
 

 

 

 

Azerbaijan’s Critical Voices 

Struggling for 

Survival 

2012 Annual Report on Freedom of Expression in Azerbaijan 

 

lorem ipsum 

dolor sit amet. 

1 

office
Typewritten Text
HDS.NGO/0012/13
13 May 2013



 

 2 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

      Contents 

 

Introduction ……………………………………………………………………………………       3 
 
Recommendations …………………………………………………………………………..        6 
 
Executive Summary…………………………………………………………………………..       9 
 
Chapter One: Violence, blackmail, and pressure against journalists ………………      13 
 
Chapter Two: Legal repression of freedom of expression ……………………………      23 
 
Chapter Three: Detention of journalists, bloggers, and human rights defenders ..      31 
 
Chapter Four: State control over the media ……………………………………………..      39 
 
Chapter Five: Freedom of expression online ……………………………………………      44 

            Conclusion …………………………………………………………………………………….      49 

 

 

 

    
 



 

 3 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Introduction 

Background 

This report is a publication of the Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

(IRFS), an independent, non-profit organization dedicated to promoting freedom 

of expression in Azerbaijan. IRFS was founded on World Press Freedom Day in 

2006 by two Azerbaijani journalists in response to growing restrictions by the 

government on freedom of expression and media freedom. 

The organization’s reporting has been instrumental in bringing freedom of 

expression issues in Azerbaijan to the attention of relevant organizations and 

officials in the United States and Europe. IRFS has been a member of the 

International Freedom of Expression Exchange (IFEX) since October 2007 and 

became a member of the Global Network Initiative in November 2012. 

IRFS’ broad freedom of expression approach and its ability to respond rapidly to 

even the most outrageous actions against press freedom are the defining factors 

of IRFS’ activities in Azerbaijan. This report is part of IRFS’ broader efforts to 

safeguard and promote freedom of expression in Azerbaijan. 

 

2 



 

 4 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

IRFS monitors and reports on violations of freedom of expression in 

Azerbaijan, producing statements, appeals, analyses, and daily news 

reports, conducting press conferences, and raising awareness of 

journalists’ rights locally and internationally. As part of this 

commitment, IRFS has been regularly producing comprehensive reports 

on the state of freedom of expression in Azerbaijan.  

In 2012, the stakes were higher than usual for those voicing critical 

opinions in Azerbaijan, with the country hosting two major international 

events: the Eurovision Song Contest, which was held in May, and the 

Internet Governance Forum, which was held in November. Those who 

exposed unsavory truths about the country in connection with these 

events faced acts of retaliation, particularly as international attention to 

the country began to fade. 

Over the past year, the space for free expression in Azerbaijan shrank 

considerably as the government continued to take action to silence 

critical voices. Journalists, media workers, bloggers, and human rights 

defenders faced harassment, threats, blackmail, attack, arrest, and other 

forms of pressure in connection with exercising their right to freedom of 

expression. Nineteen journalists were violently attacked in 2012, and by 

the end of the year, eight journalists and one human rights defender 

were behind bars. This report provides details on these and the many 

other cases of freedom of expression violations that took place in 

Azerbaijan from 1 January to 31 December 2012. 

Objectives and focus 

 

In developing this report, IRFS sought to: 

 Assess the true state of freedom of expression, press freedom, 

and the right to access information in the country; 

 Raise awareness among local and international stakeholders 

about freedom of expression violations and engage them in the 

need for reforms; and 

 Advocate international best practices and provide 

recommendations for concrete steps to address violations and 

improve the freedom of expression situation in the country.   
 

 Nineteen 

journalists were 

violently 

attacked in 

2012, and by the 

end of the year, 

eight journalists 

and one human 

rights defender 

were behind 

bars. 



 

 5 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Methodology and structure 

This report was prepared on the basis of desk-based research, field 

investigations, interviews, monitoring of court proceedings, media-

monitoring, analysis of enquiries and complaints submitted to IRFS, IRFS 

safety hotline statistics, and other legally obtained information. IRFS staff 

compiled this report in close consultation with local and international freedom 

of expression experts. 

 

The report contains five chapters covering the key areas on which IRFS 

focuses: the constitutional, policy and legal environment for free expression; 

impunity for attacks against journalists; and the working environment for 

journalists and other media workers. 

 

Following the introduction, the report contains IRFS’ recommendations 

to the Azerbaijani authorities to address the deteriorating freedom of 

expression situation in the country. Chapter One examines cases of violence, 

blackmail, and other forms of pressure against journalists. Chapter Two 

outlines legal means of repressing free expression. Chapter Three covers the 

detention of journalists, bloggers, and human rights defenders, providing 

information on current and recent cases of detention and imprisonment in 

connection with freedom of expression. Chapter Four covers the ways in 

which the state controls both broadcast and print media. Chapter Five 

examines the situation of freedom of expression in the last largely free space in 

Azerbaijan: the Internet. IRFS’ conclusions on the freedom of expression 

situation in the country are provided at the end of the report. 

 

 



 

 6 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Recommendations 

As this report shows, freedom of expression is under serious threat in 

Azerbaijan. The authorities must cease violations and take immediate action to 

improve the situation in accordance with the country’s international human 

rights obligations. To that end, IRFS has developed a set of recommendations 

outlining steps needed to protect the right to freedom of expression. 

 

 

3 



 

 7 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

IRFS calls on the Azerbaijani authorities to undertake the following 

steps: 

Put a stop to violence and other forms of pressure against journalists: 

 End all forms of impunity for those who attack or kill journalists 

and ensure that all cases of violence against journalists are 

resolved and all guilty parties are punished in accordance with 

the law. 

 Detain and prosecute the masterminds who ordered the killings 

of Elmar Huseynov in March 2005 and Rafig Tagi in November 

2011, as well as those who carried out the attacks.  

 Make public all information related to Huseynov and Tagi’s 

murders.  

 Detain and prosecute those responsible for the blackmail attempt 

and violation of privacy of outspoken female journalist Khadija 

Ismayilova in March 2012. 

 Fully investigate all threats against journalists and establish 

adequate protection mechanisms. 

 

Cease the use of detention to silence critical voices: 

 Immediately release the currently detained and imprisoned 

journalists, bloggers and human rights defenders behind bars in 

connection with exercising their right to freedom of expression. 

 Drop the charges against journalists and human rights defenders 

who face jail time in connection with exercising their right to 

freedom of expression. 

 

Improve legislation and policies: 

 Reverse regressive amendments to freedom of information 

legislation aimed at limiting the activities of journalists and 

media outlets. 

 Reverse regressive amendments to the freedom of assembly law 

providing for steep fines for organizers and protesters of 

unsanctioned protests. 

 Remove defamation provisions from the Criminal Code. 

 Cease the excessive use of defamation lawsuits to hinder the 

ability of critical newspapers to operate. 

 Reverse the ban prohibiting foreign broadcasters from accessing 

national frequencies. 

 Review and amend other media legislation to ensure it complies 

with international standards for press freedom. 

 Establish an independent Press Ombudsman in line with 

+ Government 

must reverse 

regressive 

amendments to 

freedom of 

information 

legislation 

aimed at 

limiting the 

activities of 

journalists and 

media outlets. 



 

 8 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 Establish an independent Press Ombudsman in line with international 

standards and empower that position with the authority of Press 

Ombudsman that currently belongs to the Human Rights 

Ombudswoman. 

 Set up an independent broadcasting regulatory body to ensure the fair 

and transparent distribution of television and radio frequencies through a 

simplified licensing procedure. 

 Ensure that the public service broadcaster, Ictimai, complies with 

international standards for public service broadcasting and provides 

balanced and varied programming for all sectors of the population. 

 Allow for the creation of an independent, non-statutory press council that 

remains the sole responsibility of media professionals, or another self-

regulatory system of media accountability.  

 Ensure transparency in media-ownership structures. 

 Establish an independent oversight body to ensure that government-

funded advertising is distributed to media outlets in a fair and 

transparent manner. 

 

IRFS also calls for media organizations to take full responsibility to care for their 

workers who may face attack by initiating preventive measures and providing 

adequate insurance cover for medical treatment.  

IRFS recommends that individual journalists and media workers always abide 

by the code of professional ethics, and in the case of threats to personal safety, 

immediately call the IRFS hotline (+994 50 398 4838 or +994 55 398 4838) and 

inform IRFS, other civil society organizations, the media, and representatives of 

foreign and international diplomatic missions. 

Finally, IRFS calls on the international community not to turn a blind eye to the 

freedom of expression situation in Azerbaijan. Specifically, IRFS calls on the 

international community to: 

 Demand actions, not just words, from the Azerbaijani government, using 

all possible bilateral and multilateral opportunities to hold Azerbaijan to 

account for its freedom of expression and human rights obligations. 

 Call upon the Azerbaijani government and law enforcement agencies to 

end all forms of impunity for violence against journalists and ensure that 

all cases are adequately investigated and those responsible are brought to 

justice. 

 Call upon the Azerbaijani government to immediately release all 

journalists, bloggers and human rights defenders in prison or detention 

in connection with exercising their right to freedom of expression. 

 

 

+ IRFS calls on 

international 

community not 

to turn a blind 

eye to the 

freedom of 

expression 

situation in 

Azerbaijan. 

tel:%28%2B99450%20398%2048%2038


 

 9 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Executive Summary:  

a 366 Day Crackdown 
 

Many things could be said about the year of 2012 in terms of free expression, but 

at the very least, it could not be considered routine. This has been a year of 

contrast between the glitz and glamour of the Eurovision Song Contest, and the 

crackdown on free expression with dozens of people arrested, blackmailed, 

threatened, and otherwise pressured. 

In 2012, the Azerbaijani government failed to take steps towards improving the 

freedom of expression situation in the country. Instead, the government adopted 

decisions and implemented policies that have had a chilling effect on free speech.  

 

4 

 



 

 10 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

IRFS would like to highlight three examples of some of the “worst of the 

worst” freedom of expression developments from 2012: 

Sexual blackmail against Khadija Ismayilova 

In March, journalist Khadija Ismayilova, who works for the Azerbaijani service of 

Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), was targeted in a vicious personal 

attack when a sex video of her filmed by hidden camera was posted to the 

Internet. Ismayilova had refused to be silenced after she was subjected to a 

blackmail attempt the previous week, when she received intimate photos taken of 

her with a note stating “Whore, behave. Or you will be 

defamed.” Ismayilova is a well-known and outspoken 

critical journalist who has published a series of articles 

exposing official corruption.  

A throwback to the Soviet period 

In a worrisome move, on 1 June, the Azerbaijani 

parliament, the Milli Mejlis, adopted a regressive series 

of amendments to the Law on the Right to Obtain 

Information, the Law on the State Registration of Legal 

Entities, and the Law on Commercial Secrets. The 

amendments permit commercial entities to keep their 

registration information secret, including information 

about their ownership and structure. As is the case with 

many draft laws in Azerbaijan, the amendments were 

sent to Parliament without being made public. On 6 July, 

President Aliyev issued a decree giving the amendments 

the force of law within three months. They took effect in 

October. These amendments contradict international 

standards for freedom of information and will make it more difficult for 

journalists to investigate and report on corruption. 

Clampdown on protests 

On 1 March, mass protests broke out in the city of Guba when a video was posted 

to YouTube showing the regional mayor making derogatory comments about 

local residents. Around 1,000 people took to the streets in protest, and the mayor 

was dismissed from his appointed position the following day. The authorities 

used excessive force to disperse the crowds, and at least two journalists were 

seriously injured and five others sprayed with tear gas. Khayal TV journalists 

Vugar Gonagov and Zaur Guliyev were arrested for uploading the video to 

YouTube and remained in detention at the time of publication, facing up to 10 

years’ imprisonment if convicted on charges of organizing mass disorder and 

abuse of office. 

 

+ Ominous amendments to the 

Law on the Right to Obtain 

Information, the Law on the 

State Registration of Legal 

Entities, and the Law on 

Commercial Secrets will make 

it  difficult for journalists to 

investigative and report on 

corruption. 

 



 

 11 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

IRFS has identified the top eight violators of the right to freedom of 

expression in Azerbaijan in 2012. These public figures have used various 

methods to silence critical voices, including implementing regressive legislation 

and policies; allowing for a climate of complete impunity for crimes against 

journalists; imprisoning critical journalists, bloggers, and human rights 

defenders; and filing excessive defamation lawsuits against critical journalists 

and media outlets. 

 Ilham Aliyev, President of Azerbaijan.  

In 2012, President Aliyev signed two draconian laws that restrict human rights 

and the activities of civil society organizations and media. On 6 July, President 

Aliyev signed into law amendments limiting disclosure of information by 

corporate entities, which had been adopted by Parliament on 12 June. The 

changes curtail public access to information about the ownership of commercial 

entities, the amount of their charter capital, ownership structure, and other 

similar data. 

In November, President Aliyev signed into law amendments to the law on 

freedom of assembly that dramatically increased the penalties for organizing or 

participating in unsanctioned protests 

Two journalists have been murdered in direct connection with their work since 

Ilham Aliyev became president. Physical attacks against critical voices occur 

with regularity and are encouraged by the impunity enjoyed by their 

perpetrators. This has created a climate of fear for the media community and 

impunity for those who wish to use violence to silence criticism. 

Since Aliyev became president, there he has not The presidential 

administration’s press pool is a closed group of trusted and easily manipulated 

journalists. Those who have access to the ruling elite do not ask unwelcome 

questions, and those who are more inquisitive simply are not given access. 

 

Ramiz Mehdiyev, Head of the Presidential Administration.  

Mehdiyev presides over the sophisticated repressive system of media control 

using weapons that range from lawsuits to physical violence. Mehdiyev is the 

main mastermind behind suppression of the press through intimidation, assault, 

crippling fines, and license denials. 

The decriminalization of defamation, promised many times, and envisaged in 

the National Action Program for increasing the efficiency of human rights and freedoms 

in the Republic of Azerbaijan has been shelved.  

 

 



 

 12 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

,Ali Hasanov, Head of the Socio-Political Department of the Presidential      

Administration 

Like a master puppeteer, Hasanov pulls the strings of the major media, mostly 

owned or controlled by the ruling regime, to serve the government’s political 

goals. 

The international norms on freedom of expression recognize that public figures, 

while entitled to protection of their reputation, should tolerate a greater degree 

of criticism than private citizens. Public figures voluntarily place themselves in a 

position that invites close scrutiny. From this perspective, IRFS believes that the 

following public officials committed the crime against freedom of expression: 

Kamaladdin Heydarov, Minister of Emergency Situations.  

1,000 000 AZN defamation lawsuit against Yeni Musavat newspaper is the crime 

against freedom of expression.  

Anar Mammadov, son of Transport Minister Ziya Mammadov 

500,000 AZN defamation lawsuit against Yeni Musavat and Azadliq newspaper.  

Tagi Ahmedov, Head of the Baku Metro 

200,000 AZN defamation lawsuit against  Azadliq newspaper 

Jahangir Asgerov, Head of Azerbaijan Airlines (AZAL) 

500,000 AZN defamation lawsuit against  Yeni Musavat newspaper  

Ramil Usubov, Minister of Interior 

Ramil Usubov bears responsibility for the atmosphere of impunity in which 

physical and moral attacks against journalists encroaching on powerful interests 

– including, in two cases, murder – are commonly carried out as a way to silence 

critical voices.  

 

 

 

 

 

 

 



 

 13 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Chapter One: 

Violence, blackmail and pressure against 

journalists 

One of the most significant obstacles to freedom of expression in Azerbaijan 

remains the high frequency of violent attacks against journalists and media 

workers and impunity for their attackers. This has resulted in widespread 

practices of self-censorship in the country, as many journalists fear crossing 

certain lines in writing about taboo topics, such as corruption and the business 

interests of the president’s family. 

 

5 

6 

7 

8 



 

 14 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

In March 2005, Monitor magazine editor-in-chief Elmar Huseynov was 

murdered in a well-organized attack that appeared to be a contract-style 

killing. After receiving a number of death threats, he was gunned down 

in the stairwell of his apartment building in Baku, where he died on the 

scene. More than eight years later, the authorities have failed to 

adequately investigate this case and no one has been brought to justice 

for the attack. Huseynov was well known as a hard-hitting investigative 

journalist who was highly critical of the authorities. His case has become 

deeply symbolic, reminding the Azerbaijani media community of the 

courage needed to pursue investigative journalism and of the inherent 

risks associated with this work. 

For these reasons, IRFS dedicates this chapter of 

report to Elmar Huseynov and his supporters, who 

continue to fight for justice in his case and the cases 

of other journalists who have been attacked in 

connection with their work. 

Since Huseynov’s murder, there have been more 

than 200 violent attacks against journalists in 

Azerbaijan, including the murder of prominent 

journalist and writer Rafig Tagi in November 2011. 

In 2012 alone, there were 19 reports of violent 

attacks against journalists, 17 of which occurred on 

the job, and one attack against a family member of a 

journalist. In addition, there were numerous reports 

of pressure from authorities and other forms of 

interference with journalists’ work. 

In the cases mentioned below, and indeed in 

virtually no case of violence against a journalist 

since Huseynov’s murder, have the authorities 

undertaken serious investigations into the attacks 

and brought the true perpetrators to justice. This has created a climate of 

fear for the media community and impunity for those who wish to use 

violence to silence criticism. 

On 7 January, officers of the Saatli district police department illegally 

detained Kur Civil Society coordinator Ogtay Gulaliyev and Turan 

Information Agency director Mehman Aliyev. They were arrested near 

Novruzlu village, which is one of the communities affected by the river 

flooding in May 2011. Gulaliyev and Aliyev were talking to villagers, 

when police arrived and used force to detain them, taking them to the 

Sabirabad Police Office. They were released after an hour and a half. 

   

+ IRFS dedicates this chapter of 

report to Elmar Huseynov and 

his supporters, who continue 

to fight for justice in his case 

and the cases of other 

journalists who have been 

attacked in connection with 

their work. 



 

 15 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

On 18 January, Turan Information Agency photographer Etimad Budagov and 

Objective TV video operator Rashad Aliyev were detained while performing 

their professional duties. They were filming a protest held by people defrauded 

by GEN and Kamran Construction Companies in front of the Presidential 

Administration building. Their camera and video camera were seized. Both 

journalists were released after their recordings were deleted. 

On 16 January, police used physical force to prevent Turan Information Agency 

employee Etimad Budagov from filming a large protest held by taxi drivers in 

front of the Ministry of Transport. One police officer kicked the photographer and 

knocked him down.  

On the morning of 1 March, a crowd estimated at 6,000 or 7,000 gathered outside 

the local government offices in the northern town of Guba, demanding the 

mayor’s resignation. Police used violence to disperse the protesters, beating some 

with truncheons and releasing tear gas into the crowd, and arrested 

approximately 25 persons. Riot police and internal troops were deployed, 

resulting in further rioting. 

Journalists covering the events were among those injured. Objectiv TV 

correspondent Rashad Aliyev sustained a head injury, and correspondent of IRFS 

and Ayna and Zerkalo newspapers Idrak Abbasov, sustained an arm injury. 

Furthermore, RFE/RL correspondents Javanshir Agamaliyev and Abbas Atilay, 

Turan Information Agency correspondents Tapdiq Farhadoglu and Farid 

Gahramanov, and Yeni Musavat newspaper photo-reporter Farahim Ilgaroglu, 

were poisoned by the tear-gas used by police against protesters. 

On 6 March, IRFS’s Nakhchivan correspondents Elman Abbasov and 

Hakimeldostu Mehdiyev, and Turan Information Agency correspondent Ilgar 

Nasibov, faced pressure as they were interviewing Popular Front Party member 

Sevindik Ahmadov, who was refused sufficient medical treatment on the 

grounds of his political party affiliation after he overdosed on drugs in an attempt 

to commit suicide. Abbasov, Mehdiyev, and Nasibov were threatened by an 

unknown person posing as a guard when they tried to interview Ahmadov 

outside a psychiatric clinic. 

On 6 March, Said Abbaszade, the six-year-old son of Idrak Abbasov, 

correspondent of IRFS and Ayna and Zerkalo newspapers, was hit by a car near his 

school, kindergarten #313 in the Sulutapa settlement outside of Baku. The driver 

allegedly responsible for the accident was detained and taken to Binagadi Police 

department #40. Following a short period of detention, the driver was released. 

Abbasov believes his son was targeted for political reasons, in connection with 

Abbasov’s journalistic activities.  

 

 



 

 16 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

On 7 March, Azadliq newspaper correspondent Ramin Deko faced 

police pressure while covering a protest near the Elmlar Akademiyasi 

metro station in response to abuses committed against prisoners of 

conscience Mahammad Majidli and Babak Hasanov. Deko was taken to 

Police Office #28, where his camera was confiscated and returned only 

after the images he had taken of the protest were deleted from the 

memory card.  

 

 
 

In March 2012, well-known critical investigative journalist Khadija Ismayilova faced a 

particularly vicious blackmail attempt and violations of her right to privacy.  

On 7 March, Ismayilova received a threatening letter containing intimate photos of her, 

with a note stating “Whore, behave. Or you will be defamed,” in an attempt to stop her from 

pursuing ongoing investigations. Ismayilova refused to be silenced, publicizing the 

blackmail attempt and vowing to continue her journalistic activities. 

In response, a sex video of Ismayilova and her boyfriend filmed by hidden camera was 

posted online to a phony website which appeared to be affiliated with an opposition 

political party. Instead of condemning the violation, the ruling party’s newspaper, Yeni 
Azerbaycan, and pro-government newspaper Iki Sahil published articles criticizing 

Ismayilova and other RFE/RL employees.  

Officially, however, the authorities spoke out against the violation. “The right to privacy for 

every citizen is guaranteed by the Constitution and no one can intrude into another 

citizen’s life,” the Chief of the Presidential Administration’s Public Policy Department, Ali 

Hasanov, told the Azerbaijan Press Agency. The next day the Baku Prosecutor’s Office 

opened an investigation into the case under Article 156 of the Criminal Code (Infringement 

of inviolability of private life).  

On 26 April, the Prosecutor’s Office released a statement contesting Ismayilova’s claims. 

However, the statement shed little light on any progress made in finding the perpetrators. 

Instead, it listed the names and addresses of those who had been interviewed in 

connection with the case – namely the journalist’s family and friends. According to the 

Prosecutor’s Office, the investigation is still in progress. 

Ismayilova believes, however, that the investigating agencies, in addition to the Yeni 
Azerbaycan and Iki Sahil newspapers, are connected to those behind the incident. She 

believes the order came from the Presidential Administration.  



 

 17 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 During the reporting period, Azadliq newspaper employee Seymur Hazi 

(Haziyev), who had been abducted and beaten by unknown persons last year, 

was assaulted once again. He was followed by unknown persons for several days 

in late January and early February. On the evening of 25 March, Hazi was 

kidnapped by masked men in the Jeyranbatan settlement, beaten and then 

dumped, with his arms tied behind his back, in the Binagadi district of Baku. 

On 26 March, Baku Information Agency Director Sudeyf Mejidov, executive 

Director Vasif Sadikhbayli, and video operator Ilham Rasulzade, were detained 

while investigating reports that plain-clothed men were illegally collecting bribes 

from drivers at a radar checkpoint in Salyan. When the journalists started to film, 

some of the men questioned whether they had permission to film, and called the 

police. The journalists were taken to the Salyan Regional Police Office and 

detained for 12 hours before they were released. 

On 28 March, Yeni Musavat newspaper regional 

correspondent for Balakan Akif Mammadli was 

summoned to the anti-narcotics department of the Balakan 

Regional Police Office, where he was questioned for two 

hours. According to Yeni Musavat newspaper editor-in-

chief Rauf Arifoglu, Mammadli had written several critical 

articles on the situation in Balakan, in particular, on drug 

trafficking in the region. Mammadli faced intimidation 

from police officer Mahiyaddin Musayev, who demanded 

the journalist stop his investigations. 

 

On 2 April, Turan Information Agency photographer 

Etimad Budagov and RFE/RL reporter Nushabe 

Fatullayeva faced physical pressure while filming 

demolition work at 20 Shamsi Badalbayli Street in Baku. 

Budagov and Fatullayeva were attacked by Head of the 

Baku Executive Power Secretariat Zulfali Ismayilov and 20 

of his workers following a clash between residents and the 

demolition workers. No one has been prosecuted for the 

incident.  

 

On 4 April, a voice recorder, video and still cameras were 

confiscated from IRFS Nakhchivan correspondents 

Hakimeldostu Mehdiyev and Elman Abbasov at the 

Sadarak Customs and Border Crossing Point. Police 

returned the equipment the next day in damaged 

condition. 

 

 

 Since Elmar 

Huseynov’s 

murder, there have 

been more than 

200 violent attacks 

against journalists 

in Azerbaijan, 

including the 

murder of 

prominent 

journalist and 

writer Rafig Tagi in 

November 2011 



 

 18 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

   

 

 

 

 

On 18 April, correspondent of IRFS and Ayna and 

Zerkalo newspapers Idrak Abbasov was brutally 

beaten by employees of the Azerbaijan State Oil 

Company (SOCAR) while filming demolition work in a 

residential area close to one of Baku’s numerous 

oilfields. When Abbasov began filming, SOCAR 

employees violently assaulted him, breaking two ribs, 

injuring his eyes, and leaving him unconscious for 

several hours with prolonged head trauma. He was in 

the hospital for nearly a month and has lingering 

health problems as a result. According to 

eyewitnesses, police looked on during the attack.  

The other journalists present at the demolitions, 

including Gunay Musayeva of Yeni Musavat 
newspaper and two IRFS cameramen, have spoken 

about the incident. Musayeva was also attacked by 

guards but did not require hospitalization, and the taxi 

the cameramen arrived in had its windscreen broken, 

but the men were not hurt. SOCAR conducted an 

investigation and released a report at the end of May, 

concluding that (i) Abbasov had not been wearing a 

press jacket and that (ii) he had provoked the fight, 

supported by fellow villagers. Both conclusions 

contradict photographic evidence and witness 

testimonies. 



 

 19 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 On 10 May, RFE/RL correspondent Javanshir Agamali faced pressure by plain-

clothed persons while performing his professional duties covering a protest in 

Baku in connection with the Flower Festival. His camera was confiscated and the 

footage of the protest action was deleted.  

On 12 May, journalist Tahmina Tagizade was called to the Ganja City Police 

Office. Tagizade was stopped by police while she was interviewing residents of 

Nizami street in Ganja city, whose homes were being demolished. She was 

released after a brief interrogation. The police threatened Tagizade with possible 

arrest if she did not stop covering the evictions.  

On 21 May, a group of journalists faced physical pressure by uniformed police 

and plain-clothed officials while performing their professional duties covering an 

opposition protest. The police also pressured journalists who were filming the 

demonstration. Objective TV photographer Mehman Huseynov and video 

operator Mirrahim Hasanov were assaulted, and their video and photo cameras 

were damaged. Furthermore, foreign media representatives who were covering 

the event also faced violence; a plain-clothed police agent hit Steffen Haufe, a 

German photo-reporter who had come to Baku to cover the Eurovision 2012 Song 

Contest.  

On 23 May, IRFS and Objective TV correspondent Vafa Nagi (Nagiyeva) was 

insulted and physically attacked on her way home (at approximately 21:30) in the 

Yasamal district. A young man called Samir first insulted Nagi. When she asked 

him why he had insulted her, he suddenly attacked her, causing her mobile 

phone and bag to fall to the ground. Nagi ran away from the man and began to 

return home, when she remembered that her mobile was still on the ground. She 

went back to retrieve it, and was attacked again. Yasamal District Police Office 

#28 is investigating the case.  

On 24 May, during a protest carried out by the Public Chamber opposition 

coalition, police and plain-clothed officials prevented journalists from carrying 

out their professional activities. During the picket, Gundelik Telegraf newspaper 

reporter Bayram Isgandarli was detained. The police also interfered with the 

work of Turan News Agency reporter Etimad Budagov, as well as Objective TV 

correspondents and other media representatives. 

On 25 May, www.gunxeber.com website correspondent Anar Garayli was 

sentenced to 10 days in jail following his detention by Nasimi District Police 

officers on 22 May. Garayli was charged under Article 306 of the Criminal Code 

(violating social order and resisting police). Two days later he was released 

following a ruling by the Court of Appeals. The journalist was arrested simply for 

wearing a “Sing for Democracy” campaign t-shirt. 

 



 

 20 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 On 14 July, Nazli Agayeva, correspondent of the gozetci.az web portal 

and employee of the Azerbaijan National Branch of the Helsinki 

Citizens’ Assembly, was assaulted by police at around 23:00 while 

covering forced evictions and housing demolitions in the Gabala region. 

Agayeva reported that while she was observing the evictions from a 

distance, police officers insulted her, dragged her into their car, and 

injured her leg. She has appealed to the regional police office and the 

Ministry of Internal Affairs in connection with the incident. 

On 16 July, RFE/RL correspondent Nushaba Fatullayeva was assaulted 

while investigating reports of an incident at the Atakhan Iron Industry – 

a joint enterprise of Azerbaijan and Turkey. Fatullayeva reported that 

she was assaulted while attempting to film a group of unknown persons 

stealing property from the building. Fatullayeva’s camera and mobile 

phone were seized by her assailants, and returned after she appealed to 

the police, although the memory stick of the camera had been removed. 

 On 17 July, employees of the “Gasid” Press 

Distribution Company, who had worked at 

newsstands recently removed by the Baku Executive 

Power, attempted to hold a protest in front of the 

Presidential Administration. Yeni Musavat newspaper 

correspondent Roya Rafiyeva was subjected to 

pressure while photographing the police during the 

protest. She was forcefully taken into a police car and 

was released after being kept there for 20 minutes. 

 

On 14 August, IRFS Nakhchivan correspondent Elman 

Abbasov faced pressure from employees of the 

Sadarak customs and border checkpoint. Abbasov 

reported that he was travelling to Turkey as part of an 

IREX-funded project to monitor migration processes in 

the region. He was refused a form to register his staff 

and was told that his baggage would be checked upon 

his return. When he returned on 15 August, he was 

detained while Vusal Hasanov, chief of the Anti-

Smuggling Department of the Sadarak Customs 

Office, and other customs employees checked his 

belongings, including his flash card and photo camera. 

Abbasov believes he and his colleagues were targeted 

for criticizing the customs office. 

 

 
In 2012, there were 19 

reports of violent attacks 

against journalists, 17 of 

which occurred on the 

job, and one attack 

against a family member 

of a journalist. In addition, 

there were numerous 

reports of pressure from 

authorities and other 

forms of interference with 

journalists’ work. 



 

 21 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 On 8 September, International Media Support Program Manager Gulnara 

Akhundova and her driver faced pressure from police. Akhundova reported that 

two men driving a Toyota FJ Cruiser aggressively ordered her driver to stop the 

car and follow them to the police office. When he refused, the men called both the 

Traffic Police and the Police Department. Upon their arrival, the police insulted 

the driver in front of approximately 10 witnesses. They aggressively attempted to 

prevent Akhundova from taking their photos, grabbing her hand and threatening 

to take her to the police office, claiming she was violating the law. The police tried 

to forcibly confiscate phones from Akhundova and her six-year-old daughter, 

who also tried to record the incident. Akhundova immediately reported the 

incident to the Ministry of Internal Affairs’ 102 hotline. 

 

On 14 September, IRFS correspondent Mehman Huseynov was filming a protest 

by a group of dormitory residents in front of the Presidential Administration, 

when he was detained and illegally held at the Presidential Administration for 

two hours. He was released after the photos he had taken during the protest were 

deleted from his digital camera. The police also seized a video camera belonging 

to IRFS correspondent Farida Aliyeva and returned it only after the protest was 

dispersed. 

 

On 18 September, an incident broke out between a police officer and photo 

reporter Ahmed Mukhtar, when the police officer claimed that Mukhtar was not 

wearing seat belt in his car.  According to RFE/RL, the reporter told the police 

officer he had not yet started the car, but the officer did not agree and wrote a 

report. When Mukhtar tried to take a photo of the policeman, he was taken to 

Sabail District Police Office #9. He was released after being held for 10 to 15 

minutes. He was later detained again, allegedly for not deleting the photos from 

his camera as demanded by the police officer, and was only released after 

deleting the pictures. 

On 17 October, independent journalist Zumrud Mammadova was attacked while 

performing her professional duties outside the building of the Military 

Prosecutor’s Office. Mammadova said that she went to the prosecutor’s office 

with Irada Ibayeva, whose son, Ismayil Ibayev, had died in a non-combat 

situation while completing his military service. Ibayeva was treated rudely by 

officials when she objected to being denied a meeting with the Military 

Prosecutor, Khanlar Veliyev. Mammadova said that she was attacked by a soldier 

while she was filming the incident with her mobile phone. The soldier kicked her 

and tried to confiscate her phone, stopping after witnesses intervened. 

Mammadova reported the incident to the Ministry of Internal Affairs’ 102 hotline, 

and was later invited by police to provide a full account and to undergo a medical 

examination. 

 



 

 22 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

On 17 November (the Day of National Revival), police used excessive 

force to disperse an opposition political protest in the center of Baku in 

response to recent legislative amendments imposing harsh penalties on 

organizers and participants of unsanctioned demonstrations. Police 

behaved aggressively towards journalists as well. Yeni Musavat 

newspaper correspondent Farahim Ilgaroglu, Turan Information 

Agency reporter Etimad Budagov, Media Forum correspondent Amid 

Suleymanov, and IRFS correspondent Rasim Aliyev, were subjected to 

physical pressure by police officers while covering the protest. Police 

violently kicked and punched the four journalists despite the fact that 

they wore press jackets. In addition, they took action to interfere with 

the ability of other journalists to carry out their professional duties. 

Impunity and 

violence go 

hand in hand.  

In the cases mentioned in this chapter, and 

indeed in virtually no case of violence against 

a journalist since Elmar Huseynov’s murder, 

have the authorities undertaken serious 

investigations into the attacks and brought 

the true perpetrators to justice.  

This has created a climate of fear for the 

media community and impunity for those 

who wish to use violence to silence criticism. 

 

9 

Elmar Huseynov 

Rafiq Tagi 

 
9 

 



 

 23 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Chapter Two: 

Legal  repression of freedom of 

expression 

Despite Azerbaijan’s commitment to respect and protect the right to freedom of 

expression through its accession to major international human rights treaties and 

as provided for in the national legal framework, in practice the authorities do not 

respect this right. Instead, they use the law to silence criticism and repress 

dissent. The mere existence of some laws – such as criminal defamation 

provisions – has a chilling effect on the media community, contributing to the 

widespread practices of self-censorship in the country. Other laws are applied in 

a political manner to make examples of critical journalists, bloggers and activists; 

such cases resulting in detention are outlined in Chapter Three of this report. 

 

10 



 

 24 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Azerbaijan’s legal system is modeled on Continental European law, with 

some holdover elements from the previous Soviet communist system 

remaining. After the collapse of the Soviet Union, Azerbaijan took some 

steps towards establishing a free economy and a pluralistic political 

system, and towards protecting human rights. However, some of the old 

traditions remain. Due to a lack of rule of law in the country, there are 

no effective mechanisms protecting citizens’ ability to exercise their civil 

and political rights. 

The Constitution of the Azerbaijani Republic was adopted in 1995. 

Amendments were made through referendums in 2002 and 2009.1 The 

Constitution protects human rights and fundamental freedoms, 

including inter alia the right to freedom of thought and expression 

(Article 47), the right to freedom of assembly (Article 49), the right to 

access information (Article 50), and the right to freedom of association 

(Article 58). 

Article 12 of the Constitution states that “The highest priority objective 

of the state is to provide for the rights and freedoms of a person and 

citizen.” Furthermore, Article 12 states that “The rights and freedoms of 

a person and citizen listed in the present Constitution are implemented 

in accordance with international treaties wherein the Azerbaijani 

Republic is one of the parties.”  

In 2012, legislative amendments were made to restrict freedom of 

expression and freedom of information. Regressive changes were also 

made to freedom of assembly legislation, which will also have an impact 

on freedom of expression. 

Restrictions on freedom of information 

In 2005, Azerbaijan ratified the United Nations Convention Against 

Corruption,2 thereby undertaking the obligation to take measures to 

enhance transparency in public administration.  

Furthermore, Azerbaijan is a participating state in the Open Governance 

Partnership (OGP), and adopted a national action plan on OGP in 

September.3 But instead of taking steps towards open governance, the 

government adopted a series of regressive amendments to the law on 

the right to obtain information, the law on the state registration of legal 

entities, and the law on commercial secrets.  

On 6 July, President Aliyev signed into law amendments limiting 

disclosure of information by corporate entities, which had been adopted 

by Parliament on 12 June. 

 

 

1http://bit.ly/Ya42Ta   
2 http://bit.ly/bRoybt 
3 http://bit.ly/SG9l97 

“The highest 

priority objective 

of the state is to 

provide for the 

rights and 

freedoms of a 

person and 

citizen”. 

 

Article 12, 

Constitution of 

Azerbaijan  

http://bit.ly/Ya42Ta
http://bit.ly/bRoybt
http://bit.ly/SG9l97


 

 25 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Strongly criticized by pro-transparency groups, the changes curtail public access 

to information about the ownership of commercial entities, the amount of their 

charter capital, ownership structure, and other similar data. These amendments, 

known as the “corporate secrecy amendments” became effective in October. 

Amendments to the 2005 law on commercial information prohibit government 

officials from distributing information about companies if doing so “contradicts 

the national interests of Azerbaijan in political, economic, and monetary policy, 

the defense of public order, the health and moral values of the people, or harms 

the commercial or other interests of individuals.” The reforms also make release 

of information contingent upon receiving permission from all individuals named 

in the records. 

The laws on the right to obtain information and the state registration of legal 

entities were also amended. The amendments extend the scope of “legitimate 

public interests” protected in Article 3 of the Constitutional Law of the Republic 

of Azerbaijan on Regulation of the Exercise of Human Rights and Freedoms, and 

use language that lacks precision and clarity.  

The amendments to the law on state registration of legal entities makes secret the 

registration information of commercial legal entities, including information about 

their founders and shareholders. Such information can now only be disclosed on 

the basis of an inquiry to the courts and investigative bodies, to the subjects of 

operational search activities in cases specified by law, and to financial monitoring 

bodies in the cases and manner specified by the law “on the struggle against 

legalization of funds or other property obtained through criminal means and 

financing of terrorism.” According to the bill, this information can only be 

disclosed to relevant bodies, lawyers, and third parties following the consent of 

the information owner. 

The amendments contradict Article 10.2 of the European Convention for the 

Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, which stipulates: “The 

exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may 

be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of 

disorder or crime, for the protection of health or morals, for the protection of the 

reputation or rights of others, for preventing the disclosure of information 

received in confidence, or for maintaining the authority and impartiality of the 

judiciary.” The amendments also contradict provisions of the UN Convention 

against Corruption and the UN’s Global Counter-Terrorism Strategy.  

The amendments can be viewed as an action by the Azerbaijani government to 

reject the obligations it has previously undertaken before the Azerbaijani people 

and international community to fight corruption. 

 



 

 26 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

They increase restrictions on freedom of information and breach the 

principles of transparency and public control over the activity of legal 

entities. From now on, it will be difficult for journalists to investigate 

instances of corruption, as they may face punishment under these new 

amendments. 

Restrictions on freedom of assembly 

In November, Parliament adopted amendments to the law on freedom 

of assembly that dramatically increased the penalties for organizing or 

participating in unsanctioned protests.4 Under the new provisions, 

protest participants can be fined between 500 and 1,000 AZN (increased 

from 7 to 13 AZN), and organizers can be fined between 1,500 and 3,000 

AZN if they are ordinary citizens, or between 3,000 and 6,000 AZN if 

they are officials. If the organizer is a legal entity – such as a political 

party or an NGO – it can be fined between 15,000 and 30,000 AZN.5 In 

light of the financial hardships faced by many activists and NGOs, as 

well as the fact that critical groups are rarely granted permission to hold 

protests, these provisions could have a serious chilling effect on freedom 

of assembly in the country. This is a particularly ominous move in light 

of the upcoming presidential election in October 2013.  

Defamation 

Among the most longstanding legal provisions problematic to freedom 

of expression are the defamation provisions that remain in Azerbaijan’s 

criminal code. The government failed to implement the provision of the 

“National Action Program for increasing the efficiency of human rights 

and freedoms in the Republic of Azerbaijan”6 for the adoption in 2012 of 

a new defamation law which would decriminalize defamation. At 

present, defamation remains a criminal offense, carrying a penalty of up 

to three years in prison. Defamation provisions are not used as 

frequently to imprison journalists as in previous years, but they are still 

in use. 

The more frequent use of civil defamation provisions to restrict the 

ability of independent and opposition newspapers to operate presents a 

serious obstacle to freedom of expression. Highly critical newspapers 

such as Azadliq, Yeni Musavat and Khural are the most frequent targets of 

defamation lawsuits, many of which are based on complaints filed by 

Members of Parliament (MPs) and other public officials. The heavy 

damages awarded as a result of these lawsuits contribute to the already 

dire financial situation of these newspapers, making continued 

operations difficult. Numerous civil defamation cases were filed against 

critical media outlets in 2012. 

 

 

4 http://bit.ly/Z8ZFrR 
5 http://bit.ly/ZeMtka 
6 http://bit.ly/PxH3Tw 

Under the new 

provisions, 

protest 

organizers can be 

fined between 

1,500 and 3,000 

AZN if they are 

ordinary citizens, 

or between 3,000 

and 6,000 AZN if 

they are officials. 

If the organizer is 

a legal entity—

such as a 

political party or 

an NGO- it can be 

fined between 

15,000 and  

30, 000 AZN     

http://bit.ly/Z8ZFrR
http://bit.ly/ZeMtka
http://bit.ly/PxH3Tw


 

 27 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 On 23 January, the Narimanov District Court, under presiding judge Sevinj 

Guliyeva, partially granted a lawsuit brought by Baltika-Baku LLC director 

Adam Tlekhuray against Khural newspaper editor-in-chief Avaz Zeynalli. 

According to the decision, Zeynalli and Khural newspaper were ordered to 

apologize, publish a retraction and together pay a total of 50,000 AZN in 

compensation.    

On 17 May, the Lankaran City Court fined Azadliq newspaper correspondent 

Ramin Deko (Jabrayilov) in the amount of 3,000 AZN following a defamation 

lawsuit. The court decision stated that Ramin Deko must apologize to MP 

Novruzali Aslanov and provide a retraction of his article. Aslanov had accused 

Deko of defaming his personal dignity and reputation, claiming that his business 

and political reputation was damaged as a result of an article titled “Fizuli 

Alakbarov buys Ivanovka houses for 80 000 manats” published in Azadliq on 26 

October 2011. He requested an official apology and asked the court to charge 

Deko under Article 147 (libel) and to fine him 10,000 AZN in compensation for 

psychological damage, with the money to be given to an orphanage in Baku.  

On 23 January, the Narimanov District Court, under presiding judge Sevinj 

Guliyeva, partially granted a lawsuit brought by Baltika-Baku LLC director 

Adam Tlekhuray against Khural newspaper editor-in-chief Avaz Zeynalli. 

According to the decision, Zeynalli and Khural newspaper were ordered to 

apologize, publish a retraction and together pay a total of 50,000 AZN in 

compensation.    

 On 23 January, the Yasamal District Court, under presiding judge Elchin Gurbanov, partially 

granted a lawsuit brought by businessman Anar Mammadov, the son of Transport Minister 

Ziya Mammadov, against Yeni Musavat and Azadliq newspapers.  

The newspapers were each fined 4,000 AZN, and were ordered to issue a retraction.  

Mammadov appealed to the court, citing humiliation of his honor and damage to his 

business image in an article titled "Kamaladdin Heydarov's bear eaten" (published in 

Azadliq on 1 July 2010 and in Yeni Musavat on 2 July 2010), and in an article titled "Sheikh 

drives Anar Mammadov out of Dubai" (published in Yeni Musavat on 14 September 2010). 

Mammadov had asked for 250,000 AZN in compensation from each newspaper.  

On 5 November, the Yasamal District Court Department for the Execution of Judgments froze 

the bank account of Azadliq newspaper for non-payment of the fine ordered in this case. 

 



 

 28 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 On 17 May, the Lankaran City Court fined Azadliq newspaper 

correspondent Ramin Deko (Jabrayilov) in the amount of 3,000 AZN 

following a defamation lawsuit. The court decision stated that Ramin 

Deko must apologize to MP Novruzali Aslanov and provide a retraction 

of his article. Aslanov had accused Deko of defaming his personal 

dignity and reputation, claiming that his business and political 

reputation was damaged as a result of an article titled “Fizuli Alakbarov 

buys Ivanovka houses for 80 000 manats” published in Azadliq on 26 

October 2011. He requested an official apology and asked the court to 

charge Deko under Article 147 (libel) and to fine him 10,000 AZN in 

compensation for psychological damage, with the money to be given to 

an orphanage in Baku.  

On 14 June, the Yasamal District Court, under presiding judge Elchin 

Gurbanov, ordered Azadliq newspaper to publish a retraction and pay 

30,000 AZN in compensation to the head of the Baku Metro, Tagi 

Ahmadov. Ahmadov had appealed to the court, claiming that his 

dignity, honor, and business reputation were insulted in an article titled 

“Tagi Ahmadov appropriated 5 kopecks,” which noted that after metro 

fares had been raised to 20 kopecks, it became impossible to use 5 

kopecks previously loaded onto metro cards. Ahmadov had requested a 

retraction and 200,000 AZN in compensation. 

On 31 July, Baku Administrative-Economic Court #2, under presiding 

judge Khalig Imanov, heard the lawsuit filed by Gilan Gabala Cannery 

LLC against Yeni Musavat newspaper. The judge partially granted the 

lawsuit and imposed a fine of 50,000 AZN on the newspaper. Gilan 

Gabala Cannery LLC had sued Yeni Musavat for the article “Juice called 

JALE is Very Dangerous,” published in the newspaper several times 

between 2009 and 2011, and requested one million AZN in 

compensation. 

On 4 September, the Yasamal District Court, under presiding judge 

Tahir Ismayilov, held a hearing on the lawsuit brought by Anar 

Mammadov, son of Transport Minister Ziya Mammadov, against 

Gundam Khabar newspaper under Article 147 of the Criminal Code 

(libel). Ignoring the criminal complaint, the court ordered Gundam 

Khabar to pay 10,000 AZN in compensation. The complaint was filed on 

the basis of an article published by Gundam Khabar on alleged disputes 

related to the seizure of the Yevlakh Bus Station, which the newspaper 

claims was first published by Olaylar information agency and reprinted 

by other mass media outlets. The Anti-Corruption Office under the 

Prosecutor General’s Office has launched a criminal case against the 

newspaper under Article 213.2.2 (tax evasion) and 308.1 (abuse of 

power). 

The more 

frequent use of 

civil defamation 

provisions to 

restrict the 

ability of 

independent and 

opposition 

newspapers to 

operate presents 

a serious 

obstacle to 

freedom of 

expression. 



 

 29 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

On 22 October, the Yasamal District Court partially granted a lawsuit filed by 

Bina shopping center owner Kabira Mammadova against Azadliq newspaper and 

its employee, Ramin Deko, for defamation. The newspaper and Deko were 

ordered to pay Mammadova 30,000 AZN and 2,000 AZN in compensation 

respectively. Mammadova claimed that her business reputation was damaged by 

the articles “Kabira Mammadova’s Eurovision Operation” and “Kabira 

Mammadova’s New Title Deed Operation” published by Azadliq newspaper. She 

had requested a retraction and for each of the defendants to pay 50,000 AZN in 

punitive damages, to be paid to the “Home for elderly, disabled and mentally ill” 

located in the Buzovna settlement of Baku.  

Biased rulings against cases filed by critical journalists 

In contrast to the high rate of lawsuits against critical journalists and media 

outlets being fulfilled or partially fulfilled by the courts, the courts have 

demonstrated a bias in their rulings on lawsuits filed by critical journalists. 

On 24 January, the Nasimi District Court, under judge Elman Ahmadov, denied a 

complaint by Democrat newspaper editor-in-chief Mustafa Hajibeyli, against the 

Nasimi District Prosecutor's office, for its refusal to launch a criminal case against 

Deputy Chief of the Nasimi District Police Department Suleyman Nematov. 

Hajibeyli was detained at the Public Chamber's 2 April 2011 protest, taken to the 

Nasimi District Police Department, where he was physically assaulted by 

Nematov.  

On 22 February, Azerbaijan’s Supreme Court, under judge Ilham Jafarov, held a 

court proceeding on an appeal filed by IRFS Nakhchivan correspondent 

Hekimeldostu Mehdiyev against the Nakhchivan Supreme Court's decision of 10 

November 2011. The appeal was denied. According to the criminal case launched 

against Mehdiyev under Article 189-1.1 of the Criminal Code (diverting electricity 

supplies), on 22 September 2011, the Sharur District Court demanded that he pay 

a 1,000 AZN fine. The Nakhchivan Supreme Court upheld this decision. 

On 10 April, the Supreme Court heard an appeal filed by Khural newspaper 

reporter Aydin Janiyev against the Shirvan City Court of Appeals, which had 

denied his motion to launch a court investigation into his case. The appeal was 

denied.  

On 11 April, the Baku Court of Appeals, under presiding judge Tofig Samadov, 

heard Yeni Musavat newspaper’s appeal against the 18 November 2011 decision 

by the Sabail District Court on the newspaper’s lawsuit against the Ministry of 

Defense. The appeal was not granted. The lawsuit was based on a statement 

made in September 2011 by the Ministry of Defense regarding an article titled 

"Turkish students are hurt at military school." 

 



 

 30 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 The Ministry claimed that Yeni Musavat had published the article on 

behalf of the Turkish Embassy and the Anadolu Agency. The newspaper 

denied ever publishing the article, and case materials suggest that 

neither the Turkish Embassy nor the Anadolu Agency ever issued such 

a statement. Yeni Musavat claimed that the Defense Ministry was trying 

to discredit the newspaper, and appealed to the Sabail District Court, 

requesting 50,000 AZN in damages. 

 

 On 1 May, the Yasamal District Court, under judge Anar 

Rzayev, held a hearing on a lawsuit filed by Azadliq 
newspaper correspondent Natig Adilov (Gulahmadoglu) 

against Lider TV and the Afra Hotel. The judge rejected 

Adilov’s lawsuit and ordered him to pay 150 AZN for 

forensic costs. A video of a sexual nature taken by hidden 

camera of Natig Adilov and Gan Turali in their hotel rooms 

during a training course in Oguz, was broadcast on Lider TV 

in April 2011. Adilov had requested financial 

compensation of 100,000 AZN each from Lider TV and the 

Afra Hotel, for the humiliation of his personal dignity, and 

interference in his private life and right to freedom of 

expression. 

 

. 



 

 31 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Chapter Three: 

Detention of journalists, bloggers and 

human rights defenders 

The Azerbaijani authorities have a proven track record of using detention as a 

means of pressure to stifle dissent and protest. Recent years have seen a shift of 

imprisonment on charges clearly linked with journalists’ professional activities – 

such as defamation – to imprisonment on a wide range of other charges that 

seem at first glance to be unconnected with their work, but are intended to make 

an example of critical journalists, bloggers and human rights defenders. These 

charges have included hooliganism, drug possession, weapons possession, 

inciting hatred, supporting terrorism, tax evasion, extortion, and appealing for 

mass disorder.  

 

11 

 



 

 32 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

At the end of 2012, there were eight journalists in detention or prison 

for politically motivated charges in connection with freedom of 

expression: 

1. Nijat Aliyev, editor-in-chief, www.azadxeber.net 

2. Vugar Gonagov, correspondent, Khayal TV 

3. Araz Guliyev, editor, xeber44.com 

4. Zaur Guliyev, correspondent, Khayal TV 

5. Fuad Huseynov, freelance journalist 

6. Hilal Mamedov, editor-in-chief “Tolishi Sado” 

7. Faramaz Novruzoglu, freelance journalist 

8. Avaz Zeynalli, editor-in-chief, Khural newspaper 

 

In addition to the cases involving journalists, at the end of 2012, human 

rights defender Ilham Amiraslanov, an activist with Kur Civil Society, 

remained in prison on politically motivated charges in connection with 

freedom of expression. Amiraslanov is serving a two-year prison 

sentence on weapons possession charges after he accused local officials 

of misappropriating funding intended for victims of the 2010 Kura river 

floods. 

Current cases of detained or imprisoned journalists (as of 31/12/2012) 

Editor-in-chief of www.azadxeber.net Nijat Aliyev was arrested on 20 

May in front of Killer menswear shop near the Memar Ajami metro 

station, and taken to Yasamal District Police Office #27. The next day, he 

was sentenced to two months of pre-trial detention. He has been 

charged under Article 234.1 of the Criminal Code (illegal manufacture, 

purchase, possession, transportation, transfer or sale of drugs, and 

psychotropic substances). Many believe that Aliyev was targeted for 

criticizing the authorities in the run-up to the Eurovision Song Contest, 

including the government’s high expenditures for the event and policies 

on LBGT issues. Aliyev’s pre-trial detention period was extended 

several times, and the investigator announced that new charges would 

be filed against him. However, by the end of the year, new charges had 

not yet been announced. At the end of the year, Aliyev was being held at 

the Kurdakhani investigative detention facility while the investigation 

was ongoing. He faces up to three years in prison if convicted of drug 

possession. 

Vugar Gonagov and Zaur Guliyev, executive director and editor-in-

chief of Guba-based Khayal TV, were arrested on 13 March. They were 

accused of provoking the mass riots that broke out two weeks earlier on 

1 March by uploading a video to YouTube showing regional governor 

Rauf Habibov making derogatory remarks about local residents.  

 

At the end of 

2012, there 

were eight 

journalists in 

detention or 

prison for 

politically 

motivated 

charges in 

connection 

with freedom 

of 

expression. 



 

 33 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Thousands of protesters gathered to demand Habibov’s resignation; he was later 

dismissed by President Aliyev. 

Gonagov and Guliyev have been charged under Criminal Code Article 233 

(organization of actions promoting infringement of social order or active 

participation in such actions) and Article 309 (abuse of power). Their pre-trial 

detention period, initially for two months, has been extended several times. 

Gonagov was forced by the investigator to refuse the services of his lawyer, 

Elchin Sadigov. At the end of the year, Gonagov and Guliyev remained in 

detention at the Kurdakhani investigative detention facility while the 

investigation was ongoing. They each face up to 10 years in prison if convicted. 

Editor of xeber44.com Araz Guliyev was arrested on 8 September on hooliganism 

charges after he was accused of attempting to disrupt an international folklore 

festival in the Masalli region, causing bodily harm to two residents and a 

policeman, and smashing the windows of a car. His brother, Azer Guliyev, 

refuted the claims and said his brother had been arrested for covering protests in 

the region against the hijab ban. He also said his brother was tortured by police in 

detention.  

In December, new charges were brought against Guliyev. The previous 

hooliganism charge was replaced by five new charges, under Article 228.1 (illegal 

possession of fire arms), Article 233 (violation of public order), Article 283.1 

(inciting national, racial, ethnic or religious animosity and hostility), Article 315.2 

(resistance and violence against a representative of the authority) and Article 324 

(insulting the national flag or emblem of the Azerbaijan Republic). At the end of 

the year, Guliyev was being held at the Kurdakhani investigative detention 

facility while the investigation was ongoing. 

Freelance journalist Fuad Huseynov was arrested in October 2010 on trumped-up 

charges of hooliganism after exposing illegal activities of public officials in the 

Ujar region, in particular, involvement in drug trafficking and trafficking in 

persons. On 26 September 2011, Huseynov was sentenced to six and a half years 

in prison under Article 221.3 of the Criminal Code. One of the “victims” who 

testified against Huseynov later stated that he had been pressured into giving 

false testimony by a local mafia group. Huseynov had previously served two 

years of a three and a half year prison sentence on hooliganism charges, after he 

accused a former Ujar city police chief of drug-related crimes. At the end of the 

year, he remained in custody at Prison #12. 

 

 

 

 



 

 34 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 On 22 August, freelance journalist Faramaz Novruzoglu 

(Allahverdiyev) was sentenced to four and a half years in jail under 

Criminal Code Article 220.2 (appealing for mass disorders and violence 

against citizens) and Article 318.1 (crossing protected borders of the 

Azerbaijani Republic without established documents or outside of a 

border checkpoint). Novruzoglu was accused of posting calls for riots on 

Facebook ahead of the 11 March 2011 Great People’s Day protest, and of 

crossing the border into Turkey and living there illegally from 

November 2010 to October 2011. Novruzoglu has denied the charges 

and believes he was targeted for articles about Azerbaijan’s imports and 

exports, which were critical of the government. At the end of the year, 

he remained in custody at Prison #1. 

 

 

Tolishi Sado newspaper editor-in-chief and Talysh 

cultural activist Hilal Mamedov was arrested on 21 

June. The following day, the Nizami District Court 

sentenced him to three months of pre-trial detention. He 

was charged under Article 234.4.3 of the Criminal Code 

(illegal manufacture, purchase, storage, transfer, 

transport or sale of drugs and psychotropic substances 

in a large quantity). He was later additionally charged 

under Articles 274 (treason) and 283.2.2 (inciting 

national, racial, social and religious hatred, hostility 

and ethnic discrimination).  

Mamedov has been accused of cooperating with Iranian 

secret services and carrying out activities against the 

security and territorial integrity of Azerbaijan. The 

previous editor-in-chief of Tolishi Sado, Novruzali 

Mammadov, was convicted of similar charges in 2008, 

and died in prison in 2009. Hilal Mamedov’s pre-trial 

detention period has been extended several times. At 

the end of the year, he remained in custody at the 

Kurdakhani investigative detention facility. He faces up 

to 12 years in prison if convicted. 

 

. 

Tolishi Sado newspaper editor-in-chief and Talysh 

cultural activist Hilal Mamedov was arrested on 21 

June. The following day, the Nizami District Court 

sentenced him to three months of pre-trial detention. He 

was charged under Article 234.4.3 of the Criminal Code 

(illegal manufacture, purchase, storage, transfer, 

transport or sale of drugs and psychotropic substances 

in a large quantity). He was later additionally charged 

under Articles 274 (treason) and 283.2.2 (inciting 

national, racial, social and religious hatred, hostility 

and ethnic discrimination).  

Mamedov has been accused of cooperating with Iranian 

secret services and carrying out activities against the 

security and territorial integrity of Azerbaijan. The 

previous editor-in-chief of Tolishi Sado, Novruzali 

Mammadov, was convicted of similar charges in 2008, 

and died in prison in 2009. Hilal Mamedov’s pre-trial 

detention period has been extended several times. At 

the end of the year, he remained in custody at the 

Kurdakhani investigative detention facility. He faces up 

to 12 years in prison if convicted. 

 

 



 

 35 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 
Editor-in-chief of Khural newspaper Avaz Zeynalli faces up to 10 years in prison on charges of 

extortion and failure to implement a court decision. At the time of publication, he had been 

detained for more than one year, since his arrest on 28 October 2011. Zeynalli reports that his 

health has deteriorated in detention, as he suffers from a number of serious ailments. 

The charges against Zeynalli stem from a complaint filed by then-MP Gular Ahmadova, who 

claimed he attempted to blackmail her. Ahmadova was later involved in a scandal after two 

videos were posted to YouTube appearing to show her negotiating the price for a parliamentary 

seat7. Ahmadova resigned following the release of the first video. Local activists have since called 

for the charges against Zeynalli to be dropped as Ahmadova has been discredited. 

 Other cases 

A number of other journalists, bloggers, and human rights defenders 

spent time behind bars in 2012, while others served conditional 

sentences, and still others faced potential imprisonment if convicted on 

charges connected with freedom of expression. 

Iranian Sahar TV Azerbaijan correspondent Anar Bayramli was 

sentenced to two years in prison by the Binagadi District Court on 12 

June. Bayramli was detained on 17 February by officers from Binagadi 

District Police Office #4, who allegedly found 0.0387 grams of heroin in 

his pockets. He was charged under Article 234.1 of the Criminal Code 

(illegal manufacturing, purchase, possession, transportation, transfer or 

selling of narcotics, and psychotropic substances). Bayramli was 

released early along with 86 other prisoners by presidential pardon on 

26 December. 

Editor-in-chief of islamazeri.az Ramin Bayramov was sentenced to 18 

months in prison by the Khirdalan City Court on 7 March. Bayramov 

was detained on 11 July 2011 on charges of illegal possession of drugs 

and firearms under Criminal Code Articles 228.1 (Illegal purchase, 

transfer, selling, storage, transportation or carrying of fire-arms, its 

accessories, explosives and supplies) and 234.1 (illegal purchase or 

storage of narcotics or psychotropic substances in a quantity exceeding 

necessary for personal consumption, without intent to sell). Bayramov 

was released on parole halfway through his sentence on 17 August.  

 

7 http://bit.ly/S384Kx 

http://bit.ly/S384Kx


 

 36 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 
Kur Civil Society staff coordinator and Transparency magazine editor-in-chief Ogtay Gulaliyev was 

detained on 8 April in the Minbashi village of Sabirabad, where he was conducting a monitoring. He was 

sentenced to 12 days of administrative detention. On 17 April, Gulaliyev reported through his lawyer that 

he had been beaten in detention by several police officers, including Deputy Chief of the Sabirabad 

District Police Department Rauf Majidov. On 19 April, a criminal case was opened against Gulaliyev 

under Article 220.2 (active resistance to authorities’ legal orders), and the Sabirabad Regional Court 

sentenced him to two months of pre-trial detention. Gulaliyev is believed to have been targeted for his 

criticism of local authorities in connection with the 2010 Kura river floods. On 13 June, the Sabirabad 

Regional Court, under presiding judge Firdovsi Aliyev, ordered Gulaliyev’s release. However, the criminal 

charges against Gulaliyev still stand, and he faces up to three years in prison if convicted. 

 

. 

 

On 29 September, blogger and activist Zaur Gurbanli was arrested and 

held for more than 48 hours incommunicado before the authorities 

finally released information confirming he had been arrested and 

sentenced to 15 days of administrative detention for refusing to 

cooperate with a police investigation into drug trafficking. Gurbanli may 

also have been targeted for his activism with the Sing for Democracy 

movement or the NIDA youth movement, including his distribution of 

fliers bearing the image of the president’s face and asking “What if I go 

in 2013?” (referring to the 2013 presidential election). Gurbanli was 

released at the end of his 15-day sentence. 

A criminal case was opened against blogger and activist Bakhtiyar 

Hajiyev in January 2011. At that time, he signed a statement of 

commitment not to leave Ganja City. At the beginning of February 2011, 

his pre-trial detention was replaced with release on bail. On 4 March 

2011, Hajiyev was arrested and sentenced to one-month of pre-trial 

detention. On 18 May 2011 the Nizami District Court of Ganja City 

sentenced Hajiyev to two years in jail under Article 321.1 of the Criminal 

Code (evasion of military service). Hajiyev, who ran as an independent 

candidate in the November 2010 parliamentary elections, is believed to 

have been targeted in part for his online activity on social networking 

sites, in particular his support for the 11 March 2011 Great People’s Day 

protest, organized via Facebook. On 4 June, the Supreme Court ordered 

Hajiyev’s early release on parole for good behavior, nine months before 

the completion of his sentence. 

 



 

 37 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 
IRFS photo-video journalist and Azerbaijan Youth Media 

Center member Mehman Huseynov was summoned to 

the Sabayil District Police station on 13 June, 

questioned for three hours, and taken into police 

custody for 48 hours. He was accused under Article 

221.1 of the Criminal Code (hooliganism). The charges 

against Huseynov stem from a verbal disagreement that 

he had with police at an unsanctioned protest in front of 

the Baku Mayor’s Office on 21 May. Huseynov was 

carrying out his professional duties when police used 

force against both protesters and journalists, including 

Huseynov and other IRFS employees, and broke 

Huseynov’s camera. Huseynov may have been targeted 

in connection with his activism with the Sing for 

Democracy campaign, or his photographs depicting 

human rights abuses by the authorities, which are 

widely used in the local and international media. 

Huseynov faces up to five years in jail if convicted.  

 

 

. 

 Human rights defender and political activist Vidadi Iskenderov was 

sentenced to three years in prison on 27 August 2011, on charges of 

interfering with the November 2010 parliamentary elections. He was 

arrested on 2 April 2011 for participating in anti-government protests. 

He was released early along with 86 other prisoners by presidential 

pardon on 26 December. 

 

Khural newspaper correspondent Aydin Janiyev was arrested on 8 

September 2011 and on 21 November 2011, the Lankaran City Court 

sentenced him to three years in jail under Article 221.2.2 (hooliganism 

committed with resistance to authorities acting to protect social order or 

to prevent the infringement of social order, or with resistance to another 

person). Janiyev was released early along with 86 other prisoners by 

presidential pardon on 26 December. 

 



 

 38 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 Blogger and human rights defender with “Law and Rights 2010” Taleh 

Khasmammadov was arrested on 12 November 2011 in the Ujar region. 

He was charged with hooliganism under Criminal Code Article 221.2.2 

and Article 221.3, as well as resisting arrest under Article 315.1. 

Khasmammadov was sentenced on 20 April to four years in prison. He 

is thought to have been targeted for exposing the criminal activities of 

local officials, including by posting a series of videos to YouTube 

containing interviews with victims of human rights abuses. 

Khasmammadov was released early along with 86 other prisoners by 

presidential pardon on 26 December. 

 

Gundam Khabar newspaper correspondent Ilham Suleymanov was given 

a six-month conditional sentence by the Saatli Regional Court on 30 

August. Suleymanov was arrested on charges of hooliganism under 

Article 221 of the Criminal Code. Suleymanov believes he was targeted 

for writing a number of articles critical of Saatli Regional Mayor 

Sirageddin Jabbarov. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 39 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Chapter Four: 

State control of the media8 

The political climate in Azerbaijan remains hostile to the activity of mass 

media outlets and citizen journalists. Traditional radio and television 

broadcasters are under particularly tight government control, either directly 

or through informal means of pressure. 

 8 For more information on Azerbaijan’s broadcast media climate, see IRFS’ March 2013 report, Media in a Chokehold, 

available at http://bit.ly/14OZV6n 

12 

 

http://bit.ly/14OZV6n


 

 40 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 There are very few independent media outlets left in Azerbaijan, as 

even many traditional opposition voices have been silenced through 

force or other means of influence (for example, free apartments have 

been given to some journalists and editors). Similarly, some opposition 

outlets have recently softened their tones after receiving government 

grants. In a marked change over the past year, few media outlets in 

Azerbaijan are now regarded as independent. In this environment, self-

censorship has become as great a challenge as imposed censorship. 

The four newspapers not sponsored by the state, which seek to 

disseminate alternative political views, have very low circulation 

figures, reaching less than three percent of the population. The state 

economy has been monopolized by a small number of oligarchs, limiting 

the advertising market and presenting another obstacle to the 

development of independent media in Azerbaijan. Even medium-sized 

companies and entrepreneurs refrain from advertising in the 

independent and opposition media for fear of angering the authorities. 

Restrictions on advertising revenue and printing and distribution 

facilities, as well as an acute lack of private investment, serve to 

suffocate the handful of relatively successful independent publications 

remaining. 

Another tactic to keep the relatively independent media marginalized is 

limiting their access to decision-makers. Top policy-makers and their 

press officers do not hold regular public briefings. The presidential 

administration’s press pool is a closed group of trusted and easily 

manipulated journalists. Those who have access to the ruling elite do not 

ask unwelcome questions, and those who are more inquisitive simply 

are not given access. 

 

Control of the broadcast media 

Presently, the most controlled segment of the Azerbaijani media is 

television and radio broadcasting. The country has nine national, 14 

regional and 13 cable television stations, and 12 radio stations. 

Following the authorities’ ban on foreign broadcasters from accessing 

national frequencies in 2009, which took the Azerbaijani services of the 

BBC, RFE/RL and Voice of America off the air, there has been an absence 

of diversity of opinion in nationwide broadcasting. These stations were 

the only alternative information sources for Azerbaijani listeners. The 12 

radio stations that currently broadcast over nationwide frequencies fail 

to ensure pluralism.  

 

 

Traditional radio 

and television 

broadcasters are 

under particularly 

tight government 

control, either 

directly or 

through informal 

means of 

pressure.. 



 

 41 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Three (AzTV, Idman Azerbaijan and Medeniyyet Azerbaijan) of the nine 

national television channels are state-owned, and in contrast to the 

international trend of privatizing state media, the government continues 

to open a new state television station approximately every other year. 

There are so-called independent televisions stations in the regions 

outside of Baku, but they merely broadcast music and entertainment 

programming and do not provide information about current affairs in 

the country.  

The Azerbaijani public service broadcaster, Ictimai, does not fulfill the 

functions of public service broadcasting as stipulated by international 

standards. Ictimai does not serve the public interest or ensure pluralism, 

failing to provide balanced and varied programming for all sectors of 

the population as required through its membership in the European 

Broadcasting Union. Since its formation in 2005, Ictimai has essentially 

served the needs of the state, largely being used as a propaganda tool of 

the government with little or no independent reporting. Ictimai gives 

only brief – and often incorrect – information about significant events in 

the country, such as the activities of political parties or public 

associations. It often disseminates incorrect information about 

individuals and organizations, and refuses to grant them airtime to 

exercise their right to reply. 

The nine national channels work in a top-down manner, with one-way 

communication between the state and citizens. News coverage on these 

channels is closely coordinated with the president’s office, so that 

coverage is similar from one channel to the next. This form of control is 

by no means coercive, as the top television managers are among the 

country’s political elite and are the willing partners of the ruling regime. 

As far as political coverage is concerned, the message remains 

consistent: whatever problems Azerbaijan may be facing, President 

Aliyev is firmly in charge, and any political alternative is inconceivable. 

These channels serve the government’s political goals, shaping public 

opinion by boosting, playing down, or ignoring certain issues, figures, 

or groups and instilling sentiments that benefit the ruling regime’s 

political interests. 

Just as there is a lack of political competition in the public realm, there is 

also no competition among the six private television channels as far as 

political coverage is concerned. When it comes to entertainment 

programming, however, the competition is fierce. Though all six 

channels operate as commercial entities that rely on advertising 

revenues, they remain tightly controlled by the state. 

 

 

As far as political 

coverage is 

concerned, the 

message remains 

consistent: 

whatever problems 

Azerbaijan may be 

facing, President 

Aliyev is firmly in 

charge, and any 

political 

alternative is 

inconceivable .. 



 

 42 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Combining state propaganda with a lucrative business operation works 

because it generates state-of-the-art television entertainment, sustains 

audiences, and thus attracts advertisers. The advertising market was 

more robust in the years preceding the global financial crisis, but even 

now national television channels remain profitable. To many in 

Azerbaijan – especially the provincial, older, less-educated, and poorer 

demographic – free national television is the only affordable form of 

entertainment. Once people are attracted to a channel by soap operas 

and other appealing entertainment programs, they also watch the 

national news on the same channel. 

Because the government exercises full control over the broadcast 

licenses via the National Television and Radio Council (NTRC), the 

licensing of broadcast media outlets remains highly political, biased, and 

non-transparent. The NTRC consists of seven acting members appointed 

directly by the president and is fully funded from the state budget. 

There is no legal guarantee of its independence. Broadcast media outlets 

not sponsored by the state are unable to obtain licenses, such as 

Objective TV, which has been attempting to obtain a license for several 

years. 

The government has recently minimized the number of tenders for new 

and potential broadcasters to get available frequencies. Until 2010, a lack 

of empty frequencies was used as an excuse to avoid providing 

broadcast licenses to unwelcome/uncontrolled media. At that time, the 

NTRC refused to publicize the list of empty frequencies, in blatant 

violation of the law on broadcast media. Now, the NTRC states that 

while there are enough empty frequencies, there is no need for so many 

television channels in such a small country. The NTRC has also 

suggested that the appearance of new television channels will negatively 

affect the advertising incomes of the existing channels, which might 

have an adverse impact on the quality of their work.9 This argument 

shows that the NTRC is unwilling to allow new and independent 

players to enter the broadcast market, in this way hindering media 

development. 

The impossibility of obtaining broadcast licenses has led to the 

emergence of online television channels. There are presently four online 

television channels in Azerbaijan, and content produced by three of 

these reflects alternative opinions. But low-quality and expensive 

Internet services hinder the development of these channels, as they are 

highly dependent on the speed and quality of the Internet (considering 

that video content must be uploaded onto websites). These online 

channels will only have a chance of becoming popular enough to 

compete with traditional television channels if fully affordable and 

accessible fiber optic Internet is ensured in the country.    

The 

impossibility of 

obtaining 

broadcast 

licenses has 

led to the 

emergence of 

online 

television 

channels. 

9 http://bit.ly/PaLcLA 

http://bit.ly/PaLcLA


 

 43 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Restrictions on the print media 

Both direct political control and economic pressure, combined with a 

lack of fair rules, are damaging the development of professional 

journalism in Azerbaijan. This is particularly the case with the print 

media. 

The ruling regime has sought to silence critical newspapers by putting 

the squeeze on their advertising revenue, limiting their distribution 

channels, and initiating hundreds of defamation lawsuits against them. 

The result has been a general decline in criticism and public debate on 

crucial issues. The concentration of buying power among state-

supported publications and a lack of standards providing for 

impartiality have resulted in a rather uneven playing field for 

Azerbaijan’s print media. 

The state controls print media through economic pressure. State-owned 

and pro-governmental media are financed through compulsory 

subscriptions by state institutions, while also gaining revenue from 

advertising, in a market dominated by state companies. According to 

Rahim Hajiyev, deputy editor of Azadliq newspaper, companies that 

wish to advertise in critical media outlets are prevented from doing so 

through intimidation.10  

Control over distribution also facilities also limits the market for critical 

publications. In 2012, a number of press kiosks were installed in Baku, 

which are actually booths selling all kinds of food and consumer goods 

except for newspapers (although there are small newspaper stands 

beside these booths). Information about the ownership of these booths is 

kept secret. They were installed in locations previously occupied by 

newspaper kiosks belonging to the Qasid and Qaya distribution 

companies. 

Qasid and Qaya have also taken a hit in terms of subscription revenue. 

According to Qaya Distribution Company Director Khanhuseyn Aliyev, 

all state agencies have been unofficially ordered to subscribe to 

newspapers via the Kaspi Distribution Company.11 Restrictions on press 

distribution have seriously affected the sales incomes of some high-

circulation newspapers such as Yeni Musavat and Azadliq. This 

monopolization of all forms of press distribution (mobile sales, kiosks 

and subscriptions) will allow the government to easily prevent the sale 

of certain newspapers and magazines. 

 

 

 

10 http://bit.ly/TB4v3d  
11 As stated in June 2012 at 

a conference of the 

Azerbaijan Editors’ Union: 

http://bit.ly/ZaN73d 

http://bit.ly/TB4v3d
http://bit.ly/ZaN73d


 

 44 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Chapter Five: 

Freedom of expression online12 

The last several years have seen a marked increase in Internet use, both 

globally and within Azerbaijan, as technological developments and a rising 

consumer demand have made it possible for more and more people to access 

the Internet. 

12 For more detailed information on freedom of expression online in Azerbaijan, see the Expression Online Initiative’s November 

2012 report, Searching for Freedom: Online Expression in Azerbaijan, available at http://bit.ly/10HO18X 

13 

 

http://bit.ly/10HO18X


 

 45 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

13 http://bit.ly/KsXwTl 

Currently, approximately one third of the population13 has access to the 

Internet, making it a key platform for information exchange. In parallel 

to this growth in Internet use, however, have come increased measures 

to restrict how people can access the Internet and what they can do 

online. 

As host of this year’s Internet Governance Forum, which took place in 

Baku in November, Azerbaijan’s record on Internet freedom became a 

topic of increasing scrutiny, by actors within the country and by the 

international community. While the Internet in Azerbaijan can be 

considered partly free, there are some obstacles that must be addressed 

to ensure full Internet freedom in the country. Some of these are 

technical forms of censorship – such as data-filtering and content-

blocking – and there are concerns that use of these methods to restrict 

free expression could increase in the future. 

In 2012, the most significant threat to free expression online was the 

targeting by authorities of individuals who used to the Internet to voice 

critical opinions. For the most part, Azerbaijanis are technically able to 

do what they like online, but that does not mean there will not be 

repercussions. On the contrary, those who cross certain lines in their 

online postings – such as calling for protest, exposing corruption, or 

criticizing the president and his family – do so at significant risk.  

The government has increasingly attempted to exercise greater control 

over the Internet, though it remains much less restricted than print and 

broadcast media, which are the main sources of news for most citizens. 

In the Law on Mass Media of 1999, the Internet was categorized as part 

of the mass media. Because of this, all rules applied to the traditional 

media, which are considered to be highly problematic, could also be 

used for Internet regulation. The Ministry of Communications and 

Information Technologies is the major body responsible for regulating 

the Internet, but experts have emphasized the urgent need for this role 

to be shared with an organization that is not under state control. The 

ministry imposes restrictions on the assignment of the “.AZ” national 

domain.  

In February, the Ministry of Justice issued a warning to IRFS citing the 

dissemination of “biased” information via www.nakhchivan.org.az. A 

month later, IRFS Chairman Emin Huseynov received an e-mail from 

the director of Network Technologies (the company that sells web 

addresses using the .az domain), in which she mentioned pressure from 

the authorities and asked IRFS to stop using the nakhchivan.az domain.  

 

 

As host of this 

year’s Internet 

Governance 

Forum, which 

took place in 

Baku in 

November, 

Azerbaijan’s  

record on 

Internet 

freedom 

became a topic 

of increasing 

scrutiny by 

actors within 

the country 

and by the 

international 

community . 

http://bit.ly/KsXwTl


 

 46 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

While online media are largely free from government censorship, the 

authorities have expressed a desire to regulate it.14 Statements made by 

top government officials suggest that legal mechanisms of control may 

be forthcoming, including the licensing of Internet-based television 

programming.15 These worrisome statements, which were mostly made 

with regard to online video and audio content, show that the state 

intends to interfere with the online broadcast news not covered by local 

television and radio, and views that differ from the official positions.16 

The authorities have a long record of monitoring, interfering with, and 

sometimes censoring online expression, occasionally blocking pro-

opposition and critical websites and prosecuting persons for their online 

postings. The government was believed to be behind the sabotaging of 

the e-mail accounts and Facebook messages of critical journalists, 

human rights defenders and opposition political party activists.17 A 

number of journalists and activists have been imprisoned in connection 

with critical articles they posted online.  

At the end of 2012, four journalists and bloggers remained in detention 

or prison in connection with expressing critical opinions online: Nijat 

Aliyev, Vugar Gonagov, Zaur Guliyev, and Faramaz Novruzoglu. In 

addition, Bakhtiyar Hajiyev and Taleh Khasmammadov, also spent 

time in jail in 2012 in connection with their online activity.18 Blogger 

Elnur Majidli, who lives abroad, faces arrest if he returns to Azerbaijan, 

as he has been criminally charged in absentia based on his calls for 

protest via Facebook.  

In addition to harassing and arresting youth involved with organizing 

demonstrations, police questioned a number of online activists in 

connection with their Facebook activities. These cases signaled an 

alarming new strategy on the part of Azerbaijani authorities. In addition 

to government pressure, several state-controlled television stations also 

ran campaigns against social network sites, broadcasting interviews 

with psychologists and Internet experts arguing that online activities 

could have a detrimental effect on Azerbaijan’s image and pose a threat 

to the country’s security. 

These events demonstrate the pivotal role the Internet is currently 

playing in Azerbaijan’s civil society activism, primarily in the capital but 

also, to a lesser degree, in towns outside Baku. Its role has grown 

significantly over the past two years, with the advent of cheaper smart 

phones and 4G services. It is increasingly becoming an important means 

of communication for activists and a vital news source, particularly 

given the lack of pluralism in the country’s media19.  

 

 

14 http://bit.ly/aJTzXs 

15 

http://www.today.az/view.ph

p?id=77287 

16http://fpc.org.uk/fsblob/1462.p

df 
17 http://bit.ly/WD5Pl6 

18More information on these 

cases is provided in Chapter 

Three of this report. 
19 http://bit.ly/K2hNSi 

The 

government 

was believed 

to be behind 

the sabotaging  

of the e-mail 

accounts and 

Facebook  

messages of 

critical 

journalists, 

human rights 

defenders and 

activists. 

http://bit.ly/aJTzXs
http://www.today.az/view.php?id=77287
http://www.today.az/view.php?id=77287
http://fpc.org.uk/fsblob/1462.pdf
http://fpc.org.uk/fsblob/1462.pdf
http://bit.ly/WD5Pl6
http://bit.ly/K2hNSi


 

 47 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Another issue is cyber terrorism. While previously, hacker attacks were 

largely against websites of critical and independent media, now hackers 

have also started targeting state-controlled media.  

On 16 January, computer hackers launched an attack on fifteen internet 

sites in Azerbaijan, mainly the official websites of state bodies, 

including: the Constitutional Tribunal; the Ministry of Internal Affairs; 

the Ministry of Education; the Ministry of Communication and 

Information Technology; the State Security Service; the ruling New 

Azerbaijan party; and pro-government media outlets. After hacking into 

the websites, the individuals posted messages promoting the wearing of 

hijabs (which the Ministry of Education banned in 2011 from being worn 

in Azerbaijani schools) and criticizing corruption and the government’s 

cooperation with Israel. The hackers called themselves the “Azerian 

Cyber Army” and stated that the Azerbaijani authorities would share 

the fate of former Arab dictators. 

The Trend News Agency website was also hacked after posting a story 

critical of Azerbaijani-Israeli relations. Hackers also attacked the website 

of the Committee on State Support for NGOs (cssn.gov.az) and the 

Absheron Regional Executive Authority (absheron.gov.az). 

The hackers who destroyed the edu.gov.az and vet.edu.gov.az websites 

of the Ministry of Education placed former Islamic Party Chairman 

Movsum Samadov’s opinions on the hijab ban on the websites.  

In response, on 17 January, a group of Azerbaijani hackers known as 

“Pirates Crew” posted a list of Iran-based websites it claimed to have 

hacked in retaliation for the Azerian Cyber Army’s attacks. (Relations 

between Azerbaijan and Iran, home to a large Azeri minority, have been 

strained over Baku’s closure of mosques and restrictions on the wearing 

of headscarves.) 

“Iranian hackers” attacked the websites of the Azerbaijan State 

Television & Radio Company, AzTV, and Azerbaijani Airlines (AZAL) 

from 22 to 23 February. In the overnight attack, the hackers replaced the 

AzTV website homepage with the message “Life is a game. Game is 

over!” Hackers posted a different message in English on the AZAL 

website: “Hacked By Cocain Warriors from persia” (sic). On the same 

night, the Sport Azerbaijan and Culture TV channels were also hacked. 

Azerbaijan authorities believe these attacks were organized in Iran. 

 

 

 



 

 48 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

In July, some of the most visited Azerbaijani news websites such as 

musavat.com, qafqaz.info, publika.az and trend.az faced browsing 

(continual DND errors) and reloading problems. The alleged hackers 

used IP address belonging to a telecommunications company based in 

Turkey, musavat.com editor Khalid Kazimli said to modern.az. “Our 

web service provider has restricted access to the portal to avoid more 

serious damage. We do not know the exact reason for this attack, but we 

suspect that the attack might have been ordered by those discontent 

with the article published on our website. The story was about the 

possible emergence of “Great Kurdistan,” said Kazimli.  

 

Several attacks against Azadliq newspaper’s website have been reported, 

originating from an IP address registered to the Azerbaijani ICT 

Ministry: 188.72.183.50 IP. The hosting company reported these attacks 

and displayed the following message about a temporary block on the 

website’s search engine: "We blocked the attacker's network 

188.72.183.0/24 in our firewall. The attacker did many concurrent 

searches to exhaust the maximum connections to the database. The 

search engine is always one of the heaviest parts of the websites, because 

it is not cached. As a temporary measure to stop similar attacks, we have 

blocked the search engine in your website." 

 

Armenian hackers carried out denial-of-service (DDOS) attacks on 31 

August 2012 against major Azerbaijani news sites: www.day.az; 

www.1news.az; www.apa.az; www.news.az; www.vesti.az; www.aztv; 

and President Ilham Aliyev’s website, www.president.az. The DDOS 

attacks began in response to the extradition from Hungary of 

Azerbaijani military officer Ramil Safarov, and his immediate 

presidential pardon. Safarov had been serving a lifetime prison sentence 

following his conviction for murdering an Armenian officer during a 

NATO training exercise in Budapest. The DDOS attacks were from 

Armenian, Iranian and Russian IP addresses. 

 

 

 

 

 

 

In the 

overnight 

attack, the 

hackers 

replaced the 

AzTV website 

homepage 

with the 

message: “Life 

is a game. 

Game is over”. 



 

 49 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

Conclusion 

The only relatively positive freedom of expression development in 2012 was 

the government’s adoption of a National Action Plan on the Open 

Governance Partnership,20 a “multilateral initiative that aims to secure 

concrete commitments from governments to promote transparency, empower 

citizens, fight corruption, and harness new technologies to strengthen 

governance.”21 

 
20 http://bit.ly/SG9l97 
21 http://bit.ly/qW85Np 

14 

http://bit.ly/SG9l97
http://bit.ly/qW85Np


 

 50 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

But, as has been widely demonstrated, a government’s commitment to 

anti-corruption is almost directly related to the independence and 

freedom the news media enjoys in that country. So while Azerbaijan 

may have signed onto an important accord, a vital domestic resource 

that would normally hold the government accountable – a watchdog 

press – has been silenced. 

 

Freedom of expression and media freedom are essential to democracy 

and human rights. Though cultural and developmental distinctions do 

impact the level of information flow within a country, blatant repression 

of the media is a clear violation of this basic human right. In the case of 

Azerbaijan, the state’s control over the dissemination of information 

seems to stem from a fear of political change. 

 

The handful of independent journalists continuing to work against the 

odds in Azerbaijan are increasingly becoming the targets of intense 

pressure by officials who enjoy complete impunity. It has become nearly 

impossible for journalists and media workers who have suffered serious 

violations of their human rights to achieve justice. 

 

While immediate action to address the safety of journalists could and 

should be the focus of NGOs and the media community, political will is 

ultimately required to achieve longer-term positive results.  

 

As for the broader freedom of expression situation in the country, IRFS 

reiterates its conclusions as stated in previous reports, noting concern 

over the absence of a climate of tolerance promoting active participation 

in public life and the open exchange of ideas among diverse sectors of 

society. 

 

 

 

 

 

 

While 

Azerbaijan 

may have 

signed onto 

an important 

accord, a 

vital 

domestic 

resource that 

would 

normally hold 

the 

government 

accountable 

– a watchdog 

press – has 

been 

silenced. 

 



 

 

 

Lorem Ipsum Issue | Date 

Copyright Institute for Reporters’ Freedom and 

Safety, ©April 2013 

IRFS envisages a region where citizens are free to 

speak freely, to be heard, and to participate in 

decision making. IRFS is committed to unlimited 

access to a diverse and independent news media.  

IRFS believes that, without freedom of expression, 

democracy and development cannot happen. 

Therefore IRFS’ mission is to protect and improve 

freedom of expression in Azerbaijan.  

For more information, visit us at www.irfs.org or 

follow us on Twitter @IRFS_Azerbaijan 

 

Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

8 R. Behbudov Str, Apt. 85/86, AZ 1000Baku, Azerbaijan 

Tel: (+99 412)  408-75-30 

Fax: (+99 412) 598-4519 

E-mail: irfs.az@gmail.com 

+ 

15 

16 17 

18 

http://www.irfs.org/
mailto:irfs.az@gmail.com


 

 52 Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 2012 Annual Freedom of Expression Report 

 

 

 

Pic 1 Security guard at the Boulevard (National Park) do not allow journalists to cover unsanctioned 

rally.  © IRFS 

 

Pic 2 Police brutality on journalists during mass riot in downtown Baku, 2012. © IRFS 

 

Pic 3 Roundtable discussions on online expression and internet freedom. © IRFS 

 

Pic 4 Rashad Aliyev, Objective TV continued filming despite a serious head trauma. © IRFS  

 

Pic 5 Award-winning investigative journalist Khadija Ismayilova. © IRFS 

 

Pic 6 Journalists demand fairness in distribution of print media. © IRFS 

 

Pic 7 Award-winning journalist Idrak Abbasov presents his safety vest © IRFS 

 

Pic 8 Award-winning photo reporter and blogger Mehman Huseynov © IRFS 

 

Pic 9 In Azerbaijan, severe crimes against freedom of expression -- including in two cases murder-- go 

unpunished. © IRFS 

 

Pic 10 A session of Azerbaijani Parliament. © www.meclis.gov.az 

 

Pic 11 At the trial of arrested journalists - Khural newspaper editor Avaz Zeynalli, azadxeber.org editor 

Nijat Aliyev and Tolishy Sado newspaper editor Hilal Mammadov © IRFS 

 

Pic 12 TV tower, Baku. © IRFS 

 

Pic 13 Panel session of the Internet Governance Forum-2012 held in Baku, Azerbaijan © IRFS 

 

Pic 14 A usual scene: Policeman hinders the journalist’s work © IRFS 

 

Pic 15 Policemen does not allow citizen to enter demonstration area  © IRFS 

 

Pic 16 Journalist Idrak Abbasov brutally beaten up while covering illegal demolitions. 

 

Pic 17 Police crackdown on peaceful protestors 

 

Pic 18 Arrested human rights defender Ilham Amiraslanov 

http://www.meclis.gov.az/
http://azadxeber.org/

	Azerbaijan’s Critical Voices
	Struggling for Survival
	Introduction
	Recommendations
	Executive Summary:
	a 366 Day Crackdown
	Chapter One:
	Violence, blackmail and pressure against journalists
	Chapter Two:
	Legal  repression of freedom of expression
	Chapter Three:
	Detention of journalists, bloggers and human rights defenders
	Chapter Four:
	State control of the media8
	Chapter Five:
	Freedom of expression online12
	Conclusion



