Latest media freedom developments in Georgia

16t South Caucasus Media Conference

Ekaterine Basilaia

Media Sustainability Index for Georgia (2011-2019)
Country Research Advisor for Media Influence Matrix
Thbilisi State University

10.10.2019



The Georgian constitution and laws pertinent to
free speech and media meet internationally
accepted standards.

The media landscape is pluralistic, however,
political bias is present in mainstream media.

Reporters Without Borders, 2019: Georgia
occupies 60" place out of 180 countries.

Media Sustainability Index, 2019: the country
score 2.25 (near sustainability category).



Time Trends: Overall MSI score for Georgia
- Freedom speech

4 - Professional journalism

- Plurality of news

- Business management
35 - Supporting organizations

2.5

23

1.5

Scores:
3-4 Sustainable system
2-3 Near sustainability

1-2 Unsustainable mixed
0.5 i

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019




Controversial legislative initiative

Georgian National Communications Commission proposed
revisions to the current Law on Broadcasting. The revisions,
among some other topics, envisage that the issues related
with hate speech addressed through self-regulation can be
taken on an appeal to the GNCC or a respective court
authority.

The media community and civil society caution that the
revised law has the potential to become a tool for
censorship.



Preventing journalists from
carrying out their work

* Journalists have seen their work hindered many times during
the reporting year. 40 journalists were attacked and injured at
the June 20 protests in Thilisi.

* Their cases aren’t being investigated under the Article 154 of
the Criminal Code, which prohibits any attempt or action
preventing journalists from their jobs and classifies the
actions against journalists as attacks on free speech.

e Several journalists were assaulted when covering the 2018
presidential elections.



Source:
Mediachecker.ge




Threats to media pluralism

Rustavi 2 TV went back to one of its former
owners, who, at the same time is seen as an ally to
the ruling political party.

- The director and several prominent journalists
were dismissed. Mass departure of the
journalists from the station followed.

- The channel’s former director charged by
prosecution with abuse of power and
embezzlement.

- Some other staff members of Rustavi 2 were also
charged with improper financial activities.



On a separate case charges were brought
against the businessman, whose family owns an
independent media station TV Pirveli — raising
suspicions about potential pressure on a critical
broadcaster.

Local and international watchdogs warn against
threats to fragile pluralistic media environment
in the country.



Public Broadcaster’s
‘backslide’

e Dismissal of the Director of Adjara Public
Broadcaster evoked questions about the
interference of pro-governmental forces in the
editorial independence of the channel.

e During six months the station announced three
calls to fill in the position. The fourth one was
discontinued following the court ruling.

Failure to elect the director rises questions about
attempts of some pro-government forces to
influence the editorial policy of the channel.



Polarization undermines
credibility of the media

During the 2018 presidential elections
one of the largest national television
stations became a ‘mouthpiece’ for
the ruling party while the largest pro-
opposition channel was critical of it.




Disinformation and fake news as
challenges to trust in journalism

Different studies showed Facebook ‘trolls” and fake
websites extensively used pro-government narrative
during the times critical for the ruling political party
throughout 2019.

The social media monitoring carried out by ISFED
during the 2018 parliamentary elections revealed
extensive use of the Facebook pages and fake news
websites.



Internet freedom

Internet is free from regulation. In 2017, the Constitution
of Georgia was amended to include a provision that
considers access and free use of the internet to be a

fundamental right.

In 2018 and 2019 the TV stations Rustavi 2, TV Pirveli and
Georgian Public Broadcaster reported about cyberattacks.
Disabling or paralyzing broadcasting installations, which
rely on digital tools, poses challenge to the media
activities.



Thank you!




