
  

Eka Kvesitadze 
 

GEORGIAN MEDIA: NEW CHALLENGES AND NEW OPPORTUNITIES 
 
Eduard Shevardnadze once said that freedom of the press was the main achievement of 
democracy in Georgia. That was, by and large, true: media freedom during his presidency 
was not restricted. The media, especially TV channels, exerted huge influence on public 
opinion; therefore high-ranking officials had profound respect for journalists and even 
stood in awe of them.  

 
Asked, immediately after the revolution, where he had gone very wrong while in office, 
Shevardnadze replied without hesitation: I allowed too much democracy in the country. 
The ex-President meant too much media freedom, above all. Unlike other former Soviet 
republics’ leaders with the same background, Shevardnadze did not (or could not) impose 
restrictions on the free press. Towards the end of his rule he decided to “rectify the 
situation” but his attempt to shut down the most popular and influential TV channel 
Rustavi 2 under the pretext of tax evasion failed. People, already very unhappy with 
Shevardnadze’s rule, took to the streets to salvage that TV channel as the most reliable 
source of information. The government, caught unawares by the riotous protests, backed 
down. Shevardnadze had to sack the most unpopular ministers, and Rustavi 2 survived.  

 
Two years later, Rustavi 2 was a key player in the Rose Revolution. It is believed to have 
played the decisive role in toppling the corrupt Shevardnadze regime and helping the new 
leadership come to power. However, after the revolution, it turned out to be very hard for 
Rustavi 2, and most other media outlets for that matter, to reassert themselves as 
independent and influential organizations.  

 
It is a strong conviction in Georgia that the level of media freedom has dropped after the 
revolution. Criticism is coming mostly from NGOs while most active journalists, 
especially those connected with television, carefully avoid discussions on the subject. On 
the other hand, accusations of media freedom restriction and censorship are vigorously 
rejected by the government. Its spokesmen argue that liberal media legislation has been 
adopted by the new parliament and, on their part, accuse journalists of incompetence, low 
ethical standards, and irresponsibility. It is remarkable that such accusations come from 
once celebrated NGO activists, former campaigners for media freedom who have now 
defected to the government. 

 
It would be unfair, however, to lay the blame for the major problems the Georgian media 
are now faced with on journalists, media owners or the government alone. Both sides are 
right but only partly so. At this conference we must put the situation in the right 
perspective and view it in all its aspects. 

 
Let me start with the issue of government pressure and censorship.  

 
Shortly after the revolution, two talk shows were shut down on two major channels – 
allegedly on the channel owners’ own initiative – as “low-rating.” The closure of two 



  

political talk shows at one time was hardly a mere coincidence. Later on, another popular 
talk show disappeared from the air. Although the government representatives argued it 
was the TV channel’s internal affair, journalists and NGO representatives are sure the 
management’s decision was enforced by those in high places or at least came as welcome 
news to them.  

 
Why are private TV channel owners so obedient and doing what the government wants 
them to do?  

 
The root of the matter is that the media business is not profitable or even self-supportive. 
So, when somebody wants to establish, let’s say, a TV channel, it is taken for granted that 
he or she wants to achieve political or personal ends. After the revolution, when a lot of 
people were detained, private channel owners of dubious backgrounds sought to save or 
expand their businesses. That means being on the government’s side or sometimes 
manoeuvring your way into its good books. Therefore, journalists hired by these owners 
have to act on their bosses’ instructions. How can one talk about unbiased reporting when 
journalists are forced by media owners either to please or manipulate the government?  

 
Every government in every country is tempted to bend the media to its will, and the 
Georgian government is no exception. In a situation where media owners themselves 
offer their services, the government is only too willing to accept them knowing the power 
that the media wield.  

 
Those in high places have established close relationships with journalists and can always 
“suggest” to them the angle from which to report this or that event (if, in their opinion, it 
is worth reporting at all). I call it friendly pressure which is common practice and which 
works without fail. Pressure like this is beyond documentary proof, and, consequently, it 
cannot be used as condemning evidence against the government. Incidentally, pressure 
coming from the high and mightiest is not always friendly, especially in the regions. A 
report published by the Ombudsmen’s office some time ago revealed instances of the 
local authorities bringing pressure to bear on regional journalists.  

 
The central government admits that the media have problems in the regions and promises 
to solve them but hasn’t kept the promise so far. 

 
Heated debates on media freedom restrictions have produced new talk shows on the 
channels where they were not allowed before, and anti-government reports are aired 
frequently; yet, such reports do not contain constructive criticism, their coverage of 
events is far from objective and obviously mirrors media owners’ attitudes.  

 
Self-censorship and lack of constructive criticism – these are some of the comments 
found in a report made by international organizations focusing on media problems in 
Georgia. 

 
Self-censorship – what does this notion stand for as applied to Georgian reality?  



  

Once a Russian journalist working for the NTV channel pointed out that her colleagues 
did not even try to investigate problems in depth knowing beforehand that a truly 
investigative report would not be aired anyway. I am not sure that this is always the case 
as far as self-censorship in the Georgian media is concerned. As I already said, our 
journalists are on friendly terms with high ranking officials and have actually made a 
practice of taking instructions from them on how to cover various events. 

 
Incompetence, unscrupulousness, low ethical standards and, sometimes, poor educational 
background make Georgian journalists a target of well-deserved criticism.  

 
A few days ago, a very famous and popular program aired a report on French riots. The 
reporter was sadly unequal to the job: he didn’t even know the name of the French Prime-
Minister and had no idea of what was going on although he had spent a couple of days in 
France familiarizing himself with the situation. Examples like that abound. They go to 
show that what we have here is not really a matter of censorship or restrictions. The 
whole trouble lies in a professional crisis our media are now in the throes of.  

 
Those set on fanning up anti-Western sentiments have made cat’s paws of our poorly 
educated journalists. Most Georgian newspapers carry headlines insulting to religious and 
ethnic minorities. Articles are full of misinformation based on popular myths about evil 
Westerners who are coming to Georgia in order to destroy our unique culture, etc. 

 
As for professional ethics, they are widely ignored. Some of the journalists and media 
owners, emphasizing media freedom, do not care for professional standards and ethics at 
all. They dismiss these values as outdated. But a lot of people in Georgia think that 
freedom is closely intertwined with responsibility. They want Georgia’s media to be 
more responsible, more accurate and more objective if they are to gain support from the 
public and respect from the government.  

 
The Media Council, a self-regulating public body, was established three months ago to 
look into the problem of professional ethics. It consists of 10 national, 11 regional media 
(both TV channels and newspapers), including all major national TV networks, and 7 
nongovernmental organizations. The Council was established against the will of certain 
newspapers that refused to join it and launched an anti-Media Council campaign. The 
campaigners alleged, first, that the Council would be used by the government as a vehicle 
for imposing censorship on the free media (though the mechanism of censorship was not 
disclosed) and, second, that the Council was part of a conspiracy hatched by George 
Soros. Behind these allegations lurks fear of new rules of the game. Unethical journalism 
has long been a lucrative business for many media owners and now they shudder at the 
thought of that feeding-trough being taken away from them.  

 
The Council Board is composed of 11 elected members. It is remarkable that most of 
them are highly respected and famous members of society, whose opinions carry great 
weight with the public.  

 



  

To sum up, we are now tackling two media problems: pressure from the government and 
professional crisis within the media. These problems are interdependent because the 
media need media freedom for their professional advancement – and that’s exactly what 
the Georgian government is in no position to give them now, most people believe.  

 
This is not a problem that can be solved overnight.  New independent players with purely 
business interests in mind will hardly emerge on the media market in the foreseeable 
future to impose new and more exacting requirements on journalists.  

 
Unless there is demand for the more professional media, journalists will have no 
motivation for professional advancement. Such demand should come either from the 
public, or from the owner. At this juncture, media owners care little for their hired 
journalists’ professionalism and ethics; therefore, it is up to the public to give them an 
impetus to do their professional best and to set higher standards of achievement for them.  
 
 
 
……………………….. 
Free-lance journalist, Georgia 


