CEEE

Organization for Security and Co-operation in Europe
The Representative on Freedom of the Media
Freimut Duve

Current Media Situation in Georgia
Fifth Country Report

The Office of the OSCE Representative on Freedom of Media has been following with great interest the media
situation in Georgia, where both independent newspapers and television channels are active despite severe
economic conditions in the country. Focusing on the Caucasus in 2000, the Office published a book with the
Representative of the Chairman-in-Office for the Caucasus, Ambassador Heidi Tagliavini, entitled The
Caucasus: In Defence of the Future, a collection of essays and articles by twenty-six well-known Caucasian
and Russian authors on the theme of the present-day situation in the Caucasus and the search for possible ways
of resolving the conflicts. Freimut Duve and Ambassador Tagliavini presented the book in Thilisi in January
2001, aswell asin Moscow and St. Petersburg. While in the Georgian capital, Mr. Duve visited both
independent and state media hearing firsthand about the difficulties under which both must operate.

The following report does not claim to give a complete picture of the media situation in Georgia because of the
lack of thorough and reliable data. However, this Office, and other area specialists who read it, found its overall
portrayal of Georgian media to be balanced and hopefully useful. Although the problems of the mediain
Georgia are not unique, we agree that the media situation in that country compares favourably to other newly
independent States of the former Soviet Union. We can endorse certain of the report’s recommendations, such
as the need for improvement in Georgian media legislation and regulations and therefore welcome Georgia' s
new draft law on freedom of speech. This Office supports as well the recommendation that a wide range of
international aid organizations afford the independent media substantial financial, technological and
professional support at this delicate stage in the development of media freedom in Georgia.

1. Introduction

In the years since independence was achieved in 1991, Georgia appeared on the verge of collapse with an
amost total breakdown in law and order. Industry ground to a standstill; hyperinflation and unemployment
reduced much of the population to dependence on international aid. Abkhazia and South Ossetia claimed their
secession from Georgia following Georgia' s declaration of sovereignty. In November 1992 Eduard
Shevardnadze was elected parliamentary chairman with an overwhelming 96 per cent of the votes. A new
Constitution, which introduced the institution of the presidency, was adopted on 24 August 1995, and in
electionsin November of that year, Shevardnadze was elected President with an overwhelming magjority. It was
only in 1995 that a gradual process of political and economic stabilization got underway. An IMF anti-inflation
programme was adopted and the new currency (lari) preserved its value against the US dollar.

Even though the authorities managed to stop the civil war, disarm illegal units, and stabilize the economy, many
problems remained. Fiscal woes confirmed that Georgia' s economic transition was nowhere near the model of
success it had been touted to be. Government control over the country’s diverse regions showed no sign of
strengthening. And parliamentary and presidential elections — though applauded by international organizations
—revealed that democracy in Georgia faced many serious problems including sluggish economic growth,
systemic corruption, weak and asymmetrical centre - region relations, and nascent diplomatic ingtitutions.

2. Legal and Regulatory Framework

As amember of the United Nations, the OSCE, and the Council of Europe, Georgiais asignatory to the main
international conventions and agreements. The country has accepted herewith international standards on human
rights and implemented them in its domestic legislation. In particular as a member of the Council of Europe
(admitted on 27 April 1999), Georgiais obliged to meet requirements set in the area of human rights by the
Council’s General Assembly within three years.

Kérntner Ring 5-7, 2.DG Telephone Telefax E-mail
A - 1010 Vienna, Austria +43-1-512 21 45-0 +43-1-512 2145-9 pm-fom@osce.org



With regard to medialegisation, Georgia has one of the strongest freedom of information statuses in the CIS.
However many (non)governmental organizations point out that media legisation and regulations remain one of
the weakest pointsin the overall media situation in the country, exceeded only by its critical financial situation.
It isimportant to state that there is alarge gap between the law as it is written and how it is understood,
implemented and enforced.

The principle of freedom of the mass mediais written into the Georgian Constitution adopted in August 1995.
This states specifically that “the mass media are free; censorship isimpermissible” and that “the State or
separate individual s do not have the right to monopolize the mass media or the means of disseminating
information...Citizens of the Republic of Georgia have the right to express, distribute and defend their opinions
viaany media, and to receive information on questions of social and state life. Censorship of the press and other
mediais not permitted.” (Article 24.2)

In August 1991, the Georgian Parliament passed a Law on the Press and Other Mass Media, which took effect
as of its publication on 10 September 1991. Although the law is acknowledged by journalists to be exemplary,
there exists no functioning official independent watchdog body authorized to monitor its implementation and
review alleged violations and charges of non-compliance. This duty still devolves on the relevant commission
of the Georgian Parliament. Several articles of the media law are vague enough to allow the State to exert subtle
pressureif it wants to do so. In autumn 1997, Parliament amended the 1991 law to bring it into conformity with
the 1995 Constitution. However, the law was not adopted after journalists' organizations criticized it for
limiting press freedoms.

Even though the law forbids censorship, as well as the existence of any media or distribution monopaly,
including by the State, it contains some limits on disclosing “ state secrets’, “hate speech” and inflammatory
language, and infringement on “the honour and dignity” of citizens, which can easily be misinterpreted and
misused. Article 4 of the law stipulates that “the mass media are forbidden to disclose state secrets; to call for
the overthrow or change of the existing State and social system; to propagate war, cruelty, racial, national or
religious intolerance; to publish information that could contribute to the committing of crimes; to interferein
the private lives of citizens or to infringe on their honour and dignity.”

At the same time, the law made clear the subordination to, and responsibilities of, the state-controlled media
vis-a-visthe Government and it also leaves no doubt that state-run media remain under strict government
surveillance. Article 18 stipulates that government-controlled media outlets are obliged to print free-of-charge
government communications. For example, television and radio news coverage of political developments has to
follow “officia guidelines’. Top management at the State TV and Radio, and at the official Information and
Publishing Corporation Sakinform, is appointed and approved by the President and the Parliament respectively.

Other provisions of the law considered by journalists as restrictive are related to registration of media outlets
and obtaining licences for broadcasters. Media outlets are required to register and to obtain a licence from the
State (Article 7). If the registration body considers the goal's of the applicant to be in contradiction with the law
(Article 10), it may deny registration to the media outlet. On the same grounds, this article can be applied
retroactively — alicensed outlet’ s activity may be suspended for a year without any legal proceedings. At the
same time the Law on the Press and Other Mass Media allows journalists and media outletsto file appealsin
disputes with government agencies over licensing and accreditation, asin the case of Rustavi-2 described in the
next section of the report.

Regulation of the electronic mediais especially inadequate. The existence of independent television certainly
does not mean independence and freedom for Georgian broadcasting. The licensing process for television and
radio is complicated, and is an important lever for potential pressure. The Ministry of Communications issues
and is empowered to revoke the licences of broadcasters. It also specifies a broadcaster’ s transmitting capacity,
manages the State printing house, the distribution of newspapers and the “subsidies’ to the state-owned media.
Theresult isthat no single independent broadcaster is able to serve the whole nation.

The media, together with civil rights organizations, the public, and significantly, Georgian and especially
foreign businesses, insist on the slackening of controls and the deregulation of the communications system. The
most significant legislative improvement that occurred in 1999 for broadcasters was the passage of the Law on
the Post and Communications. This law regulates the licensing process for telecommunications companies and
specifically for television and radio broadcasters. It is a significant improvement on previous regulatory
legislation as it removes direct control over the licensing process from the Ministry of Communicationsto an
autonomous licensing commission. It has been established and its members have been appointed by the
President; these cannot include representatives of ministries. The Commission consists of a chairman, who will
sit for six years, and two other commissioners, each of whom will sit for 3 years. The Commission will be

Page 2 of 13



financed independently through licensing fees. This legidation provides for open hearings and public comment
on licensing issues and is a step forward in removing politics from the licensing process.

Thereisagenera lack of confidence among journalists that requests for information will be fulfilled. One key
weakness in the freedom of information provisionisthat it excludes “ state secrets’. The Law on State Secrets,
adopted by Parliament in September 1996, demands that the Council on National Security develop criteriaon
secret information to be approved by the President. But government officials, resistant to the new legidlation,
have been able to withhold information, claiming a broad definition of what constitutes a “state secret”. In 1999
anew law on Freedom of Information was included in a new Administrative Code enacted in June. However,
provisions meant to guarantee the right to freely receive and impart information are still brief and vague, a
problem that allows government officials to define for themselves what material is and is not open to the public.
Limiting access to information has become a widespread trick for punishing certain journalists. The sanctions
include denial of requests for credentials, eviction from press conferences, refusals for interviews, and even
destroying journalists' equipment.

Another long-time concern has been that court cases regarding defamation may be turned into another
instrument of state control over the press. The behaviour of Georgian courts (especially lower ones) leaves no
ground to regard them as allies of freedom of the press. In 1999 libel was finally repealed from the country’s
Pena Code. The first draft of the amended Penal Code included criminal sanctions for insult and increased
penalties for offending the President or other officials. Pressure from local and international press freedom
advocates prompted Parliament to drop the worst anti-press provisions before approving the amended Penal
Code in September 1999.

Another official change in the provision concerning civil libel requires government officials to prove malicious
intent to demonstrate that they have been libelled by afalse news report. And the burden of proof in civil libel
cases — most of which are filed by government officials — was shifted from defendants to plaintiffs. At that time
there were more than 20 libel suits pending in Georgia. Under the old libel standards, the plaintiff — almost
aways a government official — prevailed in about 70 per cent of the cases, according to Georgian journalists.
The new law could open the door for more aggressive reporting, since journalists are far lesslikely to end up in
court for what they publish. But when the changes were approved in September, Supreme Court Justice
Nougzar Skhirtladze cautioned that the new standards would not work unless media devel oped “ self-regulating
agencies’.

3. Media Structures

Print Media. The founding in 1990 of 7 Dghe (7 Days) - the first non-party newspaper - was a watershed in
Georgia s development of an independent media and the democratic process in general. Published under the
aegis of the Journalists’ Association, the newspaper is regarded as the forerunner of today’ s independent media.

Since May 1991, having gone through a reorganization and a split within the editorial body, the newspaper was
published under the name of Droni (the Times). It gained popularity rather fast, since that period was
characterized by the scarcity of unofficial papers. However, being an opposition forum rather than a neutral
storyteller, it still did not represent free mediain afull sense.

The winter of 1992 and the Christmas coup overthrowing Gamsakhurdia sparked a boom in independent media.
7 Dghe was revived, and Iveria-Express appeared in the autumn. Rezonansi, a former bulletin of the National
Concordance Association, was issued as an independent publication. Alia Sakartvelodan ([Jewish] Immigration
[to Israel] from Georgia) appeared on the eve of 1993, while an additional split of 7 Dghe gave birth to
Mimomkhilveli (the Observer). Many of the newspapers that appeared in the mid-90s disappeared after the first
issue, others appeared irregularly, and only few proved capable of surviving.

There are now some 200 independent newspapers in circulation in Georgia. During recent years the press has
served increasingly as a check on Government, frequently criticizing the performance of high-level officials.
Increasingly, independent newspapers have been replacing the government-controlled press as the population’s
source of information; the leading independent daily newspaper, Alia has a national circulation nearly 20 per
cent higher than the government-controlled daily. However, observers report that this seems to be mostly a
Thilisi-based phenomenon and that independent newspapers continue to struggle in the regions. Several
newspapers are serious and reputable sources of information. High printing costs and general poverty,
especially in the countryside, limit the circulation of most newspapersto afew hundred or afew thousand.

The economic situation is one of the main impedi ments to the existence, the professionalism and the
independence of the Georgian press. The professional level of journalistsis not satisfactory; their salary level is

Page 3 of 13



not adequate. Furthermore, lack of normal equipment, such as computers, and poor quality of printing facilities,
or even lack of these, in most cases worsen the overall situation.

Of course there are profitable and self-sustai nable newspapers, but only 20 per cent of those registered are being
effectively published. In Thilisi, where the purchasing power of the population is higher and the advertisement
market is wider, papers are more likely to be solvent and therefore can afford being independent. An average of
25-35,000 newspapers are sold every day in Georgia, with annual circulation at 500-600,000.

The circulation figures and newspaper rating tend to fluctuate, albeit it is obvious that the information market
has stabilized, being dominated by the non-governmental press. Major dailies are Alia (approximately 12,000
copies), Akhali Taoba (9,000) and Rezonansi (6,000). Kviris palitraisthe most popular weekly digest (35,000),
followed by the weekly tabloid Asaval Dasavali (23,000). The main constraint the independent pressis
struggling with isits profitability. The existing underdevelopment of the advertising market resultsin a higher
cost to the reader. The average price of asingle issue varies from 0.3 to 0.5 lari ($0.15 to $0.25), but in
provinces where the purchasing ability of the population is lower, prices are 0.1 to 0.15 lari higher.

Descendants of the major official newspapers Sakartvel os Respublika and Svobodnaia Gruziya, formally
proclaimed as independent papers, also face financia problems, but they do receive subsidies from the State.
This negatively affects the competitiveness of the non-recipients. Moreover, management of the official
newspapersis afraid of losing the subsidies - vital for the survival of the paper, necessary to keep their job - in
case of negative reporting about the authorities, central or local. Consequently, they do refrain from criticism
and do not have editorial autonomy.

Independent media outside the capital have faced pressure from local government, alack of advertising, and an
impoverished population. The few attempts to establish independent papersin several regions and cities have
ended in failure. Exceptions are the region of Samtskhe-Javakheti and Kutaisi, which have arelatively
independent press.

In the distribution market both state and private agencies are active. PGS Ltd (Press Distribution Service),
established by four independent newspapers Alia, Akhali Taoba, Rezonansi and 7 Dghein 1996, is the largest
distributor in Thilisi (some 50 per cent of the market), followed by the government-controlled Matsne and
smaller private agencies. The state agency Sakpressa dominates distribution outside of Thilisi, but the private
Pressinfo has gained a foothold there as well.

So far the independent press is facing three main obstacles in Georgia: the willingness of the authorities to
alow its freedom and diversity, especially in the regions; an independent judiciary to safeguard it; and, finally,
the economic conditions for achieving it.

Broadcasting Media. There are several dozen TV broadcasters operating today in Georgia, however many have
alocalized frequency and therefore alimited audience. Figures provided by arecent market research study for
the period including the presidential campaign show that State TV 1 has the highest market share for the whole
of the Republic with 29 per cent, followed by Rustavi-2 Network with 17 per cent and State TV 2 with 13 per
cent. In Thilisi, however, Rustavi-2 has the highest rating, followed by State TV 1. The most popular
programmes on State TV 1 and Rustavi-2 are their evening news broadcasts, while State TV 2 is most popular
for its broadcasting of films.

These figures, as well as other objective analyses, indicate that State TV has the broadest reach in the country,
serving regions of Georgia which are not reached by commercially-owned broadcasters. This places a special
obligation on State TV 1 asthe most widely received provider of information in the country, afact whichis
recoghized in Georgian law and by international agreements to which Georgiais a party. However the company
does not live up to these standards. First of all the structure of State TV, as well as the staff, is extremely
bureaucratized with the number of its employees exceeding the total of all independent channels. The technical
equipment is outdated too. Further, the quality of broadcasting is suffering under indirect control by the State.
Despite the fact that the management of State TV channels states that the staff isindependent in making current
affairs programmes, there seems to be some control of the contents of the programmes by the authorities.
Although censorship and direct interference do not exist, in reality official guidelines, such as a parliamentary
decree enacted during the summer of 1995 which stipulated detailed guidelines for the coverage of internal
political developmentsin State Television news broadcasts, create an atmosphere in which some journalists
apparently feel compelled to modify their approach to coverage of political developments.

The first unsuccessful attempt at independent tel evision came when a group of staff left the State Radio-TV
Company in 1990 to start their own venture. After several months of pressure from the authorities, the private

Page 4 of 13



TV station Mermisi (Future) was closed. In addition, its equipment, stored in the Ministry of Communications,
was destroyed in the 1991-92 civil war.

The next major event was the establishment of the (state-owned) Channel 2 (State TV 2) in 1991. The
predominantly young staff adopted a fast-paced, MTV-like style. The station was temporarily closed when
some employees took part in the rallies against Gamsakhurdia. It started broadcasting again after Gamsakhurdia
was overthrown in early 1992, but the new authorities soon curtailed its independence. The quality of the
programming declined, and a number of creative teams |eft for other stations. The liberal image of Channel 2
news coverage is now gone, and it does not greatly differ from State TV 1.

Ibervisia, which joined the scene in 1992, also played an important but short-lived role in the development of
independent television. Unlike the entertainment-focused Channel 2, Ibervisia focused more on the news, and
tried to be like CNN rather than MTV. The way it presented the news visibly differed from the outdated image
of State Television, though the content was not safe from the influence of the political situation. Unofficially, it
is believed that Ibervisiawas ajoint venture of the former Komsomol |eaders and the so-called Borotebi (Evils),
abranch of the paramilitary Mkhedrioni organization. The controversial images of the partners paralysed the
work of the channel, which was finally closed after the weakening of the Mkhedrioni’s palitical influence, and
all attempts to revive it gave no results.

However, the setback did not halt the movement towards independent TV broadcasting. The Government's
monopoly on broadcast news was broken when Rustavi-2, a member of the independent television network
TNG (Georgian Television Network), emerged in 1998 as an important alternative to State Television after
successfully resisting two years of government attempts to shut it down.

The story of Rustavi-2 is an example of how the Government may shut a media outlet without legal grounds.
The agency Gamma Plus (initial name of Rustavi-2) registered with the Ministry of Justicein 1994. The
regulations of the agency envisaged the right of broadcasting and on these grounds a licence allowing
exploitation of the TV channel was given by the Ministry of Communications. The TV channel adopted the
name Rustavi-2 and soon reached the competitive edge in a field formerly dominated by state-run channels.

However, only several months after it went on air, Rustavi-2' s transmission was stopped. The Rustavi
municipality applied to the Ministry of Communications demanding to deprive Rustavi-2 of itsright to
broadcast and to award the frequency the channel has used to an independent TV company Kldekari which was
set up by the municipality itself.

The Ministry of Communications was “assisted” by the Ministry of Justice, which declared that an information
agency has the right to broadcast, yet cannot possessa TV channel. On these grounds the licence N44
stipulating Rustavi-2’' s right was cancelled.

In May 1997, after alegal battle that finally ended in the Supreme Court, Rustavi-2 regained what it had lost
and resumed its independent stance in news and programming.

One observer called the closure of Rustavi-2 a disturbing aberration when the country’s climate for broadcasters
is considered as a whole but also pointed out that licences could be obtained for bribes and that the Georgian
leadership could use this as the rationale for closing other independent television stations whose domestic
coverage is considered too critical.

Georgy Akimidze, the co-founder and artistic director of Rustavi-2, said the decision to revive the Rustavi-2
broadcasts “ gave hope for an improvement in the situation between mass media and regulatory agencies and
was a positive step for the development of the independent mediain Georgia.” He also mentioned that the
positive outcome of the case was made possible with considerable support from various press freedom
advocacy groups.

According to the US NGO “Internews’ there are up to 40 independent stations, including Rustavi-2 and seven
other TV stationsin Thilisi, broadcasting on the territory of Georgia. Most of them are facing financial
problems. The equipment is generally of moderate capacity (cameras, transmitters, editing), advertising income
remains low though it is reportedly increasing, the channels depend on sponsors and foreign donations and the
programming is commonly focused on entertainment (films, shows, music) and is full of pirated production.
The situation has dlightly improved since independent broadcasters received financial and technical assistance
from international donors. “Internews’ has contributed considerably to increasing the professionalism of
Georgian broadcasters by organizing various seminars and onsite training.

Page 5 of 13



In general Rustavi-2 remains aleader of Georgian independent broadcasting. It has a considerable budget,
highly rated news programming and good broadcasting quality. Once a member of the Georgian Television
Network (TNG), it became so strong that in 1998 it took over functions previously carried out by the TNG and
is now providing 12 independent local broadcasters with 2 hours programming on adaily basisin return for
certain airtime for advertising. In 1998 Rustavi-2 started re-transmitting its daily news programme Courier via
satellite and a year later also of its night news programme Night Courier, and herewith gave local TV stations
an opportunity to transmit these programmes in the regions. During the last two years Rustavi-2 has been
introducing new programmes, exploring new opportunities, and has al so started broadcasting its news
programme Courier viathe Internet. This relatively rapid development of the company makes local
broadcasters fear that they would lose Rustavi-2 as a partner. There is another serious threat to their survival. In
1999 the Parliament’ s decision to stop broadcasting of the Russian TV station ORT on the territory of Georgia
made one of the most reliable relay lines available for an independent broadcaster that would win in the
expected tender. Even though this offers a serious alternative to the State TV, on the other hand it would also
create unfair conditions in the broadcasting market, with possible closure of many financially weak independent
TV gtations.

Radio. Georgian Radio owes its popul arity to the frequent lack of electricity, leading to insufficienciesin TV
reception. Nowadays in Thilisi the FM waves are used by two state-owned channels and 10 private ones.
Overall more than 50 per cent of the population of Georgia listensto the radio. In urban areas, and particularly
in Thilisi, the radio audience is even bigger and reaches approximately 70 per cent of the urban population. The
most frequently listened to independent radio station is Radio Fortuna, a channel devoted mainly to
entertainment that broadcasts round-the-clock like al other FM channels. Other popular radio broadcasters are
Radio 105 and Radio “Audientsia’. The latter broadcasts in Russian. All of them are broadcasting a mixture of
local news, entertainment and advertising and are popular (as elsewhere in the world) due to the fact that they
broadcast more music with little talk. Their short news bulletins are taken entirely from agency reports, with no
additional analysis, asthey find other ways to compete for the attention of a very young audience, the main
listeners of private radio stations. There are other private stations that operate in Kutaisi, Zugdidi, Samtredia
and Batumi (albeit the latter actually appears to be owned by the local ruling party).

The two state radio stations, operated by the TV and Radio Corporation, broadcast in Georgian 24 hours per day
over the whole territory of Georgia. The State 1st Channel has several current affairs programmes, of which
The Rush Hour is most popular. Also, State 1st Channel offers programmes in Russian, Armenian, Azerbaijani
and Greek for those ethnic minorities within Georgia. It also reportedly has some programming in German and
English. Opinion polls show that State 1st and State 2nd Channels are nearly as popular as Radio Fortuna.

4. Restrictions of Media Freedom

According to the 1999 US State Department Human Rights Report, the Government of Georgia constrains
some press freedoms despite a Constitution and a 1991 press law which provide for freedom of the press.
International organizations such as the European Media Institute, IFES, IREX and Internews appear to agree. In
an evaluation by the US non-governmental organization, Freedom House, Georgia has the status of a “partly
free” country, and belongsto the group of 58 States that lack |egidlative guarantees of freedom of speech. In
Freedom House' s annual record — Press Freedom in the World 2000 — Georgia had 47 penalty points. It has
been noted though that there are fewer cases of violations against journalists than in previous years.

According to journalists, security and law enforcement authorities have attempted to intimidate the press
through public comments and private admonitions. The new Administrative Code enacted in June 1999
contains a freedom of information section that provides for public access to government meetings and
documents. Journalists lack effective legal protection, a circumstance that has hindered investigative
journalism.

Because of alack of effective press associations in the country, organized collective advocacy for pressrightsis
rare. Instead, in Georgiaindividual stations undertake media advocacy when they find themselvesin conflict
with the local authorities. Usually, this kind of advocacy begins when a station owner does not comply with
“suggestions’ from local interests on how they would like to see themselves and the region covered on the
news. Harassment can take the form of intrusive inspections of their accounting, fire and safety standards, or it
can be as extreme as shutting off their signals or electricity. Additionally, thereis a general lack of
understanding among journalists and government officials, especially in the regions, of the press freedoms that
exist in Georgia. If ajournalist does not know his rights, then he will be unable to demand them. For many
small non-governmental television stations or newspapers, taking a case to court is difficult. Very few have the
resources to pay for an attorney to represent them and along, drawn out court battle could financially destroy

Page 6 of 13



them. However, increasingly, journalists are turning to the courts to resist infringements against them, such as
the cases against the television station Rustavi-2.

Although Article 24 of the Constitution clearly prohibits prior restraint, arbitrary actions of the governing
bodies occur regularly. As soon as journalists trespass certain limits, they find themselves under some kind of
pressure. Outside the capital, the situation is even worse. Since the courts are not independent of political
influence, they cannot be considered a guardian of the free press asin some other countries. Even if the
legislative state of affairs was to be taken care of, problems would still exist if the fundamental principle of
division of powers as outlined in the Constitution were not put into practice. On the positive side, it should be
added that if the courts of the first instance neglect the principle of freedom of speech, the Supreme Court, asa
rule, sides with the media. The Supreme Court is comparatively free from political pressure, and any influence
from the Government isin some way balanced by the media as well as by Georgian and foreign public opinion
asin the case which is described next.

In June 1997, the Parliamentary Investigation Commission presented evidence that the Security Ministry
illegally eavesdropped on the tel ephone conversations of Sakartvelo editor Nodar Grigalashvili and the editors
of other newspapers. Following the scandal, Security Chief Shota Kviraia, who had ordered the tapping of
opposition journalists' telephones, resigned. It iswidely believed that the main cause of his departure was due
to other political considerations, but the fact itself that the chief of this agency had to resign over an
eavesdropping scandal till should be considered a positive step toward the creation of a democratic State.

Unfortunately it is not only the Government or its particular representatives that puts constraints on the
independent media. The public itself and the church condemn anything considered to be aviolation of their
beliefs of Christianity and patriotism.

Due to all the constraints described above there is one particular problem as deeply rooted in Georgiaasin any
other State of the CIS, and that is self-censorship. Journalists withhold questions, prefer not to write about
certain topics and refrain from critical commentary. In particular, police interventions and the conflict between
Thilisi and Abkhazia are still dangerous, and indeed taboo, subjects. Self-censorship is also evident when issues
concern Georgian history, cultural heritage, religion, or the commercial activities of the Shevardnadze family.
However it should be noted that self-censorship is more characteristic for the state-run media.

The cases described below illustrate the outlined problems.

Pressure and Obstruction. At a press conference, held in the House of Journalists (akind of journalists’ club),
the chairman of the Abkhazian government-in-exile's Cabinet, Zurab Erkvania, said that all materials about
Abkhazia must undergo a censorship check. This innovation was to be introduced in the interest of state
defence, he said. During a January 1996 interview, Zaza Shengelia, then vice-mayor of Thilisi and now the
chairman of State TV and Radio, decided he did not like the reporter’ s questions, and demanded the videotape
from the director of Chor-News (atabloid show of Channel 1). After he was rebuffed, the vice-mayor
proceeded to physically assault the director.

In January 1997, Rezonansi published an interview with a businessman, sporting a quotation in thetitle: “Our
ministers are idiots.” The same issue contained a picture of Nanuli Shevardnadze looking at her husband with
admiration, with the caption saying: “Oh, what a boy!” Subsequently, finding themselves under political
pressure from the supreme authorities, the publishers of Rezonansi chose to fire Giorgi Gakhelidze, the
journalist responsible for the issue.

In 1997, Rustavi-2 reporter Nino Khoshtaria took an ironic tone when covering the official reception at the
State Office dedicated to the 26 May Independence Day. A week later, State Office press secretary Soso
Tkebuchava threatened K hoshtaria, saying he was going to have her fired.

In an incident of harassment involving the military, Ministry of Defence officials called Amiran Meskheli, a
correspondent for the newspaper Orioni, for military service on 11 June 1998, following the publication in May
of an article that included Meskheli’ sinterview with several soldiers. Thetrial of the journalist, who in April
1998 reported allegations of homosexuality and sexua harassment in the armed forces, was postponed
indefinitely in 1998. At that time, government and military officials reportedly responded by threatening the
reporters with arrest, demanding the names of sources, and filing a civil lawsuit that charged defamation.
Amiran Meskheli was detained for allegedly having evaded military service. He subsequently was conscripted
and assigned to the unit on which he had reported. Human rights monitors considered this action a transparent
attempt at intimidation and filed alawsuit to overturn his conscription. On 20 August, a court ordered his
temporary release, ruling that Meskheli had been “called up in violation of the law”. Meskheli remained out on
bail at the year’s end.

Page 7 of 13



In May 1998, the independent newspaper Kavkasioni published allegations of graft and misconduct by the
Abkhaz government-in-exile, a quasi-official body that claims to be the genuine government of Abkhazia and to
speak for refugees from Abkhazia. In June 1998, two members of the Abkhaz government-in-exile filed a civil
libel suit against the Thilisi-based weekly independent newspaper Kavkasioni and against its editor, Sozar
Subeliani. One case, filed by the exiled Minister of State Security, came in response to an article by Subeliani
aleging the minister’s misconduct during the Abkhaz-Georgian war. The minister apparently decided not to
pursue the charges. In the other case, which was based on the same article, a Thilisi court ordered Kavkasioni to
publish an apology for “damaging the reputation” of the Ministry of Internal Affairs of the government-in-exile.
The newspaper’s appeal against an adverse 1998 decision by the court had not been heard by the year’ send. A
decision in favour of the plaintiffs could set a dangerous precedent, especially since other independent
newspapers, such as Rezonansi, are also facing libel suits filed by government officials.

Thetrial of Eliso Chapidze, editorial writer of the daily Rezonansi, and editor Lasha Tughushi resumed on 2
February 2000 before the Didube district court in Thilisi. The case was brought by Interior Minister Vakhtang
Kutateladze after Rezonans published an article about the involvement of the minister’s son in aroad accident
in which a young man was serioudly injured.

Mid-February 2000 the Interior Minister of the “Autonomous Republic of Abkhazia’, Mamuka Nachkepia, said
he planned to prosecute freelance journalist Klara Abramiafor libel. She had published a report accusing the
minister of corruption and of being to blame for the failure of a military operation in Gali district in May 1998,
forcing 40,000 people into exile. When the story first appeared, the journalist’s car was stolen and was later
found burnt out.

Journalists Attacked. In 1998 a number of politically destabilizing events rocked Georgia, including
assassi nation attempts on President Shevardnadze, abduction of four UN observersin Abkhazia, renewed
hostilitiesin Abkhazia's Gali region, and an attempt to oust Shevardnadze by supporters of Georgia'slate
President Zviad Gamsakhurdia. As the Government struggled to maintain political control and reinin the
opposition, official harassment of journalists increased.

Lasha Nadareishvili and David Okropiridze, editor-in-chief and a reporter for the independent weekly Asaval-
Dasavali, became targets of violent attacks on independent journalists when they were beaten by armed
assailantsin September 1998.

Aka Suliava, afreelance journalist who writes for various independent newspapers, was set upon and beaten by
four strangers outside his home on 1 February 2000. He had received several threats after making a series of
investigations into arbitrary arrests and police violence. In particular, Aka Suliava and his colleague Givi
Targamadze had been warned that they would be “punished” if they did not stop criticizing the Thilisi police
chief, Soso Alavidze.

Zaza Maisuradze, a cameraman with the television channel Rustavi-2, was assaulted and his tapes seized as he
was filming afire at two housesin Thilisi on 1 March. According to the journalist, the houses belonged to
people close to former Interior Minister Djemal Gakhokidze. Maisuradze also said he recog-nized his attackers
asthe ex-Minister’ s bodyguards. Rustavi-2 filed a complaint about the assault.

Another example of harassment of journalists was documented by the EIM. Akaki Gogichishvili, the host of the
programme 60 Minutes of the Rustavi-2 TV company, strongly criticized Georgian oligarchs and their patrons
in the country’ s leadership in his programmes. In one of the programmes in May 2000 he unmasked corruption
in the Union of Writers of Georgia using information from the National Audit Chamber. After that he was
summoned to the prosecutor’ s office where the Deputy General Prosecutor of Georgia suggested to him what
might be aresult of his conduct, and advised him to talk with his parents about whether it was worth continuing
programmes. On the next day, 17 May, arelative passed him awarning that he could be murdered. The
journalist organized a press conference in which he reported about the threats of the deputy prosecutor and also
about the warning passed to him via hisrelative. After athree-day demonstration of support at the presidential
residence, Shevardnadze announced, via his press secretary, that he had ordered the heads of the law-enforcing
bodies to ensure Akaki Gogichishvili’ s safety.

At least three other journalists were victims of assault in the course of their work in 1999: two had condemned
police “blunders’, while the third had the temerity to film the house of aformer Interior Minister. Similar cases
of harassment by police were also registered in 2000, especially during the presidential electionsin April 2000.

Page 8 of 13



5. Media Situation in the Ajarian Autonomous Republic

The situation in the Ajarian Autonomous Republic in south-west Georgia deserves special mention. Here,
privatel y-owned media barely exist. The Ajarian authoritarian leader Aslan Abashidze eliminated both political
opposition and independent media. In contrast, the state and party mediais widely represented (only asingle
party is allowed to have its own publicationsin Ajaria). The Supreme Council (which isin charge of the
region’s government) owns the Ajarian and Russian-language Ajara newspapers, and the Ajara TV channel is
owned by the State.

The views of Ajarian media outlets are identical. Even a hint of diverse opinion isinconceivable, as well as any
variance in portraying the monolithic power structure. The semi-official media praise the personal qualities of
local leader Aslan Abashidze, while at the same time demonizing the opposition. The national pressis not
limited in its access to Ajara, but publications containing unfavourable material are confiscated by police at the
distribution centre. Channel 1 covers Ajara but the local channel replaces offensive material before the signal is
broadcast.

One case illustrating the attitude of Ajarian authorities towards the independent press was recorded in May and
June 1997, when Giorgi Sanaia published a series of articlesin Rezonansi about ecological problemsin Ajara.
The mayor of Batumi, the largest city in the region, promised “to hang Sanaia on the pier”. Then a suit was
brought in Batumi court against the reporter for lander. The articles were held responsible for affecting the
summer’ stourism on the region’s Black Sea beaches. Since Sanaia was beyond the reach of the local court,
Rezonans’s Batumi bureau chief was held responsible.

The most recent case of a serious violation of media freedom was registered in early 2000, when various NGOs
appealed to President Eduard Shevardnadze to order an investigation into the apparently illegal takeover of the
independent TV station Channel 25 in the Ajarian capital, Batumi.

On 19 February 2000 Aslan Smirba, former Batumi mayor and current Georgian parliamentarian and close
associate of Ajarian President Aslan Abashidze, forced three of Channel 25's ownersto sign over 75 per cent of
the station’ s shares to Mikhail Gagoshidze, who was believed to have been chosen by Aslan Smirbato be the
station’s nominal owner. According to various sourcesin the region, Smirba told the station owners that he
would “put a bullet through someone’ s head” if they refused to transfer their sharesto Gagoshidze. In an
attempt to legitimize the transaction, Smirba then forced the owner to accept a payment of USD 50,000.

Channel 25 isthe only independent station in the region and the sole alternative to the state-owned channel,
AjaraTV. Smirba, who has often criticized Channel 25's coverage, has made several previous attempts to
coerce the station’s ownersinto selling their shares. He also claimed that Channel 25 owed him approximately
USD 56,000 for a 1996 payment that he had made to Ajarian official Leonid Zhgenti in return for granting the
State permission to broadcast.

Smirba provided no evidence to back up this allegation, despite having promised that he would take no further
steps to acquire Channel 25 until the legitimacy of his claim could be proven. All of the station’s journalists and
most of its technicians have since resigned in protest.

6. Media and the Presidential Elections in Georgia in April 2000

Political Background of Election. The elections for the presidency in April 2000 were held on the anniversary
of the 9 April 1989 eventsin Thilis when Soviet forces attacked a peaceful demonstration for independence.
Two of the candidates during the election campaign were intimately involved with thisimportant event in the
history of Georgian politics, Eduard Shevardnadze (then Soviet Foreign Minister) and Jumber Patiashvili (then
First Secretary of the Georgian Communist Party). This crucial event provided a backdrop for the campaign.

The expected contest between the |eaders of Georgia’'s two largest parties, President Eduard Shevardnadze and
Adlan Abashidze, failed to materialize. Abashidze decided not to wage a nationwide campaign, remaining
confined to the territory of the Autonomous Republic of Ajara. Abashidze's conduct during the campaign
period was limited to feeding speculation over the withdrawal of his candidature in favour of Jumber
Patiashvili. As aresult, the election was effectively contested only between Shevardnadze and Patiashvili. No
other candidate waged a serious election campaign.

Page 9 of 13



The presidential election of 9 April 2000 was preceded and largely shaped by the parliamentary elections of
October 1999 that represented an overwhelming victory for the Citizen's Union of Georgia (CUG) and thus an
endorsement of its leader, President Shevardnadze.

Regulatory Framework. According to Article 17 of the Presidential Election Law of Georgia “the presidential
candidates from the moment of their registration by the Central Election Commission shall participate in the
election campaign on the basis of equality. They have equal rights to use the media and other means of mass
communication on the whole territory of Georgia.” Article 7 of the same law obliges the mediato “cover the
preparation and holding of the election thoroughly”. State television was obliged to provide one hour of
broadcast time per day free of charge. Article 47 of the Parliamentary Election Law obliges State TV to
distribute free time equally between the parties. This article also forbids the selling of airtime to candidates on
State TV and Radio.

The recommendation of the Council of Europe’s Council of Ministers “Concerning Media Coverage of Election
Campaigns’, adopted on 9 September 1999 applies to Georgia. The recommendation states. “no privileged
treatment should be given to public authorities during (news) programmes... Special care should be taken with
programmes other than news or current affairs which are not directly linked with the campaign but which may
aso have influence on the attitude of voters.” It also recommends that the relevant authorities monitoring
coverage of the elections should be given the power to intervene in order to remedy possible shortcomings.

In fact, monitoring of State TV (particularly State 1) showed a clear bias in terms of time allocated, tone and
range of programming devoted to Shevardnadze. This contradicts the agreement Georgia reached with the
Council of Ministersin September 1999. State TV representatives explained the advertising of Shevardnadze,
illegal according to the Presidential Election Law of Georgia, as being the result of having sold time previously
to advertising companies which had in turn resold the airtime to Shevardnadze' s campaign team. Other
candidates did not complain specifically about this, nor did the Central Election Commission react in any way
tothelegal dilemma.

Party representatives themselves had different views over the legality of purchasing time for political
advertising from state media. In the 1999 parliamentary elections this was declared by resolution to be illegal by
the CEC, although the sale of time to candidates via intermediary purchasers appears to have been deemed
legal. After the parliamentary elections the law does not seem to have been clarified.

Candidates with complaints about their coverage in the media did not see lodging complaints with the CEC as
an appropriate means of addressing these. Opposition candidates and other local observers alike met the
impartiality of the CEC with cynicism. Neither did the CEC take an active role in monitoring violations of the
presidential election law by media outlets.

Complaints of Media Coverage. The OSCE Office for Democratic I nstitutions and Human Rights (ODIHR)
sent ateam of expertsto Georgiato observe the entire presidential electoral process before, during and after the
presidential elections, including an assessment of the media environment.9 The result was the following:

“Outside the free airtime allocated to registered candidates, the State media failed to provide balanced reporting
on candidates and gave the incumbent a clear advantage. The coverage in the private media was more balanced,
although the incumbent again received the highest amount of coverage, in terms of time, space and quality.”
(ODIHR 9 June 2000 final report on Republic of Georgia Presidential Elections)

All candidates, apart from the incumbent, complained of biased media coverage on national media, of an
informational blockade of their campaigns. However, given the lack of campaigning activity from all but two of
the candidates, thisis difficult to justify.

According to the Press Secretary for the CUG, Shevardnadze’' s campaign made use of all media channels, but
with a strong focus on television as the only effective nationwide medium. As Head of State, Shevardnadze
naturally enjoyed the advantage of being extensively covered in news programming, however “to observe
objectivity” Shevardnadze cancelled the weekly press briefings for the duration of the campaign. In addition to
the free allocated time given to all candidates, candidates made use of additional paid advertising on State TV,
independent channels and on radio.

Jumber Patiashvili was fielded by the Revival Bloc and, given the absence of an active campaign by Adlan
Abashidze, was effectively the only serious opponent to Shevardnadze. According to Patiashvili, his campaign
strategy was focused more on direct campaigning across the country than use of media, and he campaigned in
most of Georgia's regions. However, Patiashvili had a number of complaints regarding both his access to the
media and the coverage of his campaign. Firstly, he said that his allocated slots on Channel 1 were timed so as

Page 10 of 13



to coincide with Georgia’s frequent and predictable power shortages. His second major complaint was the
biased nature of his coverage on Channel 1. Patiashvili preferred direct protest rather than applying to the
appropriate electoral institution to voice his complaint because he doubted the ability of independent mediato
remain objective and referred to journalists as “fulfilling state orders’.

Another presidential candidate, Avtandil Joglidze, lodged an open protest with the CEC, in which he
complained that he had not been given the “necessary permission” to begin using his free time on State TV until
20 March, 10 days after the campaign officially began. He also complained about having no access to free
broadcasting time on radio (candidates were not entitled to free time on radio during the presidential campaign).

Coverage of Elections by Broadcast Media. Television. The figures of various surveys, aswell as other
objective analyses, indicate that State TV 1 has the broadest reach in the country, serving regions which are not
reached by commercially owned broadcasters. This places a specia responsibility on State TV to provide
impartial and balanced coverage to the electorate, without favouring one candidate over others. In actuality, the
company failed to live up to this obligation.

The station’ s coverage was notable for its lengthy news coverage of Shevardnadze' s campaign, with the
addition of special programmes on hislife, such as an interview with his wife and a programme focusing on his
grandson. There was only limited coverage of other candidates’ campaigns.

An additional serious blemish on State TV’ s coverage lay in its acceptance of campaign advertisements only
supporting the incumbent and their appearance in ordinary commercial slots rather than separate blocks as
political advertising.

Of the independent TV channels, Rustavi-2 is the most successful. The channel maintainsthat it has an
“ordinary” relationship with the authorities, although harassment of investigative reporters continues, in Thilisi
as elsewhere. The news director stated that the candidates were offered the chance to debate on Rustavi-2 but
each declined. He also reported a serious incident in Gori on 5 April, when local police harassed a Rustavi-2
reporter who was reporting on difficulties encountered by Patiashvili campaign staff with local authorities. This
was reported on the station’s news programmes.

The privately-owned Iberia TV had a very reduced role during elections due to the financia difficultiesit has
been facing for years. During the initial period of the campaign, its election coverage was mostly neutral, but
two days before elections it began to broadcast el ection adverts for Shevardnadze in large quantities.

In comparison with all other TV stations that devoted their coverage to Shevardnadze, TV Ajarawasthe
exception because up to 70 per cent of its news coverage was dominated by Aslan Abashidze.

Radio. Despite the fact that it was assumed that radio would have played a more important role in election
coverage, none of the candidates paid much attention to it, and the privatel y-owned stations wrote their news
bulletins taken entirely from information agencies reports with no political analysis.

Election coverage at State Radio was almost as one sided as State TV's, although it did broadcast daily
transmissions of foreign broadcasters which to a certain extent provided a broader platform to opposition
candidates.

Coverage of Elections by the Print Media. In the case of state-owned outlets that till remain partly funded by
the State, newspapers were obliged to print government statements, at their loss, as they admit. Svobodnaya
Gruzia published Shevardnadze's electoral programme but not those of any other candidate.

The non-state funded press, on the other hand, showed an encouraging range in the nature of their coverage,
showing atrue pluralism and taking their responsibility towards the campaign very serioudly. The case of
Droni’ s leaning towards the incumbent candidate was explained by the paper’s ownership links with the
governing party, CUG.

It also should be noted that there was no case cited where newspaper journalists were harassed or seriously
impeded in their coverage of this election campaign.

Advertising. The question of advertising impinges in this campaign in a number of ways. Such political
advertising as there was (including posters in the streets) was nearly all in favour of Shevardnadze. However,
independent media of all sorts reported that there was very little demand for adverts from any of the candidates.
Hidden advertising (the practice of paying for articlesto appear in your favour or to another’s detriment) was
also present to a certain degree, but in much lower quantities than during the parliamentary election of 1999.

Page 11 of 13



This probably corresponds to the lack of an active political advertising campaign of any sort. Indeed, the
newspapers carry very little commercial advertising in general — an important aspect of their financial
difficulties. In comparison to other media, newspapers apparently had high prices for official advertising. One
page in Rezonansi, for example, which states a print-run of 7,000, costs $460, while 30 seconds on its two radio
stations cost 12 lari ($6).

Election Coverage in Ajara. Election coverage by state-controlled mediain Ajara, Ajara TV and the newspaper
of the same name, was devoted to Aslan Abashidze. Ajara TV praised Abashidze and dedicated 75 per cent of
its coverage to him out of the candidates, although the entire coverage for the whole period was just eight hours,
owing to the limited broadcast time afforded to the channel.

Independent newspapers in Ajara were not approached by any of the candidates. In the case described above, an
independent TV station in Ajara, Channel 25, was forced to withdraw its news programme for the duration of
the election campaign. Thisfact constitutes a violation of the freedoms of expression guaranteed by the
Georgian Constitution.

7. The Internet in Georgia

Even though progress has been made with the help of non-governmental organizations, development of the
Internet in Georgia has been severely limited due to a number of deeply-embedded factors ranging from the
archaic state of the country’ s telecommunications infrastructure, to the high-cost of connectivity and of basic
computer equipment in relation to average salaries, the lack of system administrators and qualified engineers,
and the susceptibility of the nation’s electricity supply to erratic interruptions. In summary, Georgia, like
Central Asia, Azerbaijan, Armenia, Moldova and Belarus, so far has little Internet infrastructure in comparison
with Russia and Ukraine, who are the front runnersin the CIS.

It isimpossible to determinate the exact size of the Internet, where hosts are and how many users there are.
Nonetheless, one recent survey calculates the number of hostsin Georgiaat 979 in December 1999, in
comparison to 53 hosts in November 1995, when Georgia established its first permanent Internet link. The
number of usersiseven more difficult to estimate. Firstly, only a minority has an | P connection which permits
surfing the World Wide Web (www). Most users only have access to e-mail. Secondly, there are no meansto
check it, since the number of subscribers at providers only gives an indication of the number of connections, not
the number of people that can use this connection. The current number of usersin Georgia, according to the
1998 World Telecommunications Devel opment Report: Universal Access, is estimated at 37 users per 10,000.
The numbers are said to double every year. Internet is a growing phenomenon.

Nonetheless, there are several obstructions to the swift expansion of the Internet, the main one being the poor
telecommunications infrastructure. Until the nation’s overall telecommunications infrastructure isimproved,
fast and reliable connectivity in Georgia will not become a widespread reality. Most people, particularly
residential users and NGOs, currently are dependent on telephone dial-up connectionsto the Internet at the
speed of up to 33.6 kb/sec, a speed considered acceptable for a single-home computer.

Another major barrier is the cost. But even if the cost remains high, prices have been falling due to competition.
For along time, SANET was the only reliable commercial Internet provider and was able to charge $150 per
month for just two hours aday of Internet access. But after the appearance of new commercial providersin
1997, SANET reduced its feesto be in line with the rates of the new providers. Currently there are four major
Internet service providersin Georgia, including SANET, Caucasus.Net, Global One Georgia, and Geonet.
Caucasus.Net is providing the most affordable service, including unlimited Internet access for $40 per month.

Despite the fact that so far, Internet is not avery visible medium in the CIS, it is apparent that the number of
subscribersisincreasing. Overall the Georgian Government is supporting the Internet development in the
region, and international organizations and international NGOs are investing considerable sums in infrastructure
development.

The Open Society Institute (OSI) has provided significant technical and financial support toward improving
Internet connectivity in Georgia. Other organizations, such as USAID and OSGF, have undertaken programmes
in Georgiato help improve connectivity and train people how to use the Internet. In early 1997, the OSGF
opened the Internet Centre for Wide Open World, whose main purpose isto provide Internet grants to
organizations across Georgia. Its projects have included grants to organizations working to create and
popularize a Georgian character coding standard for the al phabet — a main requirement for making Georgian
information available through the Internet. Currently there are several on-line newspapersin Georgia, including

Page 12 of 13



on-line versions of Georgian print media, which allows a domestic and international spread of information that
goes far beyond the control of governments.

8. Conclusions and Recommendations

Georgian medialegidation and the Constitution provide for freedom of the press. However, even as the
independent press grows increasingly active, the Government continues to constrain some press freedoms.
Thereisno law providing public access to information and government official s are sometimes unwilling to
answer pressinquiries. Journalists lack effective legal protection. Nevertheless, dozens of independent outlets
operate freely, frequently criticizing high-ranking officials. Self-censorship is common, however, especially in
state-run media. No independent newspaper as yet has alarge national audience, although several have emerged
as serious and reputabl e sources of information. During the last two years, the government monopoly on radio
and television programmes was broken and the Internet became a vital source of information for an increasing
number of Georgians.

Media legidation and regulations should be improved in several areas. This concernsin particular the present
libel laws, which can be broadly interpreted and often misused. The regulation of the division of frequencies
and of obtaining licences should become more clear-cut and non-discriminatory. There is also a clear need for
an independent media regulatory agency, that is entrusted with the management of state-run media— that needs
to be distanced from politics — as well as with monitoring the implementation of regulations concerning
independent broadcasters.

Further, considering the negative side effects of selective subsidies - encouraging dependency of recipients and
affecting competitiveness of non-recipients - it isimportant that general subsidies are distributed for a
meaningful period of time and that their implementation is decided upon by a body which is separate from the
authorities.

Even though the overall standard of Georgian mediais by no means exemplary, it should be stated that it is
compares favourably with the media situation in many other CIS countries. Still, in order to improve the
situation further, it is vital for the Georgian media that international organizations continue to observe the
situation, press for the implementation of international standards, and support independent media financially,
technologically and by means of training.

Implementation of international aid programmes in Georgia at the stage when mediais still facing many
constraints is a must for achieving media freedom, pluralism, and professionalism. Considerable support of
such organizations as USAID, Soros Foundation, Internews, EIM, CPJ, IFES, BBC, Eurasia, Freedom Forum
and many others makes such development more feasible.

The OSCE Representative on Freedom of the Mediawill continue to follow the media situation in the Republic
of Georgia. While remaining concerned about the conditions under which Georgian journalists must labour,
including difficult access to public information, harassment, pressure, obstruction and even violent attacks, and
about the special problems of the regional media, the Representative is encouraged by the new draft law on
freedom of speech which Georgia has recently introduced to comply with its obligations as a member of the
Council of Europe, since it appears to conform to international law and to contain positive provisions on
defamation which could serve as a model for other CIS countries. The Freedom of Media Office is well aware
that for the active independent media to survive, considerable technological, financial and professional support
is needed and therefore encourages continued aid to this sector at a critical time in the history of democratic
Georgia.

Page 13 of 13



	1. Introduction
	2. Legal and Regulatory Framework
	3. Media Structures
	4. Restrictions of Media Freedom
	5. Media Situation in the Ajarian Autonomous Republic
	6. Media and the Presidential Elections in Georgia in April 2000
	7. The Internet in Georgia
	8. Conclusions and Recommendations

