CEEE

Organization for Security and Co-operation in Europe
The Representative on Freedom of the Media
Freimut Duve

Current Situation of Mediain the Federal Republic of Yugoslavia
The Report Covers Developmentsin 1998

Vienna, 19 November 1998

Introduction

1. The Constitution of the Federal Republic of Yugoslavia (FRY) guarantees the right of
citizens to express and publish their opinions and freedom of the press. The Constitution
explicitly prohibits censorship. Article 38 of the Constitution states that "No one may
prevent the distribution of the press or dissemination of other publications unlessiit has
been determined by a court decision that they call for the violent overthrow of the
congtitutional order or violation of the territorial integrity of the Federal Republic of

Y ugoslavia, violate the guaranteed rights and liberties of man and the citizen, or foment
national, racial or religious intolerance and hatred.” Basically, the constitutional
guarantees are in line with relevant CSCE/OSCE commitments.

2. The Helsinki Charter of 1975 that had been signed by Y ugoslavia containsin its "third
basket" commitments of all Participating Statesto free flow of information and to
improvement of working conditions for journalists including their accessto States.
Although FRY's membership in the OSCE is suspended, this basic commitment has never
been revoked by the Belgrade authorities. Throughout this year, however, the authorities
have ensured that the entry of various foreign journalists into the country was made almost
impossible.

3. The current media landscape in FRY is quite diverse with hundreds of publications,
radio and TV stations operating throughout the country. Most private stations broadcast
without proper licences because of the arbitrary licensing system often used by the
authorities to eliminate autonomous media. The only network that covers the whole
country is Serbian State TV and Radio Network RTS. The independent print media does
not play the same role as broadcast mediain FRY because of the difficult economic
situation and lack of funds on the part of most of the country's population. Cases of overt
censorship were until the recent escalation of the conflict in Kosovo relatively rare and
often well-documented, however the situation deteriorated drastically in October.

4. In early October, along with the latest developments in Kosovo and then the
establishment of the OSCE Kosovo Verification Mission (KVM), the Serbian authorities
intensified their attack against the independent media that was trying to provide its
readers, listeners and viewers with a more objective picture of the conflict in Kosovo.
References to 'traitors' and the 'fifth column' have now become more common and part of
the lexicon of senior government officials. Recently, the Serbian Minister of Information
stated that the re-broadcasting of foreign-produced programmes was a "direct attack on the
congtitutional system and legal order of the country” and qualified such re-broadcasting as
"espionage’. On 8 October the Serbian authorities banned the re-broadcasting of
programmes by Voice of America, Radio Free Europe, BBC and Deutsche Welle. Alsoin
October, a APTV cameraman was beaten in Pristina by the police and a photographer
physicaly evicted from a FRY Embassy in Europe while trying to obtain avisa.

5. The FRY authorities also refused to issue visas to international participants of the
Conference on Independent Broadcasting sponsored by the Council of Europe and
organised by the Belgrade-based Association of Independent Electronic Media (ANEM).
As aresult, the conference initially scheduled for 2-3 October was postponed.

Kérntner Ring 5-7, 2.DG Telephone Telefax E-mail
A - 1010 Vienna, Austria +43-1-512 21 45-0 +43-1-512 2145-9 pm-fom@osce.org



6. The biggest sethack to free mediain Serbia was the adoption by the Serbian parliament
of the Law on Public Information on 20 October. The Law was widely condemned by
international officialsincluding Polish Foreign Minister Bronislaw Geremek, the OSCE
Chairman-in-Office. The Law institutionalised the banning of foreign programmes, levied
exuberant fees on offending media with a 24-hour deadline in which to pay and gave the
authorities numerous powersto curtail free media. Prior to the adoption of the Law, the
Belgrade authorities used a government decree to close three prominent independent
newspapers. Danas, Nasa Borba and Dnevni Telegraf. After the new Law went into effect,
the Serbian Government started prosecuting the owner and editor of the news magazine
Evropljanin. Nasa Borba has decided not to publish while the Law was in effect. To by-
pass the Law, a number of media outlets registered their subsidiaries in Montenegro.

7. One of the other problems facing the independent mediain FRY isthat often it is unable
to disseminate its message beyond the major cities. While the average individual in
Belgrade has the option of tuning in to a number of independent TV and radio stations, his
fellow citizensin many other parts of the country are often restricted to viewing RTS, the
official mouthpiece of President Milosevic. An estimated one-third of the population of
Serbiaonly receives RTS. Lack of choice outside Belgrade and major cities substantially
hinders the right of citizens to receive unbiased information.

Print Media

Newspapers and magazines may reflect a history of political and literary writing in Serbia
but today they do not play the same role in FRY as the broadcast media. The sheer number
of registered newspapers does not really provide an accurate picture of itsimpact on
everyday life. According to the Deputy Minister of Information, almost 2,500 newspapers
areregistered in Serbia alone. However, experts point out that Serbia has one of the lowest
rates of newspaper circulation in Europe. Like in some other East European countries,
newspaper print runs are exaggerated for the "benefit" of advertisers. A diminishing
middle class and poverty have put a serious dent in the newspaper business. In Belgrade,
where the media scene is the most diverse, eleven daily newspapers and three magazines
are available to the public. Numerous entertainment magazines are al so sold.

Among the independent-minded publications, the newspapers Nasa Borba, Danas and
Dnevni Telegraf and the magazine Vreme stand out. After the government took over the
leading quality broadsheet Borbain 1994, most of its journalists participated in the
founding of Nasa Borba and since day one it has been under constant pressure from the
authorities. This August because of financial difficulties Nasa Borba temporarily seized
publication. It has then re-launched but in October was closed down by the Belgrade
authorities.

After the adoption of the Law on Public Information, the authorities started taking legal
action against media deemed "offensive" to the current government. For example, on 8
November Dnevni Telegraf, recently re-opened after being closed down in October, was
fined the equivalent of 120,000 USD by alocal court for publishing an advertisement by a
Belgrade University student group that called for the abolishment of the current
government. The advertisement was ruled to be "inciting destruction of the congtitutional
order." Under the new Law, the publisher has only 24 hoursto pay the fine. "Thisisa
staged trial, afarce...what we are dealing with isajudicia outrage," the owner of Dnevni
Telegraf told journalists after the court verdict.

The two main state-controlled newspapers, Politika and Borba, pledge allegiance to the
government on a daily basis publishing information accordingly. The commentary is
usually geared against the current "enemy" - be it the opposition, the independent media or
the West. Tanjug, the state-run news agency, often provides information used by state-
controlled newspapers. The two agencies that tend to take a more objective view of
internal and external developments are Betaand VIP. Both are frequently quoted by the
independent media.

The Yugoslav print mediaisin urgent need of anew legal framework that will protect
journalists from government abuse and will allow them to objectively cover developments

Page 2 of 6



in its own country as well as throughout the world. Public and diplomatic pressure should
continue to ensure the abolishment of the current Serbian Law on Public Information.

Broadcast Media

Approximately 400 public and private radio and television stations broadcast throughout
FRY, athough the exact number is almost impossible to verify. The financial state of
many of these stationsiis very difficult with journalists being paid minuscule salaries. The
situation among the government-controlled broadcasters is better, although the overall
economic crisis has hit all enterprises, the media as well.

The only network that covers the whole country is the state-controlled RTS. The
independent broadcast mediais grouped around ANEM whose membership is close to
forty stations. The Association's most well-known member is the independent radio-station
B92, broadcasting out of Belgrade. According to ANEM's own estimates, its members
cover more than two-thirds of the territory of Serbia with their daily news and current
affairs programming. On 10 October ANEM started producing TV reports from Belgrade
on the new Serbian Information Law. According to ANEM, these reports are currently the
only independent source of information on the Law available outside Belgrade.

Because of alack of acoherent legal framework, many private radio and TV stations
broadcast without a licence making themselves prone to closures if the government deems
their programming to be in contravention with its current policies. This already difficult
situation was exacerbated by a public tender announced on 7 February this year by the
government for radio and television stations to obtain temporary broadcast licences. The
terms of this tender were vague and the criteria applied not clear.The results were
announced on 16 May. 247 stations out of 425 applicants were granted licenses. The vast
majority of independent radio and television stations that applied for licences were denied,
while numerous stations with close business or political tiesto the ruling Socialist Party
were granted permission to broadcast. Radio B92 applied for four licenses and was
granted only one. In contrast, all four members of the Milosevic family now control at
|east one mediaoutlet. Initially, extremely high licensing fees were levied on those
broadcasters that did receive alicence, later, however, the fees were reduced. Some
exampl es suggest that the tender was politically biased:

- In Nova Sad, Radio 021, an ANEM affiliate, was refused both aradio and television
license;

- In Pozarevac, Boom 93, another ANEM member, was denied a license, while Radio Fan,
owned by Milosevic's son, Marko, had its application approved,;

- In Kosovo, Radio 21 and Radio Koha, both independent broadcasters, failed to obtain
their licenses.

The Government maintains that licenses were denied for technical reasons and that
broadcasters can re-apply. However, no new licenses were further granted. On the
contrary, a number of radio and TV stations were closed down: Radio Kontact in Pristina
(1 Jduly), Radio City in Nis (18 August), STV Negotin (17 September, the formal reason
was alack of abuilding permit for a new transmitter).

Although the country's Constitution guarantees freedom of the press, the absence of a
coherent legal framework nullifies this constitutional right. Two federal laws, three
Serbian laws and numerous government bodies at different levels regulate the media.
Many of the currently applied rules and regulations are contradictory and make it virtually
impossible for a broadcaster to comply with all of them. One example: the Y ugoslav
Ministry of Telecommunications requires applicants for a broadcast license to prove that
the station has been registered as a media company at the Ministry of Information and at
the appropriate commercia court. However, these documents cannot be obtained without
first having alicense from the Ministry of Telecommunications.

While independent broadcasters are in serious dire straits, RTS, the official State TV, is
spewing out propaganda in the old communist traditions. "News stories' are often

Page 3 of 6



fabricated in line with the policies of President Milosevic. Historical references
propagating the Serbian cause are in abundance. Student protesters are often referred to as
"vandals' and Kosovo Albanians as "terrorists." Different groups are being targeted
depending on the current political situation. The internal opposition, independent-minded
journalists, most neighbouring countries and many Western nations have fallen pray to this
tactic. In early October RTS singled out the independent media as the country's main
"enemy." In acommentary broadcast on 4 October, RTS has gone as far asto equate
independent reporting with "high treason.”

The Government's direct control of the state mediais clearly illustrated by the revolving
door many individuals use between government posts and top jobs in the state-run radio or
television. For example, the current RTS Technical Director was formerly the Director of
the Federal Directorate for Transport and Communications (later renamed the Federal
Ministry of Telecommunications.) This Directorate was responsible for the 1998
frequency tender.

In April 1998, RTS leased a frequency to a newly established Y ugoslav-wide television
station headed by Ljubisa Ristic from the Y ugoslav United Left party (JUL). Thisparty is
run by President Milosevic's wife. Although the federal government denies any
involvement, many media observers believe the station is secretly funded by taxpayers
money, and was intended to support Milosevic's favoured candidate, Momir Bulatovic,
before the May 1998 elections in Montenegro. However, Radio Television Montenegro
refuses to broadcast this station's programmes.

The Independent Media Commission (IMC), recently established in Bosnia and
Herzegovina, has informed the public that it is presently investigating the re-broadcasting
of RTS programmes from Belgrade through SRT, the state-run television network in the
Bosnian entity Republika Srpska, and through other stations to evaluate possible violations
of the IMC's Code of Practice.

The established situation makes it difficult for independent broadcasters to survive long-
term unless they are supported locally or internationally. Their financial well-being is near
catastrophic and by utilising the licensing tender and exuberantly high fees basically any
independent broadcaster can be forced out of business. The government-controlled media,
on the other hand, has the needed financial and political support and can easily manipulate
public opinion with impunity.

To insure the provisions of its own Constitution, the Yugoslav authorities must streamline
the current legislation in broadcast media, making it more coherent and clear.
Contradictory rules and regulations should be abolished and the implementation of the
results of the tender frozen. Through close co-operation with independent broadcasters,
especially those belonging to ANEM, a new legal framework should be established by the
government that would encourage rather then discourage independent public and private
broadcasters and protect their professional integrity.

Media Coverage in FRY of the Conflict in Kosovo

The latest escalation of the government attack against the independent mediawas asa
direct result of the fighting in Kosovo. In October, the FRY authorities basically declared
a state of war against mediathat tried to objectively cover the developments in that
province. Among those targeted were local and foreign journalists. The methods are not in
any way compatible with OSCE standards: journalists were harassed, sometimes beaten by
security personnel, as mentioned above, re-broadcasting of foreign programmes was
banned and many reporters working for reputed foreign media outlets were denied entry
visas. The policy of denying visas continued in November. Newspapers were ether closed
or fined.

Senior government officials went on record denouncing those journalists who tried to
cover the developments in Kosovo in a professional manner. Vojislav Seselj, the Serbian
paramilitary leader and current Deputy Prime Minister of Serbia, in a number of

interviews in October called the independent media "the American fifth column", "spies"
helping Western countries' "anti-Serb efforts". In an interview with B92 he characterised

Page 4 of 6



that radio station as being "anti-Serb." Lawmaker Zeljko Simic accused journalists of high
treason and of abating the Kosovo Albanians by reporting on the war in that province.

In October, the Serbian Ministry of Interior advised Vreme, a widely respected
independent weekly magazine, to provide it with information regarding one of its
journalists Dejan Anastasijevic. According to the magazine, this request was forwarded in
less then 24 hours after the Serbian Minister of Information denounced Vreme and Mr.
Anastasijevic at the Federal Assembly session for reporting on the massacre in Gornja
Obrinjain Kosovo. Vreme considered this request to be part of a witch-hunt against the
independent media.

On 27 October Freimut Duve, the OSCE Representative on Freedom of the Media, met in
Budapest with journalists from Serbia/VVojvodina. Nenad Canak, the President of the
League of Social-Democrats of Vojvodina, accompanied them. He and four other
members of the Serbian Parliament had strongly criticised and then voted against the
newly adopted Law on Public Information. The journalists and Mr. Canak underlined the
repressive character of the Law. The journalists stressed that these new steps against free
and pluralistic media has led to virtual ignorance on the part of most citizens in Serbia of
the actual state of affairsin Kosovo and with the role of international organisations.

The threats of physical violence against journalists by Vojidav Seselj, the Deputy Prime
Minister of Serbia, are at the extreme end of government harassment against the
independent media. These threats have insured that there is almost no public debate
concerning Kosovo and its future. In the view of many independent-minded journalists,
this current situation is dangerous for their well-being and is extremely counterproductive
to the palitical solution of the Kosovo crisis. The Government of Serbia should
immediately distance itself from any threats of violence against journalists.

Serbian Parliament member Nenad Canak explained in detail the reasons for his
opposition towards the Law and called upon the OSCE Representative on Freedom of the
Mediato use al possible means to ensure that this Law is revoked. He stressed that the
opposition to this Law is very strong among the media community which will seek its own
means to counter the effects of the Law.

RTSis seen to be among those instigating hatred through propaganda. On 8 October, this
TV channel carried a programme referring to the bombing of Belgrade during World War
I and to the Nato bombing campaign against the Bosnian Serb Army in 1995. The
programme alleged that during the Second World War the Americans were bombing
Belgrade targeting "maternity wards and kindergartens' and not Germans. "Did they really
want to kill Germans, or were they actually trying to Kill Serbs," asked the presenter.

The "spin doctors' representing the Kosovo Albanians, and especially, the Kosovo
Liberation Army have also taken on board some of the methods used by FRY state media.
"Spin doctors' on both sides try to convince the news media to report on atrocities and
massacres alegedly committed by the "other side." Numerous obstacles hamper the free
collection of information in Kosovo and their fair presentation in the media. Local
journalistsrisk their life if they attempt to enter the combat areas. They are threatened not
only by the police and the army or the KLA gunmen, but also by armed civilians. In
October two journalists, Nebojsa Radosevic and Vladimir Dobricic from the Y ugoslav
news agency Tanjug went missing. The KLA later informed the public that they both have
been sentenced to two months imprisonment by a 'military court'.

Free journalism is especially important for an open debate on the future of the country in
which government critics are not labelled as traitors as they are now under the Serbian
Law on Public Information. There will be no peaceful settlement in Kosovo without a
public debate and it isimperative that a free media become the basis for such a debate. It
goes without saying that equal accessto all journalists, foreign and local, to Kosovo must
be ensured in the current international efforts for a peaceful settlement of the conflict in
Kosovo.

Observations and Recommendations

Page 5 of 6



An open public debate to ensure the basic elements of a free democratic society is
impossible without freedom of the media. This issue should be one of the top priorities
during discussions with the FRY and Serbian authorities. Sanctions can not be eased and
the government has little chance of re-entering the international organisationsit is either
suspended from or its application is on hold until it can prove its commitment to freedom
of expression and free, independent and pluralistic media. Freedom of expression should
be guaranteed to all media outlets throughout the country. The OSCE Representative on
Freedom of the Media then recommends the following :

1. The Government of FRY should be encouraged to adopt a clear set of laws dealing with
the media with an emphasis on the protection of the rights of journalists against censorship
of any kind. The draft media law prepared in June 1998 by the Centre for Human Rightsin
Belgrade could be used as abasis for all further legidative actions. The current Serbian
Law on Public Information should be abolished.

2. The Government of FRY should ensure that all programmes on state-controlled media
instigating hatred cease immediately.

3. Radio and television stations that are currently broadcasting without a license should be
allowed to continue until new laws are in place.

4. The 1998 frequency tender and its results should be revised with an eye on clarifying its
rules and offering all applicants afair chance in participating in the tender. Those whose
applications were refused should be allowed to re-apply. Until then the implementation of
the results of the tender should be frozen.

5. Any important decisions made by the Government concerning the media should be
initially also discussed with those organisations that represent the independent media.

6. All bans on re-broadcasting of foreign programmes should be lifted immediately and all
journalists applying for an entry visato FRY provided with one in the shortest possible
time. Unhidered access should be guaranteed for all journalists to areas of conflict,
especially in Kosovo.

7. Theinternational community should provide independent mediain FRY with political,
material and financial support. E.g.: Training programmes should be initiated for
journalists from FRY , especially in advertising and marketing so asto alow the
independent media to become self-sufficient in the future.

Page 6 of 6



