
Russian Presidential Election 2004 
 
Media Monitoring 
 
The EOM monitored five television stations and 10 daily and weekly newspapers, using a 
proven methodology of qualitative and quantitative analysis. The monitoring exercise ran 
for the whole period of the official media campaign, from 12 February through to the 
start of the “media silence” period on 13 March. The mission evaluated whether the 
media provided impartial and balanced coverage of the political contestants and 
campaign issues. 
 
Monitoring was conducted using qualitative and quantitative methods of analysis. 
Quantitative analysis measured the total amount of time and space devoted to election 
contestants on the news and information programmes. Qualitative analysis evaluated the 
tone in which the relevant political subjects were portrayed: positive, neutral, or negative. 

Explanation of the charts 

 The upper bar charts (blue) and pie charts show the total amount of airtime or 
space allocated to relevant political subjects  

 The bar charts below show the total number of positive (green), neutral (white), 
and negative (red) references about relevant political subjects 

Monitored media outlets 

Federal level 

Television:  State-controlled First Channel, Russia TV and TV Center;  

Private NTV and Ren TV;  

Newspapers:  State  Rossijskaja Gazeta and Parlamentskaja Gazeta;  

Private Kommersant, Moskovskij Komsomolec, Komsomolskaja 
Pravda, Novaja Gazeta, Argumenty i Fakty, Zhizn, Izvestija 
and Moskovskie Novosty.  

 
Regional media monitoring  
 
St. Petersburg, Rostov on Don, Krasnodar, Volgograd, Nizhniy Novgorod, Kazan, 
Izhevsk, Ufa, Novosibirsk, Barnaul, Irkutsk 
 
    
 


	Regional media monitoring

