biggest companies, is yet another victim of a dubious privatisation
process in which sound businesses were taken over by politically-favoured tycoons and
exploited as 'cash cows'. Documents obtained by Feral Tribune indicate that Tisak's main
shareholder, Mr Miroslav Kutle, may have siphoned as much as DEM 150 million from
Tisak during 1998 alone (Feral Tribune, 8 March 1999). Nevertheless, the authorities
reconfirmed Kutle in his position at Tisak as late as November 1998. During the same
month, Kutle relinquished his control of Croatia's second-largest newspaper distributor,
Slobodna Dalmacija, to the state. (Kutle had acquired the profitable Slobodna Dalmacija
by highly questionable privatisation in 1993; by autumn 1998 he had apparently
bankrupted the company.) As a consequence, an independent newspaper such as Feral



Page 5 of 6

Tribune is currently unable to obtain sales revenue from either Tisak, which owes Feral
more than DEM 340,000, or from Slobodna Dalmacija, which owes Feral almost DEM
700,000. As a result, Feral Tribune is deeply indebted to its printer, Novi List, which itself
publishes an independent daily newspaper. The outline here of a vicious circle, narrowing
around the necks of independent publishers, is plain to see.

20. Tisak's failure has added to the difficulties facing the formerly profitable Hrvatska
Tiskara (HT). In February 1999, HT's failure to pay value-added tax to the tune of more
than DEM 500,000 led to its accounts being blocked by the Ministry of Finance.
According to HT's director, the company had already warned the Government that it
would not be able to pay VAT unless publishers paid off their own debts to HT. On 6
March 1999, the authorities arranged a merger between HT and the Vjesnik Group, under
the overall control of the pension fund. The original intention behind this merger was,
presumably, to offset the sizeable losses incurred by the ruling party's preferred daily
newspaper, Vjesnik, with profits from HT - a design that may backfire if HT should fall
victim to the insolvency crisis.

21. Another source of pressure on journalists in the independent press is created by
litigation initiated by Government or ruling party officials. Civil and criminal laws provide
broad scope for public figures to prosecute journalists for insult and defamation.
According to official statistics, over 700 defamation suits were filed between 1994 and
1997. Many of these suits were and continue to be brought by officials. Particular concern
has focused on a 1996 amendment to the criminal code, which obliges the public
prosecutor to start proceedings against anyone suspected of offending or slandering any of
five state officials (the president, the prime minister, the speaker of parliament, the
presidents of the supreme and constitutional courts). The amendment carries a maximum
prison sentence of three years. So far, no suits brought by the public prosecutor under this
amendment have been successful. It is clear, however, that it has facilitated the criminal
prosecution of journalists. In civil cases, many prosecutions have succeeded, leading to the
award of substantial damages that drain the financial resources of media - the very media
which, being independent, usually do not have access to state or party coffers. Whether
this situation has a directly chilling effect on the independent press is, however, hard to
say with any certainty. The leading independent newspapers remain boldly outspoken in
their criticism of the authorities.

Elections

22. International and domestic monitoring of the Croatian media during the campaigns
before successive elections since 1995 have confirmed that the main media, both
electronic and printed, have displayed a strong bias in favour of the ruling party.
According to the European Institute of the Media, during the final phase of campaigning
for the June 1997 presidential elections, HRT gave eight to 12 times more coverage to
President Tudjman than to the other two candidates. The OSCE / ODIHR Observation
Mission concluded that "the process leading up to the elections was fundamentally flawed,
and did not meet the minimum standards for a meaningful and democratic election in line
with OSCE standards", in part because of the "overwhelming coverage" given to Tudjman
by HRT. Without urgent reform of election legislation and of the regulations governing
HRT's pre-election coverage, this pattern will surely be repeated in the next elections, due
to take place by January 2000.

Conclusions

23. Government officials often complain that the actual and legal situation of the media in
Croatia is no worse than in other transitional countries which, moreover, have not passed
through a war. Yet, these officials say, Croatia is singled out for international censure and
pressure on this issue. This line of response overlooks two crucial considerations. Firstly,
Croatia falls far short of implementing its own commitments regarding media freedom.
Secondly, Croatia exists in a specific regional context, a post-conflict context where
hundreds of thousands of people are still unable to take elementary decisions about where
they will live. Croatia has obligations to many of these people, whether they are its



Page 6 of 6

citizens, refugees on its territory, or citizens of neighbouring countries. The fulfilment of
these obligations requires thoroughgoing reform of HRT's output.

24. No account of the media in Croatia would be complete without reference to the
extremely politicised climate that is fostered by the state authorities at the highest level.
Over the years, President Tudjman has frequently lent his unique authority and prestige to
denouncing Croatia's independent or pro-opposition journalists and criticising
international pressure for media reform. Speaking to a party committee last December, for
example, he said that whenever governments change in democratic countries, the media
personnel change with it - "from the doorman to the editor in chief". By such statements,
the head of state has encouraged obstruction of media reform at lower levels of authority,
including among the ranks of the party which he leads.

Recommendations

25. As a matter of urgency, the political authorities should:

reform the Law on HRT and the Law on Telecommunications in line with the March 1998
"Recommendations by the Council of Europe experts for the further democratisation of the
broadcasting sector in Croatia"

reform electoral legislation to ensure that electoral coverage is independent and balanced
in quantity and neutral in tone

desist from seeking to influence the leadership of HRT, including the HRT Council and
the director's office, and also over the Telecommunications Council

ensure that complete and accurate information concerning the ownership of media and
distribution companies is in the public domain


